Citat:
Ursprungligen postat av
Brille68
Fullständigt lysande inlägg av
#Roibot. Igen!
Jag hoppas kunna återkomma till det senare, för det finns så många guldkorn i dina två inlägg. Men kort kan jag konstatera att Sirigu borde återvända till Sardinen, för Cagliari har många brister men man har en akut målvaktskris.
Hur har han lyckats i Nice?
Nizza är en klassisk italiensk stad där bl a Garibaldi var född, dog på den vackra ön.
Tack Brille, uppskattar komplimangen.

Fotboll på 90/00-talet är lika med nostalgi för min del, i synnerhet då det var lättare att följa Serie A på den tiden med bl.a. den forna kanalen TV4 Plus. Därför är det intressant att ha koll på den erans spelare som fortfarande spelar. Tyvärr kommer den listan att krympas rejält varje sommar och då är det upp till framförallt målvakterna att inte göra oss besvikna.
I många fall brukar dessa äldre spelare bara på pappret vara tillgängliga för spel och har egentligen nån slags mentorroll och/eller förbereder sig för en framtida tränarkarriär. Om jag minns rätt var Bogdan Lobont kontrakterad till Roma i 5 år efter sin senaste match för laget. Därför är det uppfriskande att så inte riktigt varit fallet med Pegolo, som förvisso är backup men som ändå fått spela ett fåtal matcher varje säsong för Sassuolo. T.ex. lovordades han för sin insats mot Juve i en cupmatch 2022. Men nu har han blivit trea efter Consigli och Cragno, så återstår att se om han får spel alls 23/24.
Märkligt att Sirigu aldrig spelat för Cagliari, trots att han är från Sardinien. Hade varit klockrent. Såvitt jag vet har han inte fått någon speltid än. Han kom in ganska sent, blott för en månad sedan som free agent. Jag förmodar att han värvades som backup till polske Marcin Bulka (också förflutet i PSG, men inte samtidigt som Sirigu), som blivit etta efter att Kasper Schmeichel lämnat för Anderlecht. Franska cupen brukar inte börja för de större lagen förrän efter januari, så inte många tillfällen för honom att få spela.
Men för själva klubben går det bra, just nu är de på en andraplats i ligan efter Monaco. Lagkaptenen är Dante (han från Bayern), som faktiskt är fyra år äldre än Sirigu. Men det intressanta med Nice från en Calcio-synvinkel är deras tränare. Italienaren Francesco Farioli föddes i Barga, Toscana, så sent som 1989, vilket gör honom till den kanske yngste tränaren inom toppfotboll. Och han var inte ett före detta proffs som sadlade om till coaching p.g.a. skada. Utan han pluggade sports management på universitet, fick målvaktstränarjobb på lägre nivå. Sakta men säkert, via jobb i Qatar, blev han upptäckt av De Zerbi innan han ens fyllt 30. Dessa två jobbade tillsammans i både Benevento och Sassuolo.
Farioli följde inte med honom till Ukraina eller England, utan gick sin egen väg som assisterande tränare för Alanyaspor i den turkiska ligan sommaren 2020. Hans första jobb som huvudtränare kom i mars 2021 för Fatih Karagumruk, ett lag med italienska spelare som Borini, Viviano och Bertolacci samt Calcio-bekantingen Lucas Biglia. Och om Karagumruk låter bekant så är det för att Pirlo tränade klubben den gångna säsongen.
I december 2021 återvände han till Alanyaspor, den här gången som huvudtränare. Och nu i sommar gick han alltså till Nice, som är det enda laget i Ligue 1 som hittills inte förlorat någon match (8 matcher spelade). Ganska imponerande och det är bara en tidsfråga innan han hamnar i Serie A. Från det jag har läst är han, likt De Zerbi, väldigt passningsorienterad och spansk i sin spelstil. Håller sig envist till sin filosofi, kanske inte den mest pragmatiske tränaren.