2023-08-06, 19:53
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmamma
Vart hittar du dessa uppgifter? Det jag sett är att den kvinnliga piloten stödjer Fravors vittnesmål utan några större kommentarer.
Här är källan - hennes eget tweet: https://twitter.com/DietrichVFA41/status/1404286839238934530
We had radar contact via the Princeton for 5min. Visual for 8-10sec after merge plot. 5 min would be a lifetime for a visual and dogfighting. You would run out of fuel. You’re not speaking our language.
Det finns en fortsättning också (samma källa):

Dietrich: The descent and intercept (time from initial vector to merge plot) would have been in a “max E” flight profile to conserve fuel. When we engage we plug throttles (step on the gas) speed up and pull high G’s. We can’t maneuver that way too long.

Mick West: Okay, now just to be REALLY CLEAR. You say that you only had eyes on the object for a TOTAL of ten seconds, starting just after merge plot?
You first see the Tic Tac, Fravor descends, circles, cuts across, then it shoots off. All in ten seconds while you observe from above?

Dietrich: Yes.
Citat:
Vi har två piloter som säger att de haft visuell kontakt med objektet som radaroperatören pekat ut. Tycker knappast det är irrelevant.
Det var ingen radaroperatörer som såg objektet samtidigt som Fravor och Dietrich såg det.

Angående radarekona förresten - visste du att det pågick ett meteorregn precis samtidigt, ett meteorregn som kan förklara de märkliga radarekona som observerades där objekt gick snabbt nedåt från hög höjd?
Senast redigerad av SnakePlisssken 2023-08-06 kl. 20:06.
Citera
2023-08-06, 20:11
Medlem
Kulturmammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Här är källan - hennes eget tweet: https://twitter.com/DietrichVFA41/status/1404286839238934530
We had radar contact via the Princeton for 5min. Visual for 8-10sec after merge plot. 5 min would be a lifetime for a visual and dogfighting. You would run out of fuel. You’re not speaking our language.
Det finns en fortsättning också (samma källa):

Dietrich: The descent and intercept (time from initial vector to merge plot) would have been in a “max E” flight profile to conserve fuel. When we engage we plug throttles (step on the gas) speed up and pull high G’s. We can’t maneuver that way too long.

Mick West: Okay, now just to be REALLY CLEAR. You say that you only had eyes on the object for a TOTAL of ten seconds, starting just after merge plot?
You first see the Tic Tac, Fravor descends, circles, cuts across, then it shoots off. All in ten seconds while you observe from above?

Dietrich: Yes.

Det var ingen radaroperatörer som såg objektet samtidigt som Fravor och Dietrich såg det.

Angående radarekona förresten - visste du att det pågick ett meteorregn precis samtidigt, ett meteorregn som kan förklara de märkliga radarekona som observerades där objekt gick snabbt nedåt från hög höjd?

You crazy! Merge plot och sedan visual skulle nog de flesta se som att det är objektet som ger radarutslag som man också ser visuellt.
Citera
2023-08-06, 20:24
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
You crazy! Merge plot och sedan visual skulle nog de flesta se som att det är objektet som ger radarutslag som man också ser visuellt.

De fick en position utifrån tidigare radarobservationer att bege sig till, men inte ens det Grumman-Hawkeye radarspaningsplan som cirkulerade i området kunde få ett eko för aktuell eller bättre positionering.
Ingen såg objektet på radar samtidigt som Fravor och Dietrich säger sig ha observerat det.
Citera
2023-08-06, 20:32
Medlem
Kulturmammas avatar
Citat:
De fick en position utifrån tidigare radarobservationer att bege sig till, men inte ens det Grumman-Hawkeye radarspaningsplan som cirkulerade i området kunde få ett eko för aktuell eller bättre positionering.
Ingen såg objektet på radar samtidigt som Fravor och Dietrich säger sig ha observerat det.

Motsägs ju av båda vittnena, du länkar själv till det. Så de flög planlöst och hade helt enkelt tur som stötte på ett objekt i luften. Mjaaa det är tveksamt skulle jag säga.
Citera
2023-08-06, 20:34
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Motsägs ju av båda vittnena, du länkar själv till det. Så de flög planlöst och hade helt enkelt tur som stötte på ett objekt i luften. Mjaaa det är tveksamt skulle jag säga.

Nej det motsägs inte av nån utom av folk som är dåligt pålästa - ingen såg objektet på radar samtidigt som Fravor och Dietrich observerade det - de fick inte heller själva upp något på sina radar..
Citera
2023-08-06, 20:51
Medlem
Kulturmammas avatar
Citat:
Nej det motsägs inte av nån utom av folk som är dåligt pålästa - ingen såg objektet på radar samtidigt som Fravor och Dietrich observerade det - de fick inte heller själva upp något på sina radar..

Merge plot betyder att flygplanet var på samma ställe som objektet på radarns skärm. Det är det både Fravor och Dietrich säger. Exakt vad är det du inte förstår?
Citera
2023-08-06, 21:05
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Merge plot betyder att flygplanet var på samma ställe som objektet på radarns skärm. Det är det både Fravor och Dietrich säger. Exakt vad är det du inte förstår?

