2023-08-13, 18:15
Medlem
Serialfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olofwell
Ajdå, hur snabbt trappade du ner första gången det blev bakslag? Hade du en hög dos?
Jag hade en rätt så hög dos och trappade ner lite varannan vecka. När jag var nere på hälften så kom bakslaget.
Citera
2023-08-13, 18:38
Medlem
Det är väl klart att du mår bättre när du slutar förgifta din kropp.
Citera
2023-08-13, 18:51
Avslutad
Toppen. Tanken är ju att man ska slippa fortsätta ta dom efter ett tag så det verkar ha fungerat som det ska för dig. Tänk på att de kan vara värt att gå ner till tex 2,5mg från 5mg istället för från 5mg till 0mg direkt.
Citera
2023-08-13, 19:02
Bannlyst
även laddtorkar och tjackpundare vittnar om samma sak, nykterhetens lätta steg, aptit och goda sömn förtrollar det flesta som kliver av ett tugnt missbruk, att din kran har vit rock och föreskriver piller i bilister är ingen skillnad mot ortenkrigarna...
Citera
2023-08-13, 19:09
Medlem
Olofwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av initieramig
Drog ner på all stress, släppte alla krav på mig själv förutom att typ jobba (minimalt) och sköta hygienen. Min stresstolerans var fan 0. Sprang rätt mycket då det gav någon timmes lättnad. Kollad mycket dålig action. Tog en benzo när det var som värst (har inga som helst beroende tendenser vad det gäller benzo så rekommenderar det endast om så är fallet), tror jag tog sömntablett någon natt okcså. Ingen alkohol. Inget kaffe då jag fick märklig ångest av koffein.

Rätt bra sätt att leva, behöll vissa av dessa vanor även efteråt :-).

Tackar för råd! har aldrig prövat benz men får väl hitta om nöden kliver på
Citera
2023-08-13, 19:10
Medlem
Olofwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Brukar gå åt helvete när man kommer under en viss dos om man inte gör det långsamt nog. Det är kemiskt, inget som går att påverka.

Min planerade utsättning är på 6 veckor, men lär nog köra på lägsta dos lite längre med tanke på vad som sagts här. Jag läste att den rekommenderade utsättningen skulle ta 4 veckor men det låter lite lite
Citera
2023-08-13, 19:17
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olofwell
Min planerade utsättning är på 6 veckor, men lär nog köra på lägsta dos lite längre med tanke på vad som sagts här. Jag läste att den rekommenderade utsättningen skulle ta 4 veckor men det låter lite lite

Jag trappade ut under 2 år och det var ett levande helvete. Fast jag har stått på dem i typ 12 år+
Citera
2023-08-13, 19:19
Medlem
Olofwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Jag trappade ut under 2 år och det var ett levande helvete. Fast jag har stått på dem i typ 12 år+

Gick du på SSRI? Går själv på SNRI vilket är liknande.
Citera
2023-08-13, 21:25
Medlem
Custom_mades avatar
Finns få grejer som är så skadligt för det psykiska måendet som just antidepp.

Hatar verkligen dom som talar sig varma om skiten. Riktigt vidriga människohatare som jag önskar STOR ångest och förtret.
Citera
2023-08-13, 22:29
Medlem
Grattis, du verkar vara på bättringsvägen. Det största problemet här är nog att läkaren tyckte att du skulle gå på SSRI i mer än cirka 6 månader. Läs på om SSRI och vad fan det är du har matat din kropp med i 2 år, har du otur är du fast i en spiral av läkemedelsmissbruk. Kan också vara så att du har lätt för att få depression. Då kan det vara aktuellt att börja med SSRI igen, men var försiktig. Den första tiden med SSRI är den svåraste perioden, då är det statistiskt sett fler som ger upp och tar självmord. Även utsättningen kan orsaka svåra fysiska och psykiska symtom så följ ett nedtrappningsschema och se till att du har en läkare som förstår vad du går igenom/gått igenom. Blunting/Apati kan vara en biverkan av medicinen. Vissa uppfattas som Antisociala som går på SSRI.

Kombinationen psykoterapi och hjälp med läkemedel av en utbildad överläkare är effektivt, en psykolog kommer troligen försöka sätta en diagnos på dig medan en psykoterapeut jobbar mer praktiskt och försöker ge dig redskap att hantera dina känslor eller avsaknad av känslor. I vilket fall så bör du utnyttja den fria sjukvård vi har i Sverige men räkna med långa väntetider, köer osv. Många som söker till psykiatrin nu för tiden med antingen verkliga problem eller inbillade problem. De med verkliga problem brukar tyvärr hamna långt bak i kön eftersom att det är svårt att öppna upp sig när man mår dåligt. Men uppenbarligen har du ju gjort det en gång tidigare och du dog inte av att dela med dig av ditt liv och dina känslor, eller hur? Lycka till
Citera
2023-08-14, 00:43
Medlem
Inte idiotiskt utan smart och bra jobbat!
Instämmer även i det som Custom_made skriver i ett inlägg längre upp, men skulle lätt kunna utöka den kritiken.

Du är nog inte ensam om att önskat satt ut mediciner tidigare. Men som sagt så är det ju många som talar sig varma för psykofarmaka, vilket är både fegt, korkat och icke-omsorgsfullt.
Citera
2023-08-14, 02:04
Medlem
Eatlers avatar
Jag tror det är jättebra att försöka sluta men ta det varligt, känner till flera fall där personer tagit sitt liv efter att ha 'mått bättre än någonsin'.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in