Resultat: Vilket lag håller du på/kommer du att följa denna säsongen?
Atalanta
4,05%
3 röster
Bologna
0%
0 röster
Cagliari
5,41%
4 röster
Empoli
1,35%
1 röster
Hellas Verona
4,05%
3 röster
Inter
16,22%
12 röster
Juventus
5,41%
4 röster
Lazio
6,76%
5 röster
Lecce
0%
0 röster
AC Milan
10,81%
8 röster
Monza
0%
0 röster
Napoli
6,76%
5 röster
Roma
16,22%
12 röster
Salernitana
1,35%
1 röster
Frosinone
0%
0 röster
Cagliari
1,35%
1 röster
Sassuolo
0%
0 röster
Torino
2,70%
2 röster
Udinese
0%
0 röster
Parma
5,41%
4 röster
Fiorentina
4,05%
3 röster
Genoa
0%
0 röster
Ett annat lag i lägre divisioner
4,05%
3 röster
Håller inte på något lag - Älskar italiensk fotboll helt enkelt
4,05%
3 röster
2023-10-10, 19:55
Medlem
Gli Azzurris trupp:

Målvakter: Gianluigi Donnarumma (Paris Saint Germain), Alex Meret (Napoli), Guglielmo Vicario (Tottenham);

Försvarare: Francesco Acerbi (Inter), Alessandro Bastoni (Inter), Cristiano Biraghi (Fiorentina), Matteo Darmian (Inter), Giovanni Di Lorenzo (Napoli), Federico Dimarco (Inter), Federico Gatti (Juventus), Gianluca Mancini (Roma), Giorgio Scalvini (Atalanta), Destiny Udogie (Tottenham);

Mittfältare: Nicolò Barella (Inter), Giacomo Bonaventura (Fiorentina), Bryan Cristante (Roma), Davide Frattesi (Inter), Manuel Locatelli (Juventus), Sandro Tonali (Newcastle);

Anfallare: Domenico Berardi (Sassuolo), Federico Chiesa (Juventus), Moise Kean (Juventus), Riccardo Orsolini (Bologna), Giacomo Raspadori (Napoli), Gianluca Scamacca (Atalanta), Nicolò Zaniolo (Aston Villa).

Ingen spelare från serieledarna Mikan.
2023-10-10, 20:27
Medlem
Spalletti har blivit utnämnd till sportsambassadör för Italien av utrikesministern.

The Foreign Affairs and International Cooperation minister presented the honour today at Coverciano to the Head Coach: “I willingly accept this role, knowing that I'll also receive the support of my players”.

https://www.figc.it/en/national-teams/news/spalletti-named-sport-diplomacy-ambassador-by-foreign-affairs-minister-antonio-tajani/
2023-10-12, 18:55
Medlem
Juventus firade Agnellis hundraårsjubileum som ägare av Juventus med en välgörenhetsmatch. Del Piero mot Zidane:
https://www.youtube.com/atch?v=sxM7KEnCClg

Vita laget; Angelo Peruzzi, Moreno Torricelli, Andrea Barzagli, Mark Iuliano, Claudio Marchisio, Zinedine Zidane, och Alessandro Matri; Antonio Conte och Paolo Montero på bänken. Tränare Michel Platini.

Svarta laget; Marco Storari, Angelo Di Livio, Ciro Ferrara, Patrice Evra, Edgar Davids, Mario Mandzukic, och Alessandro Del Piero; Massimo Carrera och Fabrizio Ravanelli på bänken. Tränare Gianluca Pessotto och Marcello Lippi.

Och man hyllade såklart Gianluca Vialli:
https://football-italia.net/video-the-moment-juventus-legends-and-fans-paid-tribute-to-vialli-at-minute-9/

Allegri och spelare som åskådare.
2023-10-12, 20:23
Medlem
Tydligen har både Zaniolo och Tonali lämnat truppen efter rykten om att de oddsat på fotboll. Italien överdriver sina regler som vanligt.

https://football-italia.net/police-visit-italy-camp-in-zaniolo-and-tonali-betting-investigation/

PS
Fem raka inlägg av mig över mer än två dygn. Dåligt betyg för tråden...
2023-10-12, 20:42
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Tydligen har både Zaniolo och Tonali lämnat truppen efter rykten om att de oddsat på fotboll. Italien överdriver sina regler som vanligt.

