Resultat: Vad tycker du om att moskéer vill se förbud?
Jag gillar det inte / håller inte med dem
90,50%
581 röster
Jag gillar det / håller med dem
5,30%
34 röster
Jag har ingen åsikt / har inte bestämt mig
4,21%
27 röster
2023-08-02, 12:55
Medlem
TELAVIV91s avatar
Jag gillar att de gärna ser ett förbud men jag själv vill inte ha det förstås. Men det verkar mer ärligt att de är för förbud.
Citera
2023-08-02, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Om 10 procent av världens kristna var potentialen terrorister skulle både du och jag bli ganska oroliga. Men så är det inte. Däremot beräknas 10 procent av världens muslimer stödja radikal Islamism och ca 4 procent är beredda att begå jihad. Det är 40 miljoner minst! Vilket klart visades när IS rekryterade.
Men nu skiter jag i ditt svammel. Du kommer till insikt en dag, när det är försent och du själv står framför en islamsk mördarpatrull.

Jag har redan kommit till insikt. Denna häxjakt mot muslimer är så sjuk och kommer skrivas i historieböckerna en dag. Vad fan menas med att 10% av muslimer stödjer "radikal islamism" en flummigare beskrivning får man leta efter. Det är så det fungerar idag. Släng ord som islamism och jihad för att bevisa en icke existerande poäng.
Citera
2023-08-02, 23:09
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Jag förstår inte hur du kan se ett besök i en synagoga eller kyrka som en låg argumentation...
Att ställa sig att bränna en bok det är verkligt låg argumentation.

Jag tycker att Jomshof och någr av hans bästa vänner kunde åka till Iran och snacka med ledarna där. Jimmie har ju haft lite festliga resor till Turkiet så varför inte....

Den brända koranen-kopian tillhör endast den som bränner boken och platsen där det sker äger ingen privat.
Det är fullkomligt frivilligt att ställa sig att titta eller att gå därifrån, skaka på huvudet och konstatera att man tycker att personen är en idiot.

Samma sak gäller för en vegetarian som ser någon äta kött, för en jude som ser någon äta fläsk och skaldjur, för den som ser en jättehungrig person som trots det vägrar äta på grund av religiös fasta och för utlänningar som ser oss hoppa små grodorna och nöffa runt med viftande grisknorr på midsommarafton. Man ser, förundras - och går därifrån om man störs av det

Det finns ingen anledning att låta sig bli provocerad och kränkt för att andra gör tokiga saker.
Det är FRIVILLIGT att stå och titta, låta sig bli upprörd och påstå sig känna sig kränkt.

Andra människor måste få leva sina liv som de själva vill - och göra saker de vill och tror på.

Det är just där själva problemet med islam ligger.
Islam tolererar och respekterar ingen annan religion och accepterar inga andra levnadssätt än det islamska - den enda rätta vägen där alla andra anses vara otrogna och icke upplysta.
I ett sekulariserat samhälle måste dock olika synsätt tolereras och kunna existera sida vid sida..

Därför är det muslimernas ansvar att som alla andra acceptera att folk gör konstiga saker.
Så länge det inte drabbar någon annan fysiskt, ingen är tvungen att titta eller låta sig utsättas för synen av det utan är fri att gå och ingen annans ägodelar heller drabbas - är det rimligt att folk får bränna sina böcker, utrycka missaktning om någon religion, äta fläsk, skaldjur och kött trots någon annans religiösa fasta och fortsätta dansa runt en stor klädd fallos på sommaren.

