2006-11-06, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
...KAN man blanda NH4NO3 med någon metall för att få flash? ....
Ja, naturligtvis kan man det! Ett så reaktivt bränsle som magnesium kan ge en blixt med nästan vilket oxidationsmedel som helst, förutsatt att partikelstorlek och sammansättning är lämplig. Till och med vatten kan fungera som oxidationsmedel och ge en blixt med Mg-pulver. En demonstration jag brukar göra är att fukta ca 1 g mkt fint Mg med någon droppe vatten och genast antänta med en tändsticka. Resultatet är en mjuk "Poff", en vit blixt och vit rök.
Citera
2006-11-06, 14:49
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Ja, naturligtvis kan man det!
Tack, jag ville bara ha dig till att säga det
Citera
2006-11-06, 17:27
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Du menar alltså att vi ska tolka allt du säger som bullshit?

Allvarligt, vad fan är det för inställning? Varför försöka bidra om man inte vet ett skvatt vad man pratar om?
Nej det blev lite fel där, mina inlägg är inte bullshit!
Skyller allt på EtOH.

Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Frågan kvarstår dock, KAN man blanda NH4NO3 med någon metall för att få flash? Eftersom ni andra verkar veta... Vi vet tack vare crasy swede att en mix med Mg kan självantända, inget mer.
Det GÅR att blanda det med magnesium. (Möjligtvis också aluminium om det är tillräckligt optimala förhållanden)
Det kommer att brinna. Förhoppningsvis med en jävla fart, men det blir inte speciellt säkert. Det kan vara mycket stötkänsligt plus att du absolut INTE får förvara din sats!
Citera
2006-11-06, 17:35
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Det GÅR att blanda det med magnesium. (Möjligtvis också aluminium om det är tillräckligt optimala förhållanden)
Läs tråden, det har redan framkommit
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in