Nej det betyder att de dirigerades till den plats som radaroperatörerna observerat ekon på tidigare. När de flög dit, och även tidigare när Douglas Kurth flög dit sågs inget på radar - inte ens radarspanibgsplanet lyckades få något riktigt eko.
På plats observerades dock ett fenomen i vattnet som kan ha orsakats av de ispartiklar som de militära meteorologerna hade varnat för, och sagt kunde ge radarstörningar. Men som sagt, varken Fravor, Dietrich eller någon av radaroperatörerna på närliggande spaningsplan eller skepp (som Nimitz) såg några ekon samtidigt som Fravor och Dietrich befann sig på platsen och säger sig ha sett tictacen.
Citera
2023-08-06, 23:44
Medlem
Citat:
Det finns så mycket motsägelser och konstigheter runt Fravors vittnesmål så det har jag kommit att se som närmast irrelevant - varför hävdar han att de såg objektet i 5-10 minuter när den andra piloten (Dietrich) hävdar att det var cirka 8-10 sekunder.
Fravor kanske helt enkelt såg och feltolkade ett annat flygplan som var där och tittade - Douglas Kurth som dirigerades till platsen precis innan Fravor och Dietrich - för var tog han vägen annars - gick han upp i rök? Eller så kan han ha sett något militärt testobjekt - området var testområde för en hel mängd militära och civila projekt - bara 2 dagar efteråt testades t.ex en raket i 9,6 mach i samma område.

Så fravor glömde bort att allt han såg och berättar om utspelade sig på 10 sekunder? Har fravor glömt bort att de då skulle fått slut på bränsle om det utspelade sig under 5-10minuter? Varför håller Dietrich med om det mesta Fravor säger i en av deras intervjuer? Hur menar hon att allt som Fravor säger utspelades under 10 sekunder? Jag kanske missförstår något men, är det rimligt att flygplan under övningar har så lite bränsle att de riskerar att krascha om det drar ut på tiden av någon oförutsedd anledning, borde de inte ha bränsle för timmar (typ)?
Citera
2023-08-06, 23:51
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Så fravor glömde bort att allt han såg och berättar om utspelade sig på 10 sekunder? Har fravor glömt bort att de då skulle fått slut på bränsle om det utspelade sig under 5-10minuter? Varför håller Dietrich med om det mesta Fravor säger i en av deras intervjuer? Hur menar hon att allt som Fravor säger utspelades under 10 sekunder? Jag kanske missförstår något men, är det rimligt att flygplan under övningar har så lite bränsle att de riskerar att krascha om det drar ut på tiden av någon oförutsedd anledning, borde de inte ha bränsle för timmar (typ)?

Ingen aning hur mycket bränsle de hade - jag vet bara vad hon twittrat (hon har iofs sagt att hon såg den i ca 10 sekunder även i en intervju) och med tanke på de manövrar Fravor uppgett att han gjorde (såg objektet, dök ner mot det, gjorde en kringmanöver och svängde in mot det varvid det försvann), så stämmer ju hennes tidsuppskattning om 10 sekunder avsevärt bättre än fravors 5-10 minuter - för han flög väl inte i 20 km/h??
Citera
2023-08-07, 00:02
Medlem
Citat:
Ingen aning hur mycket bränsle de hade - jag vet bara vad hon twittrat (hon har iofs sagt att hon såg den i ca 10 sekunder även i en intervju) och med tanke på de manövrar Fravor uppgett att han gjorde (såg objektet, dök ner mot det, gjorde en kringmanöver och svängde in mot det varvid det försvann), så stämmer ju hennes tidsuppskattning om 10 sekunder avsevärt bättre än fravors 5-10 minuter - för han flög väl inte i 20 km/h??

Nej men det är ganska långa avstånd det rör sig om, jag menar han såg objektet, på hans beskrivning låter det ju som att de betraktade det på avstånd en bra stund till att börja med, 1 min? Såg hur det rörde sig fram och tillbaka över ytan/något under ytan, vad var det, en helikopter? Nej, något annat, fortsatte kolla på det , flög närmare och närmare , objektet stannade upp och började röra sig mot deras plan. Hur allt detta skulle ske under 5-10 sek förstår jag inte, varför nämner hon inte det i intervjun.

Dietrich om någon verkar svaja i sitt vittnesmål.
Senast redigerad av Engback 2023-08-07 kl. 00:09.
Citera
2023-08-07, 00:13
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Nej men det är ganska långa avstånd det rör sig om, jag menar han såg objektet, på hans beskrivning låter det ju som att de betraktade det på avstånd en bra stund till att börja med, 1 min?
Tycker du? Ja enligt Dietrich var det ju i alla fall inte så, så oavsett vem som har rätt så är det motstridiga uppgifter. Och 5-10 minuter låter faktiskt extremt underligt..

Citat:
Såg hur det rörde sig fram och tillbaka över ytan/något under ytan, vad var det, en helikopter? Nej, något annat, fortsatte kolla på det , flög närmare och närmare , objektet stannade upp och började röra sig mot deras plan. Hur allt detta skulle ske under 5-10 sek förstår jag inte, varför nämner hon inte det i intervjun.
Det får du fråga henne om - men även det förloppet du beskriver har getts olika versioner om.
Citera
2023-08-07, 00:33
Medlem
Citat:

Så vad var det för objekt som blockerade deras system om det inte var något objekt på radarn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in