2023-11-22, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Det finns kanske en anledning till att demokraterna driver sin valkampanj via partilojala åklagare i New York med civila stämningar inför en partisk domare och där bevisbördan är låg, istället för brottsåtal inför jury där bevisbördan är högre. Eller vad tror du själv?

Oavsett beskedet från Inmate PO439561031 och försöken från åklagare Inmate PR7640613406 så finns det nog skäl att tvivla på att sista ordet är sagt i New York, vi har nog en lång och utdragen process att vänta med diverse överklaganden, och jag skulle bli förvånad om det inte slutar med någon förlikning som verkställs först något år in på president Trumps nästa mandatperiod.

Vad gäller ”erkännandena” från Inmates PE715397, PC636732 och PP4349319 så tror jag att eventuella slutsatser man kan dra av det nog mest handlar om den bristande tilltron till rättssystemet. Det är inte ovanligt i diktaturer att åtalade regimkritiker ”erkänner” brott de inte är skyldiga till. Samma sak att Meadows samarbetare med åklagare Inmate PQ119635460, jag tror inte det betyder vad du hoppas att det betyder.

Men du svarade inte riktigt på frågan jag ställde. Vad ser du själv som bästa tänkbara scenario från ditt perspektiv? Eftersom du tror att president Trump redan idag sitter inlåst så förmodar jag att du hoppas på något bättre än så? Ser du ett verkställt dödsstraff innan valet nästa år som ett realistiskt scenario? Hoppas du att president Trump plockas bort från valsedlarna? Men skulle det inte bli svårare för Biden att vinna mot DeSantis eller Haley (vi kan kalla dem Inmate PD64064980 och PH97890433 om du vill)? Eller tänker du att dödsstraffet verkställs dagarna innan valet nästa år så att det bara finns Biden att välja på?

Jag är som sagt genuint nyfiken på hur ni resonerar.

Du frågar vad jag tycker är bästa scenariot för Inmate PO1135809, och det är en enkel fråga att besvara;

Om den fd Presidenten av juryn anses skyldig till de brott han anklagats för, att han döms i enlighet med den straffpåföljd som gäller för vart och ett av de brott han anses ha gjort sig skyldig till. Jag ser detta väldigt kliniskt, dvs att han får stå till svars för de brott han kan dömas för, och friges om man inte anser att man han binda honom till de brott han står anklagad för.

Anser du också att han skall dömas, och ta sitt straff, om juryn finner honom skyldig?
Citera
2023-11-22, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm
Om den fd Presidenten av juryn anses skyldig till de brott han anklagats för, att han döms i enlighet med den straffpåföljd som gäller för vart och ett av de brott han anses ha gjort sig skyldig till. Jag ser detta väldigt kliniskt, dvs att han får stå till svars för de brott han kan dömas för, och friges om man inte anser att man han binda honom till de brott han står anklagad för.

Anser du också att han skall dömas, och ta sitt straff, om juryn finner honom skyldig?
Vilken jury syftar du på? Demokraten/domaren Engoron är den som själv dömer i New York, någon jury finns inte.
Citera
2023-11-22, 10:30
Medlem
Citat:
Vilken jury syftar du på? Demokraten/domaren Engoron är den som själv dömer i New York, någon jury finns inte.
Tråden handlar om Georgia. Du kanske missat det?
Citera
2023-11-22, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Tråden handlar om Georgia. Du kanske missat det?
Jag svarade på en kommentar från Master.Palm som även handlade om fallet i New York.
Citera
2023-11-22, 11:05
Medlem
Citat:

Jag förstår att det är svårt för dig att hålla reda på Inmate PO1135809 alla rättegångar, men i denna tråd diskuterar vi åtalet i Georgia och där är det definitivt en jury rättegång. Du får göra ett nytt försök, och sätta dig in bättre i det du debatterar.
Citera
2023-11-22, 11:16
Medlem
Citat:
Jag förstår att det är svårt för dig att hålla reda på Inmate PO1135809 alla rättegångar, men i denna tråd diskuterar vi åtalet i Georgia och där är det definitivt en jury rättegång.
Som sagt, du är den som tog upp Inmate PS3468749s åtal mot president Trump i New York. Men ja, i Georgia är det jury, så långt är vi överens. Om vi överför din fråga till det fallet istället så är min uppfattning att bevisningen är det som styr hur jag förhåller mig till juryns utlåtande. Än så länge ser det ju ut som ett väldigt svagt åtal, men om nu rättegången börjar i augusti nästa år så får vi väl se framöver om åklagaren har nåt ess i rockärmen som hon än så länge inte har presenterat.

Skulle bevisning dyka upp som styrker att president Trump faktiskt gjort sig skyldig till brott så ska han givetvis dömas för det.
Citera
2023-11-22, 12:25
Medlem
Citat:
Som sagt, du är den som tog upp Inmate PS3468749s åtal mot president Trump i New York. Men ja, i Georgia är det jury, så långt är vi överens. Om vi överför din fråga till det fallet istället så är min uppfattning att bevisningen är det som styr hur jag förhåller mig till juryns utlåtande. Än så länge ser det ju ut som ett väldigt svagt åtal, men om nu rättegången börjar i augusti nästa år så får vi väl se framöver om åklagaren har nåt ess i rockärmen som hon än så länge inte har presenterat.

Skulle bevisning dyka upp som styrker att president Trump faktiskt gjort sig skyldig till brott så ska han givetvis dömas för det.

Svagt åtal?

