2023-06-25, 01:28
Medlem
sanningenskas avatar
hej alla

har nu förstått att jag har begått bidrags-brott

allt började med att jag sökte sommar kurs med csn trots att jag visste jag skulle börja jobba i juni. så jag började jobba nu i juni i början av månaden men inte den 1a så tog jag emot en csn den 5te juni och jag tog emot en csn 22a juni så totalt ca 20,000 tusen kr:-

men har inte gjort nån uppgift i sommarkursen för min plan var att eftersom jag inte får lön i juni så skulle jag kryssa i att min inkomst var under 56 tusen för januari-juni och sen göra avbrott i kursen i juli och ändra min inkomst till 120,000 tusen kr:-.

men nu har jag förstått att jag har begått brott som kan ge fängelse. vilket är tråkigt att få reda på men jag ursäktar mig inte då det var min egna ignorans som gjorde såhär.

så vad är nästa bästa steg för mig att göra ? ska jag gå färdigt kursen och sen helt enkelt vänta på återkrav från csn när det uppdagas att jag har tjänat mer pengar än vad jag meddelat dom ? eller ska jag göra avbrott senare i juli och ändra min inkomst för hösten och "hoppas på de bästa"

jag är alltså inte rädd för att få återbetalningskrav i höst då jag kommer ha pengarna men jag vill inte straffas med fängelse eller böter.

när kommer detta i så fall ens uppdagas ? ni som har haft csn lån och sen börjat jobba när har ni behövt börja betala tillbaka lånet ?

tacksam för all hjälp. mår så jävla dåligt över detta. äntligen började saker gå bra för mig. jag har seriöst 2 självmordsförsök bakom mig de senaste 7 åren och detta året har varit det bästa i mitt liv. men så klart så ska jag göra något som ger mig en otroligt stor ångest så att jag inte kan tänka på annat. vill bara lösa det på bästa möjliga sätt. jag vågar inte kontakta csn för jag är rädd att hamna "på deras radar" om man säger så.
Citera
2023-06-25, 01:32
Avslutad
Bidragsbrott kräver uppsåt. Du hade inte uppsåt, du kan sova gott.
Citera
2023-06-25, 01:32
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenska
hej alla

allt började med att jag sökte sommar kurs med csn trots att jag visste jag skulle börja jobba i juni. så jag började jobba nu i juni i början av månaden men inte den 1a så tog jag emot en csn den 5te juni och jag tog emot en csn 22a juni så totalt ca 20,000 tusen kr:-

men har inte gjort nån uppgift i sommarkursen för min plan var att eftersom jag inte får lön i juni så skulle jag kryssa i att min inkomst var under 56 tusen för januari-juni och sen göra avbrott i kursen i juli och ändra min inkomst till 120,000 tusen kr:-.

men nu har jag förstått att jag har begått brott som kan ge fängelse. vilket är tråkigt att få reda på men jag ursäktar mig inte då det var min egna ignorans som gjorde såhär.

så vad är nästa bästa steg för mig att göra ? ska jag gå färdigt kursen och sen helt enkelt vänta på återkrav från csn när det uppdagas att jag har tjänat mer pengar än vad jag meddelat dom ? eller ska jag göra avbrott senare i juli och ändra min inkomst för hösten och "hoppas på de bästa"

jag är alltså inte rädd för att få återbetalningskrav i höst då jag kommer ha pengarna men jag vill inte straffas med fängelse eller böter.

när kommer detta i så fall ens uppdagas ? ni som har haft csn lån och sen börjat jobba när har ni behövt börja betala tillbaka lånet ?

tacksam för all hjälp. mår så jävla dåligt över detta. äntligen började saker gå bra för mig. jag har seriöst 2 självmordsförsök bakom mig de senaste 7 åren och detta året har varit det bästa i mitt liv. men så klart så ska jag göra något som ger mig en otroligt stor ångest så att jag inte kan tänka på annat. vill bara lösa det på bästa möjliga sätt. jag vågar inte kontakta csn för jag är rädd att hamna "på deras radar" om man säger så.
Antagligen kommer de inte upptäcka något. Vill du ha ditt på det torra är det bäst att bara ringa csn och förklarat att du gjort ett misstag.
Citera
2023-06-25, 01:38
Medlem
pn222jws avatar
Låtsas som om det regnar - byråkrater är halvidioter.
Citera
2023-06-25, 01:49
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
hej alla

Tagga ner, du kan få ett återkrav, värre än så kan det inte bli.
Citera
2023-06-25, 03:16
Medlem
Meddela CSN din ändrade inkomst, du kommer få ett återbetalningskrav. Nuförtiden lämnar arbetsgivare uppgifter varje månad till Skatteverket om vad du tjänar, så kan hända att detta uppdagas direkt, eller så upptäcks det nästa år när du deklarerar, lite osäker. Men jag kan garantera att det kommer uppdagas.

Om du avanmäler dig till kursen lär du få återbetalningskrav för allt CSN för hela kursen, om du istället struntar i att göra uppgifterna och får Underkänt får du antagligen återbetalningskrav för den period där du tjänar för mycket. Om du har fler underkända kurser kan du dock få problem med att få CSN i framtiden, så om du inte vill oroa dig för det kanske avanmälan är bästa alternativet.

Jag hade en liknande situation en gång för hundra år sen där jag anmält mig till sommarkurser men sedan fick ett jobb med start i juli, dock visste jag inte att jag skulle börja jobba när jag sökte. Jag avanmälde mig från kursen och förklarade läget för CSN, vid vissa omständigheter som t ex att man fått jobb kan man slippa återbetalningskrav för de pengar man redan fått, jag slapp.