Det är därför vi lever i ett sekulariserat fritt samhälle.
Precis motsatsen mot de stater och de 30 svenska moskéer som nu vill att vi inskränker våra friheter.
Vi vill ha kvar vårt fria sekulära samhälle och de muslimer som kommit hit, föds här och de som befinner sig i islamistiska länder får acceptera att vi vill leva så här. Precis som vi accepterar att de forsätter med sitt.
Att ge vika för hot om våld kommer aldrig få hoten att upphöra. Tvärtom, då är ju hoten framgångsrika.
Senast redigerad av coli 2023-08-02 kl. 23:34.
Citera
2023-08-02, 23:28
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarrelka
Skulle det vara något konstigt? De är fria att tycka att det ska vara olagligt lika mycket som du är fri att tycka att det ska vara lagligt. Åsikts och yttrandefriheten verkar bara vara begränsad till rätt åsikter när det kommer till din sort.

Men jösses. Moskéerna - även de 30 som vill islamisera oss och i princip införa blasfemilagstiftning - får stora skattebidrag av staten. De SKA naturligtvis officiellt stödja, acceptera och följa vår grundlagstiftning som bidragsunderstödda religiösa organisationer och inte motarbeta vårt sekulära fria samhälle.
Senast redigerad av coli 2023-08-03 kl. 00:26.
Citera
2023-08-02, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Men jösses. Moskéerna - även de 30 som vill islamisera oss och i princip inför blasfemilagstiftning - får stora skattebidrag av staten. De SKA naturligtvis officiellt stödja, acceptera och följa vår grundlagstiftning som bidragsunderstödda religiösa organisationer och inte motarbeta vårt sekulära fria samhälle.

Är det en grundlag att rasister bränner koraner utanför moskéer? Nej detta kommer snart att ändras. Det är lika mycket yttrandefrihet som att jag går runt och skriker fet kossa till alla kvinnor över 70 kg. Något som kan vara lagligt men idiotiskt att göra. Vi har även i Sverige diverse normer och oskrivna regler. Allt behöver inte vara reglerat i lag.
Citera
2023-08-02, 23:56
Medlem
StigAllans avatar
Dessa jävla gnällfolk som bara sätter andra som ansvariga för sin misär?
Muslimer i Sverige har ingen plats här att leva gratis!
Gnällfolk är judar och araber som tror att de har rätt att gnälla som en kvinna på alla andra.
Gnälljude och gnällarab, vad har dessa gemensamt?
Jo jordens rövhål mellanöstern eller hitre asien!

Vad fan gör dessa gnällmänniskor här?
Citera
2023-08-03, 00:04
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Citat:
Är det en grundlag att rasister bränner koraner utanför moskéer? Nej detta kommer snart att ändras. Det är lika mycket yttrandefrihet som att jag går runt och skriker fet kossa till alla kvinnor över 70 kg. Något som kan vara lagligt men idiotiskt att göra. Vi har även i Sverige diverse normer och oskrivna regler. Allt behöver inte vara reglerat i lag.

Fast just nu handlar det om vad som är lagligt eller inte. Att kalla dig för fet kossa är inte olagligt.

Hoppas du förstår att det blir ett rejält omskrivande av de lagar vi har. Det ska förbjudas att spotta på kors, bränna vår flagga, hälla hundbajs på en koran, rycka bonaden av en sikh, kleta spackel på en Mandala eller att doppa Toran i syra.
Citera
2023-08-03, 00:10
Medlem
colis avatar
Citat:

Men du förstår inte.

Att bränna sin egen bok eller kritisera en religion - riktar sig inte mot några personer.
Det gör däremot att skrika fet kossa åt någon.

Det ena är en handling som utan att angripa någon ger uttryck för en persons åsikt.
Det andra är ett personangrepp.

Koranbrännarna har varken fysiskt eller muntligt angripit någon. De har gett uttryck för sina åsikter om en bok och en religion. I ett fritt samhälle utan hädelse-lagstiftning får man faktiskt göra så.

De som inte gillar det kan argumentera emot eller också bränna någon av sina egna böcker. Eller ännu hellre bara gå därifrån och skaka på huvudet åt det som de uppfattar som stolligt.

