2023-07-20, 12:22
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Jämställdhet och diskriminering --> Subkulturer och socioekonomiska livsstilar
/Moderator
Citera
2023-07-20, 13:39
Medlem
Finns redan trådar om detta, men för att fatta det kort:

- Det har blivit för farligt. Risken att bli svårt misshandlad eller t.o.m. mördad av invandrargäng är hög.

- Musiken och stilen är helt ute. Finns väl knappt någon född på 2000-talet som lyssnar på oi! eller RAC.
Citera
2023-07-20, 13:45
Medlem
Var på en festival i helgen, där var det bulor. Skankade loss framför scenen även om det var ett oi-band som spelade.
Citera
2023-07-20, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mullpung
Och snälla blanda inte ihop svenska korthåriga nazister i bomberjacka och kängor med riktiga skinheads,det finns inga likheter.

Vad menar du? Syftar du på första generationens skins så har du väl en poäng om du menar ideologi men svenska naziskins tog ju de flesta stilattribut från första generationen av UK 80s naziskins.
Senast redigerad av Medievalchurch 2023-07-20 kl. 15:51.
Citera
2023-07-20, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Inte 20 väl? Snarare 35-40 iallafall i Stockholm. De tog väl samma väg som hårdrockare, punkare, synthare och andra mytologiska 1980-talsgrupper.

Håller med, 30-35 år snarare.
Citera
2023-07-20, 16:40
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Skinheadkulturen började väl i UK

Edit: oops, skulle citera biupy6ip
Citera
2023-07-20, 17:17
Medlem
Norrbaggar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av initieramig
hittade vi ett ensamt ex så gav vi på hen direkt
Som Daniel Wretstöm?
Citera
2023-07-20, 19:22
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biupy6ip
Dom finns inte kvar och det finns ej heller kvar någon manlig subkultur som är underground hos svenska ungdomar.

90 talets skinheads uppkom via Ultima Thule.

Thulemusiken var väldigt svår att få tag i då Bonnier skivbolagen och media redan då var mycket starkt emot allt som kunde kopplas till nationalism. Thulemusiken kunde man enbart beställa via baksidan av någon tidning som man hittat i en privatägd kiosk. Helt otroligt att Thule ändå blev så stora.

Skulle vara härligt att se dessa återuppstå idag nu när Sverige är totalt förstört. Skinheads på 90 talet hade allt bollar att spöa kommunister och problemblattar.

Thule låg ju för fan på svensktoppen,sen minns inte jag att Thule plattor skulle vara svåra att få tag på? Fanns väl till och med på Konsum.
Citera
2023-07-20, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Thule låg ju för fan på svensktoppen,sen minns inte jag att Thule plattor skulle vara svåra att få tag på? Fanns väl till och med på Konsum.
Ultima Thule var väl mer en grej bland bönderna. Minms hur grabbarna spelade det när man gick i mellanstadiet och det var typ inga som blev skinnskallar. Sedan fanns de på orten. Inte värre än andra ungar. Jag mådde verkligen dålig som liten och minns hur fina några av dem var mot mig. Som vilka ungar som helst. Du kan gå ut och hämta vilka invandrarungar som helst i samma ålder och de är likadana.

För mig som sett bägge sidor har jag alltid slagits av hur lika de var. Nu har jag varken hängt med skinheads eller de absolut värsta av värsta bland invandrare men ändå. Det första jag såg var ju hur lika ungarna var(jag rörde mig mellan skolor med antingen invandrarattityd eller skinnskallar).

Att vara fjorton är likadant oavsett var du vill hitta din grupp. Det är mest klasskillnader.
Citera
2023-07-20, 19:36
Medlem
Att subkultur dör ut är knappast något ovanligt, är väl det normala.
Vi har liksom inga synthare nu heller direkt.
Citera
2023-07-20, 19:42
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatarBogar
För 20 år sedan va vårt land pryd av skinbulor/skinheads..

Idag existerar det inte alls.

Är det pga att de ansågs vara rasist/nassar bara för man rocka skinhead looken?

Man vart diskriminerad av samhället som ville bli mer arab/afrikanskt? Då va inte skinnbulegrejen så bra längre och de upphörde..

Jag saknar dessa typer, gick alltid i grupp o slänge ölflaskor mot invandrare mm.

Vad anser ni?

Saknar ni dessa?
Och dog skinnheadsen ut pga diskriminering av samhället som ville att invandraren skulle va #1?

Ps om tråden är i fel forumdel, flytta gärna ta inte bort är redigt intresserad i denna diskussion.

Försök hålla mogna diskussioner också tack!

Dom flesta var iaf rasister,dock så minns jag att det var mer provokation än någon seriös nazistisk övertygelse.Man käka på pizzerian och köpte droger av babbarna då var det lugnt,kanske för att man bodde i samma områden.Minns de äldre skinsen dom var ofta jävligt bråkiga och stökiga (nära få en slägga i huvudet av en),sen i slutet av 90-talet så dök det upp nya skins som var ”rödingar” och lyssna på ”ska” dom var trevligare och städade.Trots att dom var kommunister.En annan tid,många körde skin looken,kängor grön bombar jacka.Thule låg på svensk toppen.Men för 20 år sen? Då var det dött.När jag var tonåring så tillhörde nästan alla en subkultur,ser inget sånt idag alls,tiderna förändras sen så tror jag inte det är särskilt rebelliskt att lyssna på musik som gjordes för 40 år sen.Att samhället diskriminerade? Haha man blev skin eller punkare eller nått annat för att ställa sej medvetet utanför samhället.
Citera
2023-07-20, 19:46
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarkareNdig
Ultima Thule var väl mer en grej bland bönderna. Minms hur grabbarna spelade det när man gick i mellanstadiet och det var typ inga som blev skinnskallar. Sedan fanns de på orten. Inte värre än andra ungar. Jag mådde verkligen dålig som liten och minns hur fina några av dem var mot mig. Som vilka ungar som helst. Du kan gå ut och hämta vilka invandrarungar som helst i samma ålder och de är likadana.

För mig som sett bägge sidor har jag alltid slagits av hur lika de var. Nu har jag varken hängt med skinheads eller de absolut värsta av värsta bland invandrare men ändå. Det första jag såg var ju hur lika ungarna var(jag rörde mig mellan skolor med antingen invandrarattityd eller skinnskallar).

Att vara fjorton är likadant oavsett var du vill hitta din grupp. Det är mest klasskillnader.

Det var en subkultur för tonåringar samhället målade upp scenarion som inte fanns.Thule låg på svensk toppen så det var väl ungefär som att lyssna på Carola.Var själv punkare så hängde med mycket skins.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in