Vet inte varför du skulle få sådana straff som fängelse? Jag finner det extremt otroligt att de kommer börja luska i huruvida du visste att du skulle börja jobba eller inte, aldrig hört talas om liknande. Det är ju inte jättesummor detta och det är inte olagligt att söka CSN och sedan ändra sig och vilja jobba istället. Återbetalningskrav och kanske någon administrationsavgift på sin höjd skulle jag gissa på att du får. Det kommer gå bra, oroa dig inte.
Senast redigerad av kiaragiraff 2023-06-25 kl. 03:36.
Citera
2023-06-25, 03:24
Medlem
Angående när man betalar - återbetalningskrav blir antagligen ganska omgående. Inom någon månad efter att de tagit ett beslut kanske, något sådant skulle jag gissa på.

Resterande vanligt CSN-lån börjar du normalt betala tillbaka ett halvår efter avslutade studier.
Citera
2023-06-25, 09:42
Medlem
sanningenskas avatar
hej alla tack för era svar

anledningen till att jag är oroad är att jag har jobbat under juni och tagit emot csn trots att jag inte ändrat min inkomst på csn.se när jag vetat att jag kommer få lön i juli. det är därför jag är oroad över fängelse eller böter då jag har googlat och sett att de finns folk som har begått bidrags brott mot csn och straffats.
Citera
2023-06-25, 10:22
Medlem
Citat:

anledningen till att jag är oroad är att jag har jobbat under juni och tagit emot csn trots att jag inte ändrat min inkomst på csn.se när jag vetat att jag kommer få lön i juli. det är därför jag är oroad över fängelse eller böter då jag har googlat och sett att de finns folk som har begått bidrags brott mot csn och straffats.

Då är det väl bara att ringa CSN, förklara situationen och be om att få möjlighet till att rätta till situationen. Det kan väl knappast bli värre med en proaktiv handling.

Om inget annat så tackar jag som medborgare och skattebetalare för att du har ett samvete och vill göra rätt för dig
Citera
2023-06-25, 10:58
Medlem
Citat:

- CSN-pengar som du får för studier under juni-månad påverkas av det du tjänar januari-juni 2023.
- CSN-pengar du får för studier i juli och augusti påverkas av det du tjänar juli-december 2023.

Vid lön går Skatteverket efter utbetalningsdatum, inte när du tjänade in den, vilket är dem CSN får uppgifterna ifrån.
- Din första utbetalning som du fick strax efter kursstart, är enbart för veckor i juni, och påverkas inte av din lön i juli.
- Din andra CSN-betalning som du fick innan midsommar, denna påverkas av din lön under juli-december 2023, liksom dina resterande CSN-utbetalningar.

Dock finns det något som kallas fribelopp, vilket är ett belopp du kan tjäna upp till utan att CSN påverkas överhuvudtaget. Ditt fribelopp för juli-december 2023 bör vara minst ca 70 000 kr. Du kan se ditt fribelopp om du loggar in på CSN och laddar ner ditt senaste beslut och läser under "Hur stor inkomst får du ha?"

CSN kommer inte bry sig innan du har tjänat över fribeloppet. Bara anmäl din nya inkomst för halvåret juli-dec, du får 30 dagar på dig att betala tillbaka en del av pengarna om du tjänar över fribeloppet. Återbetalningen kommer antagligen röra sig om mindre än 10 000 kr baserat på det du fått såhär långt och du har inte ens fått din första lön än, kan garantera att du inte får något fängelse för det. Du kommer inte få några problem med CSN i framtiden såvida du har betalat eventuella återbetalningskrav. Sitter du på pengarna och låter bli att anmäla under väldigt lång tid, ja då kanske du får en liten smäll på fingrarna på något sätt, men den sitsen är du verkligen inte i nu.

Vad är det för några som fått straff och vad fick de? Gudars vad de måste fuskat.
Senast redigerad av kiaragiraff 2023-06-25 kl. 11:17.
Citera
2023-07-18, 11:25
Medlem
sanningenskas avatar
hej alla

jag avbröt mina studier i torsdags o har fått besked från csn

de godtar mitt avbrott o jag kommer inte behöva betala tillbaka nåt eftersom de bedömmer att jag inte har medvetet gjort nåt fel

så det kanske har löst sig till slut men jag fått en läxa att aldrig göra såhär igen. jag har aldrig varit typen som gör medvetet fel men denna gången blev det omöjligt för mig att betala räkningar för i juni utan csn för jag hade haft noll kronor och jag var tvungen att göra det jag gjorde men csn verkar ha varit snälla mot mig i detta fall. inte för att jag hade haft nåt emot att betala återkrav då jag har börjat jobba och kan betala återkrav utan problem men min oro var att jag skulle bli dömd för bidrags brott vilket jag nu inte tror kommer ske

tack alla för alla stödord o hjälp som ni har gett mig
Citera
2024-03-05, 15:14
Medlem
Hej alla,
hoppas nån vänlig själv här in e kan hjälpa mig med lite klarhet,
En vän till mig sökte a kassa nu i Januari, då han vart arbetslös, han sa upp sig själv pga massa orättvisor, han anmälda sig till a kassa, skickar in arbetsgivarintyg, en vecja efter säger dem att dem vill ha en ny då han har fått föräldrarpenning utbetald 2023 när det inte framgår nått på intyget, han fattar inget, ringer dem för atg få en tydlighet, dem
ba aahh vi ska anmälda dig för bidragsbrott hos försäkringkassan du har fått föräldrarpenning när du ej varit berättigad till det, han sa han ska be jobbet skicka en ny där all ledighet framgår exact, men om nu fallet är så att han skulle fått föräldrarpenning när han ej har rätt till det, vad händer då? får han fängelse? han har absolut inte begått brott medvetet elr så, då måste han ha gjort fel.. snälla vad kan man nu göra?? kan han ens söka a kassa? för nu går han utan ersättning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in