Citat:
Som rubriken lyder så har jag ignorerat vad min läkare rekommenderar och börjat trappa ner på min rätt höga dos antidepp. För drygt två år sedan blev jag diagnostiserad med bl.a. medelsvår depression, och har medicinerat sedan dess på olika antidepressiva preparat, tills jag fick den medicin som hjälpt mig som mest.
Nu har jag inte haft symptom på depression, och anser inte det vara ett problem i mitt liv längre. Dock har jag insett att den "blunting" (emotionell avtrubbning, känner mindre sorg men också mindre glädje) jag får nu när jag inte längre känner mig deprimerad ger mig otrolig frustration, så har därför, rätt spontant gjort upp ett hållbart schema för nedtrappning på medicin.
Är nu ungefär halvvägs klar med nedtrappningen och känner otrolig livslust och inga alls abstinensproblem. Ångrar att jag ej gjort det här tidigare.
Har någon mer här på forumet testat detta? Var detta i själva verket idiotiskt? Hur har det gått för er?
Nu har jag inte haft symptom på depression, och anser inte det vara ett problem i mitt liv längre. Dock har jag insett att den "blunting" (emotionell avtrubbning, känner mindre sorg men också mindre glädje) jag får nu när jag inte längre känner mig deprimerad ger mig otrolig frustration, så har därför, rätt spontant gjort upp ett hållbart schema för nedtrappning på medicin.
Är nu ungefär halvvägs klar med nedtrappningen och känner otrolig livslust och inga alls abstinensproblem. Ångrar att jag ej gjort det här tidigare.
Har någon mer här på forumet testat detta? Var detta i själva verket idiotiskt? Hur har det gått för er?
Jag började nedtrappning för ca 4 månader sedan (Sertralin 200, Mirtazapin 45, Elvanse 70 och Attentin 10) då det efter 3 år av stadigt förbättrat mående började kännas som jag var på väg in i en psykos.
Jag märkte också en klar förbättring direkt jag började gå nedåt, MEN jag sänkte Sertralin till 50 för en vecka sedan och har haft riktigt svåra självmordstankar sen dess (tagit bort Elvanse/Attentin helt och knäcker Mirtazapin på mitten), jag fortsätter på denna dos iaf några veckor för att se om det går över och i annat fall så blir det en eventuell återgång till Sertralin 100.
Jag önskar dig all lycka till, var dock medveten om att det kan bli RIKTIGT fakking jobbigt, fort, och försök hitta strategier för att hantera detta innan det eventuellt dyker upp, ifall det blir så ett tag. Jag har levt ett i många delar fucked up liv, men jag kan ärligt säga att jag aldrig varit närmre döden än denna veckan.
(Skriver inte detta som en avrådan öht, men "forewarned is forearmed")
Kärlek 🙏❤️