https://football-italia.net/police-visit-italy-camp-in-zaniolo-and-tonali-betting-investigation/

PS
Klantigt, de borde ha begagnat bulvaner istället. Vet inte hur reglerna ser ut annorstädes, men att satsa på sitt eget lag – såvida det inte handlar om en fixad match – låter inte så hemskt i mina öron.
2023-10-12, 20:56
Medlem
Roibots avatar
Roade mig med att skapa en lista över fortfarande aktiva spelare som debuterade i Serie A innan 2010. Och med "fortfarande aktiva" så utesluter jag de som spelar på alldeles för låg nivå (t.ex. Serie B eller finländska ligan).

01/02
Gianluca Pegolo (Verona, målvakt): Debuterade i Serie A den 25 november 2001. Spelar idag för Sassuolo

04/05
*Giorgio Chiellini (Fiorentina, försvarare): Debuterade 12 september 2004. Spelar idag för Los Angeles i MLS
*Andrea Masiello (Juventus, försvarare): Debuterade 20 april 2005. Spelar idag för Sudtirol i Serie B

05/06
*Antonio Mirante (Siena, målvakt): Debuterade 28 augusti 2005. Spelar idag för Milan
*Luca Cigarini (Parma, mittfältare): Debuterade 17 september 2005. Spelar idag för Reggiana i Serie B
*Carlos Valdez (Treviso, försvarare): Debuterade 23 oktober 2005. Spelar idag för Boston River i uruguayanska högstaligan
*Mariano Andujar (Palermo, målvakt): Debuterade 26 oktober 2005. Spelar idag för Estudiantes i argentinska högstaligan
*Cristian Zapata (Udinese, försvarare): Debuterade 19 november 2005. Spelar idag för Atletico Nacional i colombianska högstaligan
*Leonardo Bonucci (Inter, försvarare): Debuterade 14 maj 2006. Spelar idag för Union Berlin

06/07
*Angelo Ogbonna (Torino, försvarare): Debuterade 11 februari 2007. Spelar idag för West Ham
*Edinson Cavani (Palermo, anfallare): Debuterade 11 mars 2007. Spelar idag för Boca Juniors
*Eder (Empoli, anfallare): Debuterade 18 mars 2007. Spelar idag för Circiuma i brasilianska andraligan
*Lorenzo Di Silvestri (Lazio, försvarare): Debuterade 22 april 2007. Spelar idag för Bologna
*Matteo Darmian (Milan, försvarare): Debuterade 19 maj 2007. Spelar också idag för Milan
*Simone Aresti & Marco Mancosu (Cagliari, målvakt/mittfältare): Debuterade 27 maj 2007. Spelar också idag för Cagliari

07/08
*Gökhan Inler (Udinese, mittfältare): Debuterade 26 augusti 2007. Spelar idag för Besiktas
*Walter Gargano (Napoli, mittfältare): Debuterade 26 augusti 2007. Spelar idag för River Plate i uruguayanska högstaligan
*Joaquin Larrivey (Cagliari, anfallare): Debuterade 2 september 2007. Spelar idag för Magallanes i chilenska högstaligan
*Fernando Muslera (Lazio, målvakt): Debuterade 15 september 2007. Spelar idag för Galatasaray
*Mario Balotelli (Inter, anfallare): Debuterade 16 december 2007. Spelar idag för Adana Demirspor i turkiska högstaligan
*Cristhian Stuani (Reggina, anfallare): Debuterade 12 januari 2008. Spelar idag för Girona i La Liga
*Alexandre Pato (Milan, anfallare): Debuterade 13 januari 2008. Spelar idag för Sao Paulo i brasilianska högstaligan
*Antonio Candreva (Udinese, mittfältare): Debuterade 27 januari 2008. Spelar idag för Salernitana
*Mauricio Isla (Udinese, mittfältare): Debuterade 17 februari 2008. Spelar idag för Independiente i argentinska högstaligan
*Vincenzo Fiorillo (Sampdoria, målvakt): Debuterade 13 april 2008. Spelar idag för Salernitana
*Giacomo Bonaventura (Atalanta, mittfältare): Debuterade 4 maj 2008. Spelar idag för Fiorentina

