2023-07-07, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Jag gillar Systembolaget.
Det finns få butiker i världen med det utbudet…

Hoppade för några månader sedan in på en systembolagsbutik i Sthlms innerstad. De hade NOLL öl från Tyskland och EN ginsort (dålig). Dyraste vinet dom hade var runt 400-500:-.

Gå inte på myten att bolaget har ett fantastiskt utbud. Mest dåliga viner såsom Bag in box samt flaskor under hundralappen.
Citera
2023-07-07, 16:27
Medlem
Jag tycker att man ska kunna beställa hem till dörren... Bra att man får handla!
Citera
2023-07-07, 16:28
Medlem
Sixten00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuntertMongo
Det kommer bli lika bra med avreglerat systembolag som det blev med besiktningen, apoteken och posten. Jättebra.

Det kommer förmodligen bli lika bra dvs skitdåligt. Jag älskar att gå in på Systembolaget. Oerhört brett OCH djupt sortiment, kunnig personal (för det mesta). Den stora faran som jag ser det är att vi kommer få många butiker med Sofiero, Norrlands guld och Pistonhead att välja på samt något billigt skitvin.

Besiktningen har inte blivit bättre, apoteken är bara säljiga av helvete, Schenker och DHL är mil efter Posten i kvalitet.
Citera
2023-07-07, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Nu är det skillnad på butik o butik o från land till land. Jag gillar systembolaget vid Bromma Blocks. Handlar där 4-5 gånger per år. Tycker om utbudet. Bra service o nära till parkeringen.
Många av de sorter jag brukar köpa är även billigare där än på nätet (då jag kollade).

Förklara varför jag ska offra en timme för att ta mig till Bromma Blocks, Gå runt själv och lägga ner flaskorna i vagnen, betala, packa, dra vagnen till bilen, parkera bilen hemma samt bära in allting i hemmet.

Istället för att enkelt sitta hemma, beställa på nätet och få det hemkörd valfri dag och tidpunkt?
Citera
2023-07-07, 16:32
Medlem
Scapulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Hoppade för några månader sedan in på en systembolagsbutik i Sthlms innerstad. De hade NOLL öl från Tyskland och EN ginsort (dålig). Dyraste vinet dom hade var runt 400-500:-.

Gå inte på myten att bolaget har ett fantastiskt utbud. Mest dåliga viner såsom Bag in box samt flaskor under hundralappen.
Men det är ju det som svensken vill ha. Att kunna köpa BIB samtidigt som man handlar fredagstacon på Ica är nästa steg. Sen är vi i himmelriket.
Citera
2023-07-07, 16:34
Medlem
Slave Marks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersimalmo
Varför tar inte regimen chansen nu att förbjuda vänsterpartier och vänstermuppar ?

Sverige är det enda land i världen som har ett Systembolag.
Men det är kanske förståeligt när större delen av folket är enormt naivt, aningslöst och efterblivet !

Men vi vuxna ska kunna köpa en vinare när som helst vilket man kan i de flesta normala västländer!
Ja.kamma sig och hålla käften
Citera
2023-07-07, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen
Jag är ingen stordrinkare, så jag berörs inte så mycket. Men jag tycker egentligen inte att vin ska finnas på ex ICA.
För min del fungerade det gamla Systembolaget bra. Ska man ha något alkoholhaltigt kan man gärna masa sig dit.

Jag antar att du inte beställer någonting alls via nätet och får det hemkört? Dvs mat, prylar, kläder mm.
Citera
2023-07-07, 16:38
Medlem
Slave Marks avatar
Hemkört jo jag tackar
Citera
2023-07-07, 16:40
Medlem
Stämmer det att svenska ölbryggerier får inte göra reklam om sina produkter men övriga länder då det pga eu lagar?
Citera
2023-07-07, 16:44
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
I Finland har man sedan 2018 fått köpa alkoholdryck, öl, alkoläsk upp till 5.5% i butiker, kiosker,bensinmackar osv, till och med takeaway ifrån restauranger dessutom kalla, kväll som söndag om man så vill.. Som 18 åring får man handla dryck upp till 22% på Alko, alltså viner m,m.
I årets regeringsförköaring har man beslutat att höja denna gräns till 8%

Jag hade missat lagändringen. Men fortfarande har Finland ett monopol som är ganska kraftigt reglerat. Sedan tidigare har det varit tillåtet med mellanöl så övergången är inte lika dramatisk som 3,5 till 8%.
Citera
2023-07-07, 16:46
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Förklara varför jag ska offra en timme för att ta mig till Bromma Blocks, Gå runt själv och lägga ner flaskorna i vagnen, betala, packa, dra vagnen till bilen, parkera bilen hemma samt bära in allting i hemmet.

Istället för att enkelt sitta hemma, beställa på nätet och få det hemkörd valfri dag och tidpunkt?

Systembolaget har också hemleverans… online-beställning, så det är ingenting som hindrar dig att klicka och beställa hem redan i dagsläget ifrån Systemet. Just saying…
Citera
2023-07-07, 16:47
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurchie
Finns i dag många ICA butiker med craft beer folkisar. Varenda LIDL-butik i Sverige har en hylla med craft beer. I England säljer välrenommerade hantverksbryggerier öl via LIDL, precis som i Sverige. I Finland finns det ofta ett stort utbud av hantverksöl i K-marketbutiker som ligger ute på vishan.

Du vet inte vad du snackar om.

Jag tror det när jag ser det. Jag har inte sett de här fantastiska hyllorna som du pratar om där jag bor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in