2023-07-04, 07:06
Medlem
Om jag väljer att spara i fyra fonder med avg: 1.5%, 0.8%, 0.5% och 0.2% hur räknar jag ut den tot avgiften vad sparandet väntas kosta?
Citera
2023-07-04, 07:53
Medlem
smokingdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Om jag väljer att spara i fyra fonder med avg: 1.5%, 0.8%, 0.5% och 0.2% hur räknar jag ut den tot avgiften vad sparandet väntas kosta?

Jag klistrade in din fråga i chatGPT, här är svaret:

För att beräkna den totala avgiften för ditt sparande med fyra fonder, behöver du multiplicera varje fonds avgift med det belopp du har investerat i den fonden. Därefter kan du summera dessa avgifter för att få den totala avgiftskostnaden för ditt sparande.

Låt oss anta att du har investerat beloppet X i varje fond. Avgifterna för de fyra fonderna är 1,5%, 0,8%, 0,5% och 0,2%.

Den totala avgiftskostnaden kan beräknas enligt följande:

Total avgiftskostnad = (X * 1,5%) + (X * 0,8%) + (X * 0,5%) + (X * 0,2%)

Förenkla uttrycket:

Total avgiftskostnad = 0,015X + 0,008X + 0,005X + 0,002X

Total avgiftskostnad = 0,03X

Så den totala avgiftskostnaden för ditt sparande förväntas vara 0,03 gånger det belopp (X) som du har investerat i varje fond.

Kom ihåg att detta är en förenklad beräkning och inte inkluderar andra eventuella kostnader eller avgifter som kan vara associerade med fonderna. Det är alltid bäst att noggrant granska och förstå alla avgifter och kostnader innan du investerar i fonder eller något annat finansiellt instrument.
Citera
2023-07-04, 08:03
Medlem
pn222jws avatar
Är der samma summa i varje enskild fond?
Citera
2023-07-04, 09:55
Medlem
Mullrets avatar
TS måste ha sovit på mattelektionerna. Detta är ju pinsamt enkelt.
Citera
2023-07-04, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokingdog
Jag klistrade in din fråga i chatGPT, här är svaret:

För att beräkna den totala avgiften för ditt sparande med fyra fonder, behöver du multiplicera varje fonds avgift med det belopp du har investerat i den fonden. Därefter kan du summera dessa avgifter för att få den totala avgiftskostnaden för ditt sparande.

Låt oss anta att du har investerat beloppet X i varje fond. Avgifterna för de fyra fonderna är 1,5%, 0,8%, 0,5% och 0,2%.

Den totala avgiftskostnaden kan beräknas enligt följande:

Total avgiftskostnad = (X * 1,5%) + (X * 0,8%) + (X * 0,5%) + (X * 0,2%)

Förenkla uttrycket:

Total avgiftskostnad = 0,015X + 0,008X + 0,005X + 0,002X

Total avgiftskostnad = 0,03X

Så den totala avgiftskostnaden för ditt sparande förväntas vara 0,03 gånger det belopp (X) som du har investerat i varje fond.

Kom ihåg att detta är en förenklad beräkning och inte inkluderar andra eventuella kostnader eller avgifter som kan vara associerade med fonderna. Det är alltid bäst att noggrant granska och förstå alla avgifter och kostnader innan du investerar i fonder eller något annat finansiellt instrument.

Du kan väl inte bara addera procenten sådär?
Senast redigerad av Dunderobrak1991 2023-07-04 kl. 11:23.
Citera
2023-07-04, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
(1,5%*A+0,8%*B+0,5%*C+0,2%*D)/(A+B+C+D) = svaret på frågan

Nu är det bara att sätta igång med att ange det samlade sparandet A, B, C och D i de olika fonderna.
Citera
2023-07-04, 20:55
Medlem
smokingdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dunderobrak1991
Du kan väl inte bara addera procenten sådär?

Frågar du mig eller chatGPT?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in