08/09
*Felipe Melo (Fiorentina, mittfältare): Debuterade 31 augusti 2008. Spelar idag för Fluminense i brasilianska högstaligan
*Mauro Zarate (Lazio, anfallare): Debuterade 31 augusti 2008. Spelar idag för Danubio i uruguayanska högstaligan
*Jeremy Menez (Roma, mittfältare): Debuterade 31 augusti 2008. Spelar idag för Bari i Serie B
*Stevan Jovetic (Fiorentina, mittfältare): Debuterade 31 augusti 2008. Spelar idag för Olympiacos
*Alexis Sanchez (Udinese, mittfältare): Debuterade 14 september 2008. Spelar idag för Inter
*Bruno Fornaroli (Sampdoria, mittfältare): Debuterade 14 september 2008. Spelar idag för Melbourne i australienska högstaligan
*Albin Ekdal (Juventus, mittfältare): Debuterade 18 oktober 2008. Spelar idag för Spezia i Serie B
*Simon Kjaer (Palermo, försvarare): Debuterade 26 oktober 2008. Spelar idag för Milan
*Simone Grippo (Chievo, försvarare): Debuterade 11 januari 2009. Spelar idag för Lausanne i schweiziska högstaligan
*Nicolas Viola (Reggina, mittfältare): Debuterade 11 januari 2009. Spelar idag för Cagliari
*Luigi Sepe (Napoli, målvakt): Debuterade 28 januari 2009. Spelar idag för Lazio
*Andrea Consigli (Atalanta, målvakt): Debuterade 1 februari 2009. Spelar idag för Sassuolo
*Daniel Adejo (Reggina, försvarare): Debuterade 1 mars 2009. Spelar idag för Lamia i grekiska högstaligan
*Ciro Immobile (Juventus, anfallare): Debuterade 14 mars 2009. Spelar idag för Lazio
*Abel Hernandez (Palermo, anfallare): Debuterade 15 mars 2009. Spelar idag för Penarol i uruguayanska ligan
*Marco D'Alessandro (Roma, mittfältare): Debuterade 21 mars 2009. Spelar idag för Pisa i Serie B

09/10
*Thiago Silva (Milan, försvarare): Debuterade 22 augusti 2009. Spelar idag för Chelsea
*Emiliano Viviano (Bologna, målvakt): Debuterade 22 augusti 2009. Spelar idag för Ascoli i Serie B
*Federico Dionisi (Livorno, anfallare): Debuterade 23 augusti 2009. Spelar idag för Ternana i Serie B
*Luca Marrone (Juventus, försvarare): Debuterade 23 augusti 2009. Spelar idag för Lecco i Serie B
*Mato Jajalo (Siena, mittfältare): Debuterade 30 augusti 2009. Spelar idag för Venezia i Serie B
*Martin Caceres (Juventus, försvarare): Debuterade 12 september 2009. Spelar idag för LA Galaxy i MLS
*Salvatore Sirigu (Palermo, målvakt): Debuterade 27 september 2009. Spelar idag för Nice
*Juan Cuadrado (Udinesse, mittfältare): Debuterade 1 november 2009. Spelar idag för Inter
Senast redigerad av Roibot 2023-10-12 kl. 20:59.
2023-10-12, 20:57
Medlem
Roibots avatar
Mina tankar, lite rörigt kanske...

Pegolo är alltså den siste aktive spelaren på hög nivå som var i Serie A samtidigt som Ronaldo. I Hellas Verona var han lagkamrat med bland annat Mauro Camoranesi, Adrian Mutu, Massimo Oddo, Martin Laursen, Andrea Dossena samt de nuvarande Serie A-tränarna Alberto Gilardino & Vincenzo Italiano.

Åtminstone i teorin var Pegolo tillgänglig för spel i VM så tidigt som 2002 i Japan/Sydkorea. Efter den sommaren blev han ordinarie i Serie B, så alltså 20 år sen.

Masiello är den ende kvar från det Juventus som “vann” Serie A 04/05. Detta eftersom Chiellini var utlånad till Fiorentina den säsongen. Förvisso bara en match för Masiellos del, men ändå noterbart. På tal om Chiellini är det bara han samt Mirante som är kvar från det Juventus som vann Serie B efter tvångsnedflyttningen. Faktum är att Mirante var tredjeval i Juve redan 03/04; med noll matcher så fick Serie A-debuten vänta några år.

