2023-08-26, 14:49
Medlem
drsniffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pessoa86
Jeg forstår det slik at man ikke vet eksakt når han døde, men at det heller er snakk om at han sendte bildet timer før han ble funnet.

Har ikke sett at det står noe sted når bildet ble sendt, kun når skjermdumpen ble tatt i 08 tiden.

Jeg tipper snuten vet nøyaktig når JAH døde.

Siden telefon ikke er etterlyst, så har de kontroll på den. Når telefon sluttet å bevege seg så klokket også JAH ut for godt. Dette kan de så samkjøre med funnene til rettsmedisineren.

Det er mange «systemer» i en moderne telefon som vil gi de data som trengs.

Edit: ja, jeg har også tenkt på at telefonen kan ha blitt flyttet sammen med en død eller fanget JAH. Analytikere vil kunne se endring i bruksmønster og således finne frem til et tidspunkt for når noe ekstra-ordinært har funnet sted.

Det er funn av både bil, lik og telefon som får meg til å tro at dette ikke er ultra profesjonelt utført og god sjanse til at noen vil ende opp i buret.
Senast redigerad av drsniffer 2023-08-26 kl. 14:58.
Citera
2023-08-26, 14:52
Medlem
16-Smulans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
I denne artikkelen er det et bilde under teksten " Eller er det avanserte rampestreker? sa Henriksen.", og det bildet viser en sperring som er der grusveien starter.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/l30vJG/drapsalarm-paa-ringerike-jonas-aarseth-henriksen-30-ble-funnet-doed-ved-hytte

På et bilde som har denne underteksten "SPERRET: Politiet har sperret av området rundt en hytte i Nes i Ådal der Jonas Aarseth Henriksen (30) ble funnet drept" kan man se et bilde tatt fra lufta som viser mye av grusveien og hytta:
https://www.nettavisen.no/nyheter/politiet-etter-drapet-pa-jonas-henriksen-etterforskningen-kan-ta-tid/s/5-95-1288510

Kan GM ha plassert bilen der i forsøk på å skjule bilen eller for å villede politiet om hvor drapet skjedde?

Sperrebånd foran innkjørselen vet jeg de har satt opp. For at ingen skal kjøre inn dit.
Men ellers er det vel bare rundt selve hytteområdet?
Mener du at han ble funnet på grusveien og ikke på selve området der hytta står?
Citera
2023-08-26, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16-Smulan
Sperrebånd foran innkjørselen vet jeg de har satt opp. For at ingen skal kjøre inn dit.
Men ellers er det vel bare rundt selve hytteområdet?
Mener du at han ble funnet på grusveien og ikke på selve området der hytta står?
Ja, hvis grusveien = den omtalte skogsveien. Men deler av den skogsveien er jo nær selve hytteområdet, og jeg vet ikke hvor på den skogsveien bilen ble funnet.
"Den drepte 30-åringen ble funnet i sin egen bil, som stod parkert halvveis i grøfta på en skogsvei i Ringerike."
https://www.nrk.no/norge/jonas-henriksen-ble-funnet-drept-i-bil-1.16525410

Edit: Jeg vet ikke om bilen eventuelt ble funnet på en del av den skogsveien som er veldig nær hytta eller ikke.

Finnes det en eller flere grøfter på deler av skogsveien som er veldig nær hytta?
Senast redigerad av z-z-z 2023-08-26 kl. 15:07.
Citera
2023-08-26, 15:01
Medlem
Tv2, Dagbladet og VG prøver å melke denne saken ekstremt mye på TikTok. Uten noe form for mod i kommentarfeltet på sakene de kjører.

Ser flere skriver at "Alle som kjenner til Jonas og miljøet vet at han alltid har vært småkriminell" og "gammalt kolahue".

Har det stått noe i media om at han er kjent for politiet fra før? Utenom forsikringssvindelen.
Citera
2023-08-26, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drsniffer
Jeg tipper snuten vet nøyaktig når JAH døde.

Siden telefon ikke er etterlyst, så har de kontroll på den. Når telefon sluttet å bevege seg så klokket også JAH ut for godt. Dette kan de så samkjøre med funnene til rettsmedisineren.

Det er mange «systemer» i en moderne telefon som vil gi de data som trengs.

Edit: ja, jeg har også tenkt på at telefonen kan ha blitt flyttet sammen med en død eller fanget JAH. Analytikere vil kunne se endring i bruksmønster og således finne frem til et tidspunkt for når noe ekstra-ordinært har funnet sted.

Ja jeg tenker også at politiet vet eksakt når han døde, det jeg mente var at dette ikke er offentlig gjort i media.

Flytting av telefon vil være en unødvendig risiko å ta med tanke på bilogiske spor, ser heller ikke noe grunn til at man skulle gjort det, det gjelder nærkontakt generellt også så jeg ser for meg at han har blitt skutt uten at GM har vært i fysisk kontakt med offeret eller bilen.
Citera
2023-08-26, 15:08
Medlem
drsniffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pessoa86
Ja jeg tenker også at politiet vet eksakt når han døde, det jeg mente var at dette ikke er offentlig gjort i media.

Flytting av telefon vil være en unødvendig risiko å ta med tanke på bilogiske spor, ser heller ikke noe grunn til at man skulle gjort det, det gjelder nærkontakt generellt også så jeg ser for meg at han har blitt skutt uten at GM har vært i fysisk kontakt med offeret eller bilen.

