2006-08-03, 19:27
Medlem
Hans Castorps avatar
Snickare och mattläggare och sådana har väl någon form av permanent dispens, och får därför bära kniv i samband med arbetet, eller? Ibland ser man någon snickare med kniv på tunnebanan på väg hem från jobbet, vilket torde vara ett tveksamt fall.
Citera
2006-08-03, 19:34
Medlem
Swe.patriots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans Castorp
Snickare och mattläggare och sådana har väl någon form av permanent dispens, och får därför bära kniv i samband med arbetet, eller? Ibland ser man någon snickare med kniv på tunnebanan på väg hem från jobbet, vilket torde vara ett tveksamt fall.

Hehe, det får dom nog inte göra tror jag.

Men på privata ställen får man väl ha knivar, kanske inte?. Iallalfall får byggare och andra jobb som kräver kniv (såklart)
Citera
2006-08-03, 19:55
Medlem
503s avatar
Jo det får man.
Min far jobbar själv innom ett sådant yrke där han ofta bär med sig arbetskniv till, från och på arbetsplatsen.

Han pratade faktiskt med en polis om detta en gång, men han sade det att de inte ger sig efter att sätta dit någon för detta.
Lagen är till för att få dit de som bär omkring på knivar för att slås.

Fast det är klart, hade min far sprungit runt med en butterfly i bältet så hade han också kunnat räkna med att åka fast.
Citera
2006-08-04, 11:28
Bannlyst
OK, några saker...

1) En balisong/butterfly är inte mer av ett "vapen" än någon annan kniv. Det är också en utmärkt överlevnadskniv (praktisk, enhandsmanipulering, två eggar håller skärpan längre än en). Dess största fördel som vapen tycker jag är att den också kan användas hopfälld, som en fickpinne. Därför är det lättare att inte använda "mer våld än nöden kräver" om man bär en sådan för självförsvar, jämfört med andra knivar.

2) Vapen slåss inte, människor slåss. Folk som ger sig på andra har helt bevisligen ingen respekt för lagen. Att förbjuda knivar ännu hårdare än idag har absolut INGEN effekt för att hindra såna människor att bära vapen. De är brottslingar, och brottslingar BRYTER mot lagen. Däremot avväpnar sådana lagar hederligt folk i onödan. Om 50% av Sveriges kvinnor bar kniv och kunde använda den, hur skulle det påverka våldtäktsstatistiken? Jag tror de skulle tänka sig för både en eller två gånger. Inget förstör ett stånd som en kniv i låret.

3) Det finns några lagar som alla borde kunna utan och innan. Avtalslagen, kosumentköplagen, knivlagen, nödvärnslagen och upphovsrättslagen är mina Topp 5. Man har STORA möjligheter att försvara sig med mycket, mycket våld i nödvärn. Man har t.o.m. lagliga möjligheter att bära knivar och andra föremål som går utmärkt att försvara sig med (balisong ingår dock inte i dessa).

4) Om innehav av kniv eller motsvarande föremål är tillåtet eller inte beror enbart på om innehavet bedöms som befogat eller inte. Om det är dag eller natt ute spelar nog väldigt liten roll vid en sån bedömning. Försäljning av balisonger m.m. är alltid förbjudet i Sverige, men man kan få tillstånd för införsel (skaffa det innan ni beställer över Internet).

Det var allt.
Citera
2006-08-04, 11:59
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urdjur
1) En balisong/butterfly är inte mer av ett "vapen" än någon annan kniv.

Mjo på sätt och vis, åtminstånde i lagens ögon.
De talar om knivar som är gjorda för att skada eller döda någon typ, och just en sådan är butterflyn.