Fyra åtalade, varav tre advokater, erkänner sig hellre skyldiga och tar en Plea deal än att riskera att att dömas i rätten. Om något så tyder detta på ett mycket starkt case för åklagaren. För advokaterna om några borde ju kunna värdera bevisläget och när dessa inte vågar ta risken med en rättegång, får man nog tro att detta är väldigt gott. För varför skulle annars dessa acceptera en Plea deal?
Citera
2023-11-22, 12:57
Medlem
whogivesafucks avatar
Åtalet är det då inget fel på. Räcker att fälla vilken svenne som helst alla dar i veckan.
Nu är det stora problemet att det är ex.presidenten som ligger bakom all skit. Vad man än säger är jag 99,9999% säker på att det inte kommer råda likhet inför lagen. Min konspiratoriska del är inte ens säker på att ett straffutfall i grunden fastställs av sittande domare. Har en känsla av att det kommer en order från klart högre lönegrader som man har att rätta sig över.

Frågan är brutalt känslig. Inte bara för USA utan i slutändan också för deras världsrelationer.
Redan nu kan man vara säker på att det diskuteras flitigt bland de stora tunga länderna hur detta ens kunde ske i ett land man "trodde" var en demokrati. Då avser jag all skit som den store borne affärsmannen och världsfrälsaren dragit igång.

Fängelse vid fällande dom och det kan finnas risk för upplopp (statskupp?). Många av hans MAGA TDS-vänner är så total korkade att de kan ta sig till vad som helst.
Inte främmande för att det blir en aja-baja bestraffning där han får avsäga sig vissa saker och villkorlig dom.
Vad skulle hända vid ett frikännande? Vad händer om han återtar makten?
Han är å pass psykiskt labil att han utan tvekan gör slag i det han sagt sig skall göra. Då lär även världen som sådan ha stora problem framöver.
Citera
2023-11-22, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Åtalet är det då inget fel på. Räcker att fälla vilken svenne som helst alla dar i veckan.
Nu är det stora problemet att det är ex.presidenten som ligger bakom all skit. Vad man än säger är jag 99,9999% säker på att det inte kommer råda likhet inför lagen. Min konspiratoriska del är inte ens säker på att ett straffutfall i grunden fastställs av sittande domare. Har en känsla av att det kommer en order från klart högre lönegrader som man har att rätta sig över.

Frågan är brutalt känslig. Inte bara för USA utan i slutändan också för deras världsrelationer.
Redan nu kan man vara säker på att det diskuteras flitigt bland de stora tunga länderna hur detta ens kunde ske i ett land man "trodde" var en demokrati. Då avser jag all skit som den store borne affärsmannen och världsfrälsaren dragit igång.

Fängelse vid fällande dom och det kan finnas risk för upplopp (statskupp?). Många av hans MAGA TDS-vänner är så total korkade att de kan ta sig till vad som helst.
Inte främmande för att det blir en aja-baja bestraffning där han får avsäga sig vissa saker och villkorlig dom.
Vad skulle hända vid ett frikännande? Vad händer om han återtar makten?
Han är å pass psykiskt labil att han utan tvekan gör slag i det han sagt sig skall göra. Då lär även världen som sådan ha stora problem framöver.

Det är väl ålder och kognitionen som i slutändan sätter ner foten.
Citera
2023-11-22, 13:06
Medlem
Citat:
Fyra åtalade, varav tre advokater, erkänner sig hellre skyldiga och tar en Plea deal än att riskera att att dömas i rätten. Om något så tyder detta på ett mycket starkt case för åklagaren. För advokaterna om några borde ju kunna värdera bevisläget och när dessa inte vågar ta risken med en rättegång, får man nog tro att detta är väldigt gott. För varför skulle annars dessa acceptera en Plea deal?
Att åklagaren erbjuder plea deal tyder ju i sig på att hon befarar att hon måste kompromissa för att kunna få president Trump fälld för något. Vore bevisningen övertygande skulle hon inte erbjuda plea deal till någon.
Citera
2023-11-22, 13:14
Medlem
Citat:
Att åklagaren erbjuder plea deal tyder ju i sig på att hon befarar att hon måste kompromissa för att kunna få president Trump fälld för något. Vore bevisningen övertygande skulle hon inte erbjuda plea deal till någon.

Man ger lite löplina till de misstänkta. Man vill ju helst sätt fast den som är högst upp i kedjan. Så funkar det ju nästan alltid. Ibland kan ju den som alla inser är mest skyldig lyckas klara sig utan åtal. Men det är väl fastställt att Trump är den drivande kraften i det här då det är han som vill sitta kvar som president. Som den duktiga sociopat han är så lyckas han få många att skada sitt fortsatta liv. Alla de som trodde att det var fritt fram att storma CH och alla andra, och de som skänker pengar i massor. Trump är en duktig conman. Georga är ju ett väldigt enkelt åtal egentligen.
Citera
2023-11-22, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huggig
Man ger lite löplina till de misstänkta. Man vill ju helst sätt fast den som är högst upp i kedjan. Så funkar det ju nästan alltid. Ibland kan ju den som alla inser är mest skyldig lyckas klara sig utan åtal. Men det är väl fastställt att Trump är den drivande kraften i det här då det är han som vill sitta kvar som president. Som den duktiga sociopat han är så lyckas han få många att skada sitt fortsatta liv. Alla de som trodde att det var fritt fram att storma CH och alla andra, och de som skänker pengar i massor. Trump är en duktig conman. Georga är ju ett väldigt enkelt åtal egentligen.
Om det vore enkelt skulle inga plea deals erbjudas. Avsaknaden av bevis gör att åklagaren har en ganska brant uppförsbacke i detta fall, och det inser hon tydligen själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in