Citat:
Ursprungligen postat av
divadnil
Håller med dig. Det får bli hur jävla fattigt som helst. Någon gång måste svensken stå rakryggad upp för våra värderingar. Det är nog nu!
Jag kan hålla med om att yttrandefriheten behöver försvaras med näbbar och klor.
Så är det.
Men, är brännandet av heliga skrifter en del av yttrandefriheten? Häri ligger pudelns kärna. Jag tycker det är idiotiskt att provocera folk på det här sättet. Finns ju bättre sätt att idiotförklara islamisterna.
Personligen så tycker jag att det är värt det. Man SKALL kunna få uttrycka sin avsky för en förtryckande religion. Man skall kunna stå på mynttorget och bränna jesus på korset eller skända den Norska flaggan (j-a norrmän med sina lyxbilar!).
Tyvärr tror jag inte alls detta kommer påverka migrationsströmmarna från MENA. Tror inte alls att gemene muslim i MENA alls har koll på att detta sker. Cash is king! Finns det pengar att hämta i Sverige så väljer de detta land. Så j-a enkelt är det. Koranbrännande eller inte!
Så, jag skulle inte vilja uppmana till fler koranbränningar (tänk på miljön!). Men många hatar ju verkligen den religiösa regimen i Iran (tex) och varför skall de inte få publikt få manifestera denna avsky. Det KAN ju vara sant (det är rätt sant). Imorgon eller om hundra år så är det en stackars vänsterpartist som får böter för att han eller hon haft ett plakat med ”Krossa kapitalismen” på första maj. Moderaten åker in för ”Ohly var skit!”. SD:arna åker dit för att moralpolisen på internet fiskade upp diskussionen de hade om hur man borde göra för att få bukt med den ekonomiska brottsligheten bland den syrianska maffian i Södertälje…
Vi skall vara EXTREMT försiktiga med yttrandefriheten. Mycket kan hända på hundra år (tre generationer) när man befinner sig på ett ”sluttande plan”.
Därför skall nuvarande lagstiftning finnas kvar. Arbetet med att förhindra brännandet av heliga skrifter bör utökas även om det är ENBART de lättkränkta muslimerna (inte alla!) som har problem med de här brasorna. Men det står ju inte ”koranen” i lagtexterna någonstans.