2023-08-13, 11:01
Medlem
Sesambiffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Den lokala tidningen brukar ligga några dagar efter på allt. Fokuserar mest på att romantisera om gamla lador, och skriva om journalisternas egen cancer typ.

På helgerna är det fan ingen som jobbar på lokaltidningarna längre.
Citera
2023-08-13, 11:03
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesambiff
På helgerna är det fan ingen som jobbar på lokaltidningarna längre.

Nej det är inget vidare, den tredje statsmakten…
Citera
2023-08-13, 11:03
Medlem
knasbres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Fast, det har ju inte hänt något, förrän polisen försökte stoppa bilen. Nu blev det flyende bilister med automatvapen mot efterföljande polisbil - polisen väljer vad de ska göra, i detta fall att inte riskera livet.
= inkompetens.
Polisen ska väl kunna hantera en person med ett vapen utan att behöva rygga tillbaka, åtminstone hålla biljakt på sådant avstånd att de inte tappas bort. Eller är det OK för dig att de bara låter de misstänkta gå för att de är rädda?
Om det blir "praxis" kan du ge dig fan på att kriminella kommer börja skjuta mer mot snuten för att ta sig ur situationer.
Bilen full med knark, vapen och sprängmedel?
Avlossa några skott så låter de dig vara.
Citera
2023-08-13, 11:04
Medlem
EggBoxJuans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Kan det inte ha varit polisbilen som bärgades?
Det kan det ju så klart.
Civilare förmodligen, tycker vittnet borde ha reagerat och uttryckt sig specifikt om det var en målad polisbil.
Citera
2023-08-13, 11:05
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasbre
= inkompetens.
Polisen ska väl kunna hantera en person med ett vapen utan att behöva rygga tillbaka, åtminstone hålla biljakt på sådant avstånd att de inte tappas bort. Eller är det OK för dig att de bara låter de misstänkta gå för att de är rädda?
Om det blir "praxis" kan du ge dig fan på att kriminella kommer börja skjuta mer mot snuten för att ta sig ur situationer.
Bilen full med knark, vapen och sprängmedel?
Avlossa några skott så låter de dig vara.

Jag har bott i flera länder där polisen använder en mer offensiv stil än här i Sverige. Det är inget vidare.
Citera
2023-08-13, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av STN33
Nej, du hade inte rätt av den anledningen!
Det finns fortfarande betydligt fler flyktvägar som de skulle kunna ha tagit! Vägar som hade varit mycket smartare att ta dessutom.
Men du vise man berätta vilka vägar som är smartare att ta om du vill ta dig långt från Östersund. Finns bara en väg till och det är väg 87 mot Sollefteå. Men ser fram emot att du berättar vilka vägar som är möjliga att fly från Östersund. Hur du än vrider och vänder på det så kommer du förr eller senare ut på någon av dessa vägar om du nu inte fortsätter mot oviksfjällen eller bydalsfjällen. Så kom igen nu berätta vilken väg som annars finns.
Lite märkligt ställe att dumpa bilen på för övrigt, känns nästan som att det är någon med lokalkännedom annars stannar man knappast där om man är jagad av polisen.
Citera
2023-08-13, 11:08
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EggBoxJuan
Det kan det ju så klart.
Civilare förmodligen, tycker vittnet borde ha reagerat och uttryckt sig specifikt om det var en målad polisbil.

Men om det verkligen var så att man hade poliseskort för bärgaren verkar det lite märkligt.

Personligen tror jag inte att det är så. Jag tror inte bärgaren hade något med det hela att göra, har svårt att se någon situation där det är så bråttom att bärga vare sig civil polisbil eller flyktbil att man dels tar in en bärgare mitt under pågående insats, dels ger den poliseskort tillbaks till stan.

Jag tror det var en bärgare på vägen, och polisen ville förbi.
Citera
2023-08-13, 11:09
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Men du vise man berätta vilka vägar som är smartare att ta om du vill ta dig långt från Östersund. Finns bara en väg till och det är väg 87 mot Sollefteå. Men ser fram emot att du berättar vilka vägar som är möjliga att fly från Östersund. Hur du än vrider och vänder på det så kommer du förr eller senare ut på någon av dessa vägar om du nu inte fortsätter mot oviksfjällen eller bydalsfjällen. Så kom igen nu berätta vilken väg som annars finns.
Lite märkligt ställe att dumpa bilen på för övrigt, känns nästan som att det är någon med lokalkännedom annars stannar man knappast där om man är jagad av polisen.

En vanlig bil håller ju inte i en evighet om man kör som en dåre. Inte räcker bensinen hur länge som helst heller.
Citera
2023-08-13, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasbre
Detta var 2022 och inte i våras. Huvudmännen är båda från länet så de var inte direkt några gängkriminella som flyttat hit för att beckna utan mer grabbar som fått knarkkontakter söderut.
Nu skrev jag kopplingar inte att någon flyttat hit. Det framgick att en av de dömda åkte söderut för att hämta knark från gängkriminella. Söderut och hämta knark då är det antingen greken eller räven. Framkom även att ledaren för försäljningen fått klara direktiv från någon, står inte på svtplay vem som gav direktiven, att hålla marknaden till vilket pris som helst.
Citera
2023-08-13, 11:14
Medlem
Citat:
En vanlig bil håller ju inte i en evighet om man kör som en dåre. Inte räcker bensinen hur länge som helst heller.
Nä men vägen till lit är väl 1,5 mil från centrum ungefär, en fin väg, klart att dom kan ha kört sönder motorn, svårt att veta när det står så lite i massmedia
Citera
2023-08-13, 11:23
Avslutad
Citat:
Men om det verkligen var så att man hade poliseskort för bärgaren verkar det lite märkligt.

Personligen tror jag inte att det är så. Jag tror inte bärgaren hade något med det hela att göra, har svårt att se någon situation där det är så bråttom att bärga vare sig civil polisbil eller flyktbil att man dels tar in en bärgare mitt under pågående insats, dels ger den poliseskort tillbaks till stan.

Jag tror det var en bärgare på vägen, och polisen ville förbi.

Ja chansen att bärgaren har med detta att göra är extremt liten.
Citera
2023-08-13, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turboaggregat
Ja, känns lite udda att sticka till Lit om hen inte har känningar i området.
Har inte b*linder en bror i lit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in