Personligen tycker jag att alla beskrivningar om den som ett praktiskt verktyg är skitsnack.
Citera
2006-08-04, 13:14
Medlem
Citat:
Om 50% av Sveriges kvinnor bar kniv och kunde använda den, hur skulle det påverka våldtäktsstatistiken

Mer relevant är nog frågan om hur statistiken för knivrelaterade skador/dödsfall skulle se ut.
Citera
2006-08-04, 13:43
Bannlyst
@503: Att en balisong sällan kan användas som vilken kniv som helst beror ofta på att många är av usel kvalitet. I bästa fall kan de penetrera kött vid ett hugg, men egg och mekanism är ofta så dålig att den inte går att bruka. I grund och botten är den en fällkniv eller fälldolk - och har samma användningsområden (om den är välgjord).

@Ewing_oil: Den skulle gå upp hoppas jag. Åtminstone till en början tills terrorbalansen ställt in sig. Jag unnar gärna en våldtäktsman några rejäla knivskador, t.o.m. men för livet. Han kan gott begrunda det djupt omoraliska i hans gärningar i rullstol. Dö hoppas jag att han inte gör. Det blir dessutom svårare att gå fri från ansvar om så skulle ske, så viss omtanke om angriparen är t.o.m. gynnsamt för en själv.

Om du tror att mer liberala knivlagar skulle göra kniv-angrepp vanligare, hänvisar jag till vad jag sa tidigare: den som går till angrepp skiter uppenbarligen i lagen redan, så det gör varken till eller från.
Citera
2006-08-04, 14:04
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urdjur
@503: Att en balisong sällan kan användas som vilken kniv som helst beror ofta på att många är av usel kvalitet. I bästa fall kan de penetrera kött vid ett hugg, men egg och mekanism är ofta så dålig att den inte går att bruka. I grund och botten är den en fällkniv eller fälldolk - och har samma användningsområden (om den är välgjord).

Jo absolut, men där finns många vapen som är förbjudna trots att de från början var tänkta till tex. jakt.

Visst , en väl konstruerad butterfly (vilket jag inte sett någon förvisso) går ju att använda som vilken kniv som hellst, men det finns redan knivar avsedda för de flesta ändamål som är mycket bättre än alla butterflyknivar du kan hitta, och då finns där alltså inget behov för att dessa skall vara lagliga.

För du förstår väl själv att där knappt existerar några butterflyknivar i detta landet som används för tex. mattläggning ?
Citera
2006-08-04, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urdjur <br /> <br /> Om du tror att mer liberala knivlagar skulle göra kniv-[I
angrepp[/i] vanligare, hänvisar jag till vad jag sa tidigare: den som går till angrepp skiter uppenbarligen i lagen redan, så det gör varken till eller från.

Jo men om det tidigare skulle handla om misshandel med knytnävar så kan vi ju fundera över vad som skulle hända om dessa personer hade haft kniv på sig istället. Visst slagsmålet hade kanske inträffat ändo men resultatet blir ju mångdubbelt värre om det skulle vara knivar inblandade. Dessa personer hade kanske inte från början tänkt att använda sig av kniv men när det artar sig till att bli en slagsmål så är det ju lätt hänt att man använder de vapen som står till buds. Genom en restriktiv lagstiftning kan man åtminstone få bort en del av dessa knivar som annars skulle figurera i något fyllebråk.
Citera
2006-08-06, 17:01
Medlem
Plockade med mig två butterflyknivar och en stilett hem från
turkiet med flyg, via danmark. Gick finfint!

http://upload.tranceport.be/files/butterfly.jpg
Citera
2006-08-07, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranceport
Plockade med mig två butterflyknivar och en stilett hem från
turkiet med flyg, via danmark. Gick finfint!

http://upload.tranceport.be/files/butterfly.jpg

Nice, jag har en likadan faktiskt.
Citera
2006-08-18, 12:11
Medlem
Danals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorhyvel
Att "leka med" en butterfly är ju inte ens barnsligt, det är ju direkt oansvarigt....

Oansvarigt? Så du tycker inte att min inställning är bättre än de som har med knivarna på stan för att vara fräna för kompisar? Sen när det blir bråk så kommer kniven fram för att "skrämmas", och det blir skit av allt.
Jag skadar ingen hemma i soffan ( möjligtvis mig själv )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in