Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-29, 08:35
Medlem
Jag har fört över gamla filmer från en digitalkamera med minidv kassetter utan problem genom videofångaren "elgato video capture" till datorn. Men det är när jag ska föra över från vhs band det blir problem, i alla fall med ett av dom. Från början går allt bra att spela över och trycka på "stop record", men sen när den ska färdigställa filmen blir det fel. Det kommer upp ett meddelande om att det inte gick att färdigställa filmen för att min dator inte stödjer filtypen eller nån codec som ska komprimera filmen. Och sen går den inte att kolla på den.
Däremot går det helt utan problem med ett annat vhs band och det har typ samma längd i tid inspelat. Hur kan ett vhs band inte fungera när ett annat gör det? I och för sig är vhs band som fungerar typ 15 år nyare, men det ska väl inte ha med saken att göra. Jag blir så frustrerad, och är oteknisk.
Någon datakunnig som vet vad det kan bero på, vad ska man göra?
Tacksam för svar.
Citera
2023-06-29, 08:38
Medlem
NiceNameTwices avatar
Vilket codec/stöd är det som saknas?

Gissar att steg nr 1 är att kanske installera ett codec pack. T.ex denna, K-lite: https://codecguide.com/download_k-lite_codec_pack_full.htm
Citera
2023-06-29, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiceNameTwice

Gissar att steg nr 1 är att kanske installera ett codec pack. T.ex denna, K-lite: https://codecguide.com/download_k-lite_codec_pack_full.htm
Okej tack, ska kolla upp det, var tvungen att söka på vad codec är först.
Citera
2023-06-29, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiceNameTwice

Vart trycker man för att ladda ner då? Dom ställen man kan trycka på som det står ladda ner verkar bara vara reklam nedladdningar för något annat. Jag laddade ner något som hette "winzip system" men det verkar ju vara nån datarensningsverktyg av något slag, dessutom är den inte gratis för användning.
Citera
2023-06-29, 11:34
Medlem
NiceNameTwices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lightmooon
Vart trycker man för att ladda ner då? Dom ställen man kan trycka på som det står ladda ner verkar bara vara reklam nedladdningar för något annat. Jag laddade ner något som hette "winzip system" men det verkar ju vara nån datarensningsverktyg av något slag, dessutom är den inte gratis för användning.

Ehh... Allright. Det du installerat är något helt annat och troligen bara något äcklig bloatware.

Du tankar ner K-lite där det står Server 1, Server 2, Server 3...
Citera
2023-06-29, 13:13
Medlem
Megaforces avatar
Låter lite mer som om det är SVHS-band som orsakar problemet. Om det är en SVHS-spelare som kör S-VHS mot framegrabbern så kan det bli problem om man kör en vanlig VHS-kassett eftersom spelaren kanske ändrar signalen till standard PAL när grabbern förväntar sig SVHS-signal vilket också ofta är det som används när man spelar upp från DV-spelare.
Citera
2023-07-01, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Låter lite mer som om det är SVHS-band som orsakar problemet. Om det är en SVHS-spelare som kör S-VHS mot framegrabbern så kan det bli problem om man kör en vanlig VHS-kassett eftersom spelaren kanske ändrar signalen till standard PAL när grabbern förväntar sig SVHS-signal vilket också ofta är det som används när man spelar upp från DV-spelare.
Okej jag förstod nästan det, jag har avinstallerat "winzip system" nu.
SVHS är det kanske samma som S-video signal/koppling? för på "elgato" kan man välja hur man vill överföra, alltså antingen via komposit eller s-video. Och jag kan använda vilket som på min VHS/DVD spelare. Jag provade först med komposit koppling, då kopplade jag i alla röd,vit och gul mellan videon och elgato, men det blev samma när jag skulle färdigställa filmen att det inte gick. Sen provade jag med s-video koppling, då drog jag den gula men behöll dom andra och kopplade in s-video kontakten (vet inte om jag gjort rätt), men det gick inte att färdigställa då heller.
Jag hittar ingenstans man kan välja "PAL" det kunde man välja på min förra videograbber (men den fungerade inte ljudet på).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in