Varför ska vi förändra våra lagar eller uttolkning av lagar för att vissa personer inte vill gå därifrån? Utan vill bestämma över en annans persons rätt till åsiktsyttringar?
Om en bok? Eller om någon religion? Eller framöver även om folks rätt att tycka till om allt möjligt??
Senast redigerad av coli 2023-08-03 kl. 00:24.
Citera
2023-08-03, 17:41
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Den brända koranen-kopian tillhör endast den som bränner boken och platsen där det sker äger ingen privat.
Det är fullkomligt frivilligt att ställa sig att titta eller att gå därifrån, skaka på huvudet och konstatera att man tycker att personen är en idiot.

Samma sak gäller för en vegetarian som ser någon äta kött, för en jude som ser någon äta fläsk och skaldjur, för den som ser en jättehungrig person som trots det vägrar äta på grund av religiös fasta och för utlänningar som ser oss hoppa små grodorna och nöffa runt med viftande grisknorr på midsommarafton. Man ser, förundras - och går därifrån om man störs av det

Det finns ingen anledning att låta sig bli provocerad och kränkt för att andra gör tokiga saker.
Det är FRIVILLIGT att stå och titta, låta sig bli upprörd och påstå sig känna sig kränkt.

Andra människor måste få leva sina liv som de själva vill - och göra saker de vill och tror på.

Det är just där själva problemet med islam ligger.
Islam tolererar och respekterar ingen annan religion och accepterar inga andra levnadssätt än det islamska - den enda rätta vägen där alla andra anses vara otrogna och icke upplysta.
I ett sekulariserat samhälle måste dock olika synsätt tolereras och kunna existera sida vid sida..

Därför är det muslimernas ansvar att som alla andra acceptera att folk gör konstiga saker.
Så länge det inte drabbar någon annan fysiskt, ingen är tvungen att titta eller låta sig utsättas för synen av det utan är fri att gå och ingen annans ägodelar heller drabbas - är det rimligt att folk får bränna sina böcker, utrycka missaktning om någon religion, äta fläsk, skaldjur och kött trots någon annans religiösa fasta och fortsätta dansa runt en stor klädd fallos på sommaren.

Det är därför vi lever i ett sekulariserat fritt samhälle.
Precis motsatsen mot de stater och de 30 svenska moskéer som nu vill att vi inskränker våra friheter.
Vi vill ha kvar vårt fria sekulära samhälle och de muslimer som kommit hit, föds här och de som befinner sig i islamistiska länder får acceptera att vi vill leva så här. Precis som vi accepterar att de forsätter med sitt.
Att ge vika för hot om våld kommer aldrig få hoten att upphöra. Tvärtom, då är ju hoten framgångsrika.
Ganska mycket svammel i din text. Med ingenting annat än negative campaigning av mycket provokativ karaktär lägger man absolut inget till samhällsdebatten och upprör bara människor.

Hur skulle det se ut om ledningarna för SD och AFS ställde sig vid ambassader i tid och otid och fick hundratals poliser att slösa sin tid på att bevaka deras jippon. Tillåt inte den här typen av negativa jippon från mentalt störda personer att hålla sina tillställningar. Dyra svenska skattepengar bör gå till annat än att folk ska få provocera andra.
Citera
2023-08-03, 18:16
Medlem
colis avatar
Citat:
Ganska mycket svammel i din text. Med ingenting annat än negative campaigning av mycket provokativ karaktär lägger man absolut inget till samhällsdebatten och upprör bara människor.

Hur skulle det se ut om ledningarna för SD och AFS ställde sig vid ambassader i tid och otid och fick hundratals poliser att slösa sin tid på att bevaka deras jippon. Tillåt inte den här typen av negativa jippon från mentalt störda personer att hålla sina tillställningar. Dyra svenska skattepengar bör gå till annat än att folk ska få provocera andra.

Om ingen brydde sig om stollarna som står och utrycker sina åsikter och bränner koraner - skulle det ju inte kosta pengar för polisinsatser.
Det är inte koranbrännarna som skapar kaos och kostar pengar.
Det är idioterna som inte bara går förbi och struntar i koranbränningar, som ställer till det.
Utan deras tokiga reaktioner och skrik om att de blir ”kränkta” - trots att ingen angriper dem - skulle inga poliser behövas.