Man kan nog säga att det finns ungefär 6 spelare kvar som fick hyfsat mycket speltid i Serie A innan Calciopoli. Alltså alla i topp 9 förutom Pegolo, Masiello och Bonucci. Chiellini, Mirante och Cigarini är de enda som hade kunnat hamna i Lippis VM-trupp sett till just speltid.

Aresti och Mancosu debuterade i samma match för Cagliari och båda återvände till klubben till slut. De har alltså varit klubbkamrater både som ynglingar och nu som veteraner. Jävligt häftigt. Även Darmian är tillbaka där han började.

De enda anfallarna som spelade i Serie A innan sommaren 2007 spelar idag i Sydamerika (Cavani och Eder). Ovan nämnda Mancosu får också ses som en offensiv spelare, samt kanske Cigarini. Annars är det mest defensiva spelare.

Intressant att det inte finns några debutanter på hösten 2006. Finns ganska mycket mer att analysera kring listan, men en sak är säker. Det är inte många kvar från Maldini-eran (fram tills D’alessandro), bara en liten bit över 40. Sen kan man om man vill välja att inkludera Reto Ziegler (schweiziska andraligan), Roman Eremenko (Finland), 67:an Kazuyoshi Miura & Vitorino Antunes (portugisiska andraligan), Federico Marchetti (Malta), Nenad Tomovic (Cypern) och Javier Pastore (Qatar).
Senast redigerad av Roibot 2023-10-12 kl. 21:14.
2023-10-13, 00:10
Medlem
Citat:

PS
Man visste Zaniolo hade lite i huvudet,men Tonali,har alltid sett han som en skarp smart människa,men man hade fel
2023-10-13, 17:38
Avslutad
Citat:

PS

Verkar som Fagiolo och Zalewski också har oddsat...
Zalewski har inget tålamod i sitt spel, och har inte levt upp till mina förväntningar. Han kan dra.

Zaniolo den jävla idioten fortsätter att leverera.

I vilket fall,
La märke till att Pellegrini inte är uttagen, Spalletti föredrar Cristante med all rätt. Har aldrig gillat Pelle men nu spelar han med noll vilja, noll motivation och utan glöd. Gör ont att se en sådan spelare med kaptensbindeln när man vet vilka spelare som har haft den före honom. Han lär väl ta Tonalis plats bara för det nu...

Och juste Udogie uttagen! Skrev ett långt inlägg om honom i förra årets tråd, orkar inte leta upp men trodde mycket på honom. Var en kamp mellan honom och Parisi i U21 där det kändes som att Parisi hade övertaget.

Turkiet med flygplanet Montella i spetsen slog Kroatien igår. Fick mig att titta på aktiva italienska tränare i europeiska landslag:

Utanför Europa:
Senast redigerad av J-dilla 2023-10-13 kl. 17:51.
2023-10-13, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Klantigt, de borde ha begagnat bulvaner istället. Vet inte hur reglerna ser ut annorstädes, men att satsa på sitt eget lag – såvida det inte handlar om en fixad match – låter inte så hemskt i mina öron.
Citat:
Ursprungligen postat av drhasch81
Man visste Zaniolo hade lite i huvudet,men Tonali,har alltid sett han som en skarp smart människa,men man hade fel
Jag är inte påläst, så alla får gärna upplysa mig om vad de är anklagade för. Italien är anala när det gäller betting. När jag bodde där för några år sedan fick jag använda mig av internatakrobatik för att komma åt helt normala sidor typ Svenskaspel. Så jag spelade illegalt på Svenskaspel och andra sidor när jag bodde där, men jag kände mig inte särskilt kriminell.

Handlar det om att de satsat på fotboll i ligor där de deltar i allmänhet eller egna laget i synnerhet så är de åt råttorna. Handlar det om att de vill spela poker eller oddsa på tennis så bryr jag mig inte. Dessutom kan pengarna spela in i bedömningen.
Senast redigerad av Brille68 2023-10-13 kl. 20:07.
2023-10-13, 20:30
Medlem
Fullständigt lysande inlägg av #Roibot. Igen!

Jag hoppas kunna återkomma till det senare, för det finns så många guldkorn i dina två inlägg. Men kort kan jag konstatera att Sirigu borde återvända till Sardinen, för Cagliari har många brister men man har en akut målvaktskris.

