• 1
  • 2
2023-08-22, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Ett privatlån kostar pengar, man har en buffert bl.a. för att undvika detta.

Det är inte en "massa pengar" det handlar om. Storleken på bufferten är individuell och det är helt enkelt en avvägning mellan det man tjänar på att placera pengarna där avkastningen är bättre och värdet i att vara likvid.

Ja precis det kostar pengar att ha ett lån. Och det har TS nu på bilen. Lånet kan lösas. Behövs pengarna sen så kan man ta samma lån igen. Skillnaden är att man under tiden kan spara mer pengar och slipper betala ränta.
Citera
2023-08-22, 23:58
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av q2q2
Ja precis det kostar pengar att ha ett lån. Och det har TS nu på bilen. Lånet kan lösas. Behövs pengarna sen så kan man ta samma lån igen. Skillnaden är att man under tiden kan spara mer pengar och slipper betala ränta.
5,69% på billånet, säg 3,7% på sparkontot.

Kostnaden är knappt en femma per tusenlapp och månad på billånet. Man får bara tre kronor om tusenlappen ligger på sparkontot.

Så du har helt rätt, billånet kostar pengar. En buffert på femti tusen - en hundring i månaden. Kanske dyrt för vissa. En buffert på en femhundring då? Det är en och femti. Inte värt det?

Bufferten ska vara noll och dyker det upp ett kanonpris på ett storpack av något dagarna innan löning, då tar man ett privatlån? Det är din åsikt? Jag håller inte med. Buffert först, även om den är liten. Sen ett överskott till amortering eller investering.
Citera
2023-08-23, 09:08
Medlem
Citat:
Börja med att spara i början av månaden. Det är lättare att spara mer då.

Sedan ska du ju lösa ut billånet, det finns ingen anledning att du betalar massa ränta på det om du nu har pengarna. Behöver du pengar sen så kan du väl bara ta ett privatlån då i så fall.

Sen skulle jag förmodligen dela upp sparandet i sparkonto och fonder. I dagsläget är det väl kanske OK att lägga mer på sparkonto om man har en bra ränta.

Sparande - Förvisso sant men jag gillar faktiskt att känna att det finns pengar kvar i slutet av månaden. För mig blir det lite av en trigger att försöka ha kvar så mycket som möjligt.

Fonder - detta är något jag funderat på men aldrig satt mig in i ordentligt.
Citera
2023-08-23, 21:44
Medlem
Citat:
5,69% på billånet, säg 3,7% på sparkontot.

Kostnaden är knappt en femma per tusenlapp och månad på billånet. Man får bara tre kronor om tusenlappen ligger på sparkontot.

Så du har helt rätt, billånet kostar pengar. En buffert på femti tusen - en hundring i månaden. Kanske dyrt för vissa. En buffert på en femhundring då? Det är en och femti. Inte värt det?

Bufferten ska vara noll och dyker det upp ett kanonpris på ett storpack av något dagarna innan löning, då tar man ett privatlån? Det är din åsikt? Jag håller inte med. Buffert först, även om den är liten. Sen ett överskott till amortering eller investering.

I ena fallet tar du kostnaden hela tiden, i den andra så tar du bara en andel av samma kostnad om du behöver den. Vilket som är bäst är uppenbart.

Denna kostnad för lånet, om än liten som du säger, kan du istället lägga in på ett sparkonto med ränta...

Behöver du köpa storpack på någonting så skulle jag föreslå ett kreditkort. Ingen ränta på typ 30-60 dagar beroende på kort. Många kort har noll årsavgifter...
Senast redigerad av q2q2 2023-08-23 kl. 21:46.
Citera
2023-08-23, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvilcrack
Sparande - Förvisso sant men jag gillar faktiskt att känna att det finns pengar kvar i slutet av månaden. För mig blir det lite av en trigger att försöka ha kvar så mycket som möjligt.

Inget hindrar dig från att göra båda! Men det är åtminstone generellt sant att man spenderar mer pengar ju mer man har. Och man håller hårdare i pengarna om man har mindre pengar. Därför är det lättare att spara undan mycket i början av månaden och ändå klara sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Anvilcrack
Fonder - detta är något jag funderat på men aldrig satt mig in i ordentligt.

Ja det kan vara en del att sätta sig in i. Men väljer du en global indexfond med låg avgift (0,2-0,3%) så kan du inte riktigt göra så dåligt av dig. Ett månadssparande på tusen kronor som dras automatiskt in i någon sådan är ju inte dumt.
Citera
2023-08-23, 21:49
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Behöver du köpa storpack på någonting så skulle jag föreslå ett kreditkort. Ingen ränta på typ 30-60 dagar beroende på kort. Många kort har noll årsavgifter...
Kreditkort har man också såklart, det är inte riktigt samma sak. Bufferten ser till att det alltid finns pengar att betala kreditkortsräkningen.
Senast redigerad av BackToHegel 2023-08-23 kl. 21:52.
Citera
2023-08-23, 21:54
Medlem
Citat:
Jag förstår inte vad du menar.

I ena fallet har du ett lån på 100k som kostar pengar.

I det andra fallet löser du lånet. För kostnaden av lånet kan du istället spara pengar varje månad, med ränta, om vi förutsätter att du betalar in kostnaden för lånet på ett sparkonto istället. Dyker det upp något som gör att du behöver lite pengar kan du bara ta lånet igen, eller troligen, ett lån som är mindre än 100k.

Dyker det upp mindre saker så kan du ha ett kreditkort, man kan oftast ha ett väldigt högt kreditbelopp om man vill, då kan man köpa det man vill samma dag om det är så.
Citera
2023-08-23, 22:00
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
I ena fallet har du ett lån på 100k som kostar pengar.

I det andra fallet löser du lånet. För kostnaden av lånet kan du istället spara pengar varje månad, med ränta, om vi förutsätter att du betalar in kostnaden för lånet på ett sparkonto istället. Dyker det upp något som gör att du behöver lite pengar kan du bara ta lånet igen, eller troligen, ett lån som är mindre än 100k.

Dyker det upp mindre saker så kan du ha ett kreditkort, man kan oftast ha ett väldigt högt kreditbelopp om man vill, då kan man köpa det man vill samma dag om det är så.
Nej, man kan inte ta samma lån igen. Bostadslån och även billån är billigare än att låna på kreditkortet, ta ett blancolån eller sms-lån.

Inget fel i att betala av sina lån, jag är själv skuldfri. Frågan var om man lägger alla pengar, alltså varenda krona på att betala av lånet och inte sparar något alls i en buffert för trygghet.

Med en buffert slipper man mentala lekar som att det är enklare att spara i början av månaden. Med en buffert spelar det ingen roll när lönen ramlar in, det finns alltid pengar. Detta skapar ett lugn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in