Eggsactly!

Og da skutt fra avstand. Hvis jeg var i mord-bransjen ville jeg ikke risikert å bli filmet av et dash-cam etc som er relativt vanlig, spesielt på yrkesbiler.

Minimum kontaktflate er best.

Det er også grunnen til at jeg tror alle de andre sakene enten ikke er relevant eller linket på et vis vi ikke ser.

En metodisk planlagt likvidering står seg ikke mot en masse ting som tiltrekker seg oppmerksomhet eller gir ledetråder, enten fysisk eller teknisk.

Edit: kontaktpunktet er at på et eller annet vis slik at JAH er blitt «invitert» til stedet. På hvilken måte et ikke kjent.

Akkurat slik snuten sier.
Senast redigerad av drsniffer 2023-08-26 kl. 15:13.
Citera
2023-08-26, 15:10
Medlem
Virker nesten som en likvidasjon av en med narkogjeld.
Han virker ikke akkurat til å være av den typen men hvem vet.
Citera
2023-08-26, 15:11
Medlem
16-Smulans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Ja, hvis grusveien = den omtalte skogsveien:
"Den drepte 30-åringen ble funnet i sin egen bil, som stod parkert halvveis i grøfta på en skogsvei i Ringerike."
https://www.nrk.no/norge/jonas-henriksen-ble-funnet-drept-i-bil-1.16525410

Edit: Jeg vet ikke om bilen eventuelt ble funnet på en del av den skogsveien som er veldig nær hytta eller ikke.

Finnes det en eller flere grøfter på deler av skogsveien som er veldig nær hytta?

Nettopp. Altså på vei til, eller på vei fra hytta da. I nærheten av hytta blir det skrevet flere steder.

Fra Aftenposten: "I podkasten skildres synet som møter kameraten, på en grusvei i nærheten av en hytte.

«Han sitter med hendene på låret og hodet bakover. Det ser nesten ut som han sover.»

Kameraten sier jo grusvei, noe som betyr den nedre delen av veien da. For den øvre, ved hytta, ser ut til å være dekket av gress. Eller blir det flisespikkeri?
Citera
2023-08-26, 15:14
Medlem
16-Smulans avatar
Citat:
Eggsactly!

Og da skutt fra avstand. Hvis jeg var i mord-bransjen ville jeg ikke risikert å bli filmet av et dash-cam etc som er relativt vanlig, spesielt på yrkesbiler.

Det er også grunnen til at jeg tror alle de andre sakene enten ikke er relevant eller linket på et vis vi ikke ser.

En metodisk planlagt likvidering står seg ikke mot en masse ting som tilstrekker seg oppmerksomhet eller gir ledetråder, enten fysisk eller teknisk.

Edit: kontaktpunktet er at på et eller annet vid så er JAH blitt «invitert» til stedet. På hvilken måte et ikke kjent.

Helt klart veldig logisk. Men, det krever ikke svært høy IQ for å forstå ganske umiddelbart at det er et mord med en gang, om det er slik det har foregått. Hva er da årsaken til at dødsfallet først bare ble betraktet som mistenkelig?
Citera
2023-08-26, 15:20
Medlem
Citat:
Eggsactly!

En metodisk planlagt likvidering står seg ikke mot en masse ting som tiltrekker seg oppmerksomhet eller gir ledetråder, enten fysisk eller teknisk.

Edit: kontaktpunktet er at på et eller annet s slik at JAH er blitt «invitert» til stedet. På hvilken måte et ikke kjent.

Kan det ha foregått slik? : Etter at JAH kjørte inn på den skogsveien ble han stoppet av en person (GM) til fots som kom mot han fra hytteområdet (som JAH eventuelt tenkte at var hytteeieren dersom han var lurt dit for "et jobboppdrag"), og JAH stoppet bilen og deretter ble han angrepet og drept av GM?
Citera
2023-08-26, 15:21
Medlem
Citat:
Nettopp. Altså på vei til, eller på vei fra hytta da. I nærheten av hytta blir det skrevet flere steder.

Fra Aftenposten: "I podkasten skildres synet som møter kameraten, på en grusvei i nærheten av en hytte.

«Han sitter med hendene på låret og hodet bakover. Det ser nesten ut som han sover.»

Kameraten sier jo grusvei, noe som betyr den nedre delen av veien da. For den øvre, ved hytta, ser ut til å være dekket av gress. Eller blir det flisespikkeri?
Takk. Ettersom kameraten sa grusvei, antar jeg at det betyr den delen av skogsveien som er belagt med grus.
Citera
2023-08-26, 15:25
Medlem
drsniffers avatar
Citat:
Helt klart veldig logisk. Men, det krever ikke svært høy IQ for å forstå ganske umiddelbart at det er et mord med en gang, om det er slik det har foregått. Hva er da årsaken til at dødsfallet først bare ble betraktet som mistenkelig?

Taktiske årsaker, mulig de visste det hele tiden? Litt på samme vis som at det vel ikke er bekreftet at han ble skutt? Det kunne de gått ut med uten å kompromittere etterforskningen. For å få folk i området til å lete etter et våpen.

Trenger ikke å si hva slags eller på hvilken måte han er skutt. Forfra, bakfra, fra siden, i hodet, i ryggen. Masse variabler igjen til å skille forklaringer/tilståelser fra hverandre fortsatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in