Citat:
Ursprungligen postat av Roibot
...
*Salvatore Sirigu (Palermo, målvakt): Debuterade 27 september 2009. Spelar idag för Nice
...
Hur har han lyckats i Nice?

Nizza är en klassisk italiensk stad där bl a Garibaldi var född, dog på den vackra ön.
Senast redigerad av Brille68 2023-10-13 kl. 20:43.
2023-10-14, 13:38
Medlem
Roibots avatar
Citat:
Fullständigt lysande inlägg av #Roibot. Igen!

Jag hoppas kunna återkomma till det senare, för det finns så många guldkorn i dina två inlägg. Men kort kan jag konstatera att Sirigu borde återvända till Sardinen, för Cagliari har många brister men man har en akut målvaktskris.

Hur har han lyckats i Nice?

Nizza är en klassisk italiensk stad där bl a Garibaldi var född, dog på den vackra ön.
Tack Brille, uppskattar komplimangen. Fotboll på 90/00-talet är lika med nostalgi för min del, i synnerhet då det var lättare att följa Serie A på den tiden med bl.a. den forna kanalen TV4 Plus. Därför är det intressant att ha koll på den erans spelare som fortfarande spelar. Tyvärr kommer den listan att krympas rejält varje sommar och då är det upp till framförallt målvakterna att inte göra oss besvikna.

I många fall brukar dessa äldre spelare bara på pappret vara tillgängliga för spel och har egentligen nån slags mentorroll och/eller förbereder sig för en framtida tränarkarriär. Om jag minns rätt var Bogdan Lobont kontrakterad till Roma i 5 år efter sin senaste match för laget. Därför är det uppfriskande att så inte riktigt varit fallet med Pegolo, som förvisso är backup men som ändå fått spela ett fåtal matcher varje säsong för Sassuolo. T.ex. lovordades han för sin insats mot Juve i en cupmatch 2022. Men nu har han blivit trea efter Consigli och Cragno, så återstår att se om han får spel alls 23/24.

Märkligt att Sirigu aldrig spelat för Cagliari, trots att han är från Sardinien. Hade varit klockrent. Såvitt jag vet har han inte fått någon speltid än. Han kom in ganska sent, blott för en månad sedan som free agent. Jag förmodar att han värvades som backup till polske Marcin Bulka (också förflutet i PSG, men inte samtidigt som Sirigu), som blivit etta efter att Kasper Schmeichel lämnat för Anderlecht. Franska cupen brukar inte börja för de större lagen förrän efter januari, så inte många tillfällen för honom att få spela.

Men för själva klubben går det bra, just nu är de på en andraplats i ligan efter Monaco. Lagkaptenen är Dante (han från Bayern), som faktiskt är fyra år äldre än Sirigu. Men det intressanta med Nice från en Calcio-synvinkel är deras tränare. Italienaren Francesco Farioli föddes i Barga, Toscana, så sent som 1989, vilket gör honom till den kanske yngste tränaren inom toppfotboll. Och han var inte ett före detta proffs som sadlade om till coaching p.g.a. skada. Utan han pluggade sports management på universitet, fick målvaktstränarjobb på lägre nivå. Sakta men säkert, via jobb i Qatar, blev han upptäckt av De Zerbi innan han ens fyllt 30. Dessa två jobbade tillsammans i både Benevento och Sassuolo.

Farioli följde inte med honom till Ukraina eller England, utan gick sin egen väg som assisterande tränare för Alanyaspor i den turkiska ligan sommaren 2020. Hans första jobb som huvudtränare kom i mars 2021 för Fatih Karagumruk, ett lag med italienska spelare som Borini, Viviano och Bertolacci samt Calcio-bekantingen Lucas Biglia. Och om Karagumruk låter bekant så är det för att Pirlo tränade klubben den gångna säsongen.

I december 2021 återvände han till Alanyaspor, den här gången som huvudtränare. Och nu i sommar gick han alltså till Nice, som är det enda laget i Ligue 1 som hittills inte förlorat någon match (8 matcher spelade). Ganska imponerande och det är bara en tidsfråga innan han hamnar i Serie A. Från det jag har läst är han, likt De Zerbi, väldigt passningsorienterad och spansk i sin spelstil. Håller sig envist till sin filosofi, kanske inte den mest pragmatiske tränaren.
Senast redigerad av Roibot 2023-10-14 kl. 13:58.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in