Om SD, AFS, V eller MP - eller för den delen Irakiska föreningen eller Ukrainska kvinnor håller möten ska de naturligtvis varken hindras eller beskyllas för att meningsmotståndare plötsligt börjar skrika, kaosa, kasta stenar och hota både dem och andra.

Det är ju våldsverkarna det är fel på! Det är ju de som bär skulden till poliskostnaderna.
Inte de fredliga personer som efter godkänd ansökan håller sina lagliga sammankomster.

Om du går med en ful jacka - och jag blir så arg att jag slår dig - är det ju inte ditt fel för att jag påstår mig blivit ”kränkt” av åsynen din jacka.
Inte är det heller vettigt att politikerna inför förbud för dig att bära din fula jacka, för att jag ska lugna ner mig. Det är ju jag som behöver förändras och kanske spärras in eller flytta från det fria samhället till ett land där ingen vågar bära en ful jacka.
Senast redigerad av coli 2023-08-03 kl. 18:19.
Citera
2023-08-03, 18:19
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Om ingen brydde sig om stollarna som står och utrycker sina åsikter och bränner koraner - skulle det ju inte kosta pengar för polisinsatser.
Det är inte koranbrännarna som skapar kaos och kostar pengar.
Det är idioterna som inte bara går förbi och struntar i koranbränningar, som ställer till det.
Utan deras tokiga reaktioner och skrik om att de blir ”kränkta” - trots att ingen angriper dem - skulle inga poliser behövas.

Om SD, AFS, V eller MP - eller för den delen Irakiska föreningen eller Ukrainska kvinnor håller möten ska de naturligtvis varken hindras eller beskyllas för att meningsmotståndare plötsligt börjar skrika, kaosa, kasta stenar och hota både dem och andra.

Det är ju våldsverkarna det är fel på! Det är ju de som bär skulden till poliskostnaderna.
Inte de fredliga personer som efter godkänd ansökan håller sina lagliga sammankomster.

Om du går med en ful jacka - och jag blir så arg att jag slår dig - är det ju inte ditt fel för att jag påstår mig blivit ”kränkt” av åsynen din jacka.
Inte är det heller vettigt att politikerna inför förbud för dig att bära dig fula jacka, för att jag ska lugna ner mig. Det är ju jag som behöver förändras och kanske spärras in eller flytta från det fria samhället till ett land där ingen vågar bära din fula jacka.
Nice try men folk som bränner biblar och koraner kommer alltid att uppmärksammas. Det tråkiga är väl att de avslag som polisen gjort inte accepteras högre upp.
Citera
2023-08-03, 18:29
Medlem
colis avatar
Citat:
Nice try men folk som bränner biblar och koraner kommer alltid att uppmärksammas. Det tråkiga är väl att de avslag som polisen gjort inte accepteras högre upp.

Tror du verkligen att det är bara själva brännandet av koranen som är problemet?

Det är väl snarare troligt att att stampa på koranen, riva sönder den, lägga bacon på den eller till och med offentligt bara stå och högt kritisera och ifrågasätta koranen och islam och bit för bit spalta upp allt man tycker är dåligt och fel skulle ge samma reaktioner.

Eller om någon tar ett vitt papper och skriver ordet ”Koran” och sedan river sönder det. Eller ritar en hund med en skäggig mans ansikte och kallar hunden för det vanligaste namnet på nyfödda pojkar i Malmö - Muhammed.

Det är nämligen också totalförbjudet i islamistiska stater och skulle sannolikt också upplevas som islamofobi och kränkning av de som vill tolka det så.

Kränkningskänslan och upplevelsen sitter i betraktarens tolkning / ögon.
Senast redigerad av coli 2023-08-03 kl. 18:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in