Flashback bygger pepparkakshus!
2023-10-01, 00:04
Moderator
Fear2bes avatar
SL2 - Way In My Brain
Citera
2023-10-03, 16:28
Bannlyst
Hiphop

Biggie tillsammans med Bone-Thugs

https://www.youtube.com/watch?v=O--E...usB.I.G.-Topic

Lyrics:

Citera
2023-10-03, 16:30
Bannlyst
Hiphop

Bone-Thugs - Hell Sent

Bone-Thugs innan de har skivkontrakt (Bone Enterprise)

https://www.youtube.com/watch?v=jCYI...-Harmony-Topic

Lyrics:

De är alltså 14-16 år här och innan de har skivkontrakt och släpper en av de mörkaste låtar jag har hört i alla fall.

EDIT: Läste bara rubrik och inte innehåll, ber om ursäkt.
Citera
2023-12-16, 20:06
Avstängd
Offerviljas avatar
Estnisk punk!

Vennaskond - Pille-Riin (1994)

https://www.youtube.com/watch?v=nphSa39Kn7k
Citera
2024-01-05, 17:47
Medlem
T.H.F.C.s avatar
DRAIN STH - ENTER MY MIND 1999
https://m.youtube.com/watch?v=Q7thNPgvU6M
Synd att det här tjejbandet inte höll längre.
Citera
2024-03-11, 10:43
Medlem
En rätt bra sammanfattning av dagens samhälle och värld?

Sator- We're Right, You're Wrong (1992)
https://www.youtube.com/watch?v=hNVnRce-S_8
Citera
2024-04-21, 20:14
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
En rätt bra sammanfattning av dagens samhälle och värld?

Sator- We're Right, You're Wrong (1992)
https://www.youtube.com/watch?v=hNVnRce-S_8
Klassisk låt!
Citera
2024-07-19, 12:57
Medlem
Vi tar en titt på vad som blev hits på listorna för 30 år sedan, dvs juli -94.

Ja, föga förvånande är det väldigt mycket eurodance...
Spanska gitarrer och en del spanska ord på italiensk lista. Kanske min favorit av de välkända. Snygg ljudbild... Marie Claire D'Ubaldo – The rhythm is magic.

Men hela sommaren var visst magisk... Playahitty – The summer is magic. Piggt och tidstypiskt, får man väl säga.

Vi fläskar på med en tredje hit från italienska listan: Ramirez – Bomba, Discogs hävdar att artisten var colombian, men musiken var en italiensk produktion och de kallar stilen "hard trance", men oavsett vad man kallar det så låg den ju onekligen i "tidens framkant" rivigt, svängigt, mekaniskt dunkande...

Välspelad på svensk radio, tysk eurodance: Maxx - No More (I Can't Stand It) Ej att förväxla med Twenty 4 sevens låt med ungefär samma titel några år tidigare... Jag minns egentligen inte vad jag tyckte om den här musiken när det begav sig och det måste ha upplevts som om allt nytt på radion följde det här mönstret. Det är kanske lättare att uppskatta den idag... med ett drag av nostalgiskt skimmer...

Från Schweiz; lite tillbakalutat och välanpassat; DJ Bobo – Everybody. Ser ut lite som E-type...
På tracks, från Malmö, enligt Wikipedia: Look twice & Gladys- Move that body. Har man väl släppt in den i örongångarna är den svår att få ur skallen...

Men när en genre dominerar så här stort en tid kan man ge sig sjutton på att kollapsen är nära...

Take that slog på englandslistan med i mina öron olidligt smöriga "Love ain´t here anymore". Charmigare pojkbandspop då i Belgien... Good shape – Give me fire .
En annan radiohit vi minns: Six was nine – Drop dead beautiful . Tyskar, läser jag nu. Pop med drag av soulballad.
På Island får Páll Oscar två salsahits under månaden. Den senare en snygg tolkning av en melodi jag känner igen från Manhattan transfers 70-tal. Nu läser jag mig till att det är en gammal kubansk 50-talshit, otidsenligt men läckert... Páll Óscar & Milljónamæringarnir – Speak up mambo.
Men vad vi fick i Svensk radio av karibiska rytmer var ju englandshiten... Aswad – Shine
Fast i riktiga Karabien lät det som om franskkaribiska zouken fått in en fot på , ja, åtminstone Dominikanska rep... Pocy & cocoband -Coco con reggae (Utan film) Storartat blåsarrangemang, hypersnygg ljudbild. Man blir ju glad av zouk... Pang pang krokodil hade lagts ner 1992, bittert saknat av mig...

Samtidigt på peruansk lista: Kairo - En Los Espejos De Un Cafe Rask, sympatisk pop som aldrig kom i närheten av svensk radio...
Funkigt blås på chilensk lista... Proyecto Uno - Tiburon. Fränt. Sevärd film. Svänger ju bra...
Fast frågan är om ändå inte en spansk reklamfilm blir månadens roligaste överraskning: Alex de la Nuez – Dame mas Reggaegung och tuggummireklamsestetik...
Mexikansk lista: Funkig mellantempo med gospelinslag... Juan Gabriel – Pero que necesidad

Mycket spelad på svensk radio dock Elton John – Can you feel the love. Man kan ta vilken EJ-låt som helst från vilket decennium som helst under hans långa karriär, ljudbilden är ungefär densamma, sant tidlös musik.
Britpop på israelisk lista: Blur – To the end Musiken är vacker och svalt elegant. Filmen är underlig.
Skatakt från Frankrike... filmen ser ut som barnprogramsunderhållning... Billy ze Kick & Les gamins en folie – Mangez moi,…

De ursprungliga britpoparna får också en hit under månaden... Rolling Stones: Love Is Strong . De är liksom kungar i sin egen genre. Snygg film.
18, i mina öron utmärkta, låtar från en enda månad. 1994 var visst bättre än jag upplevde det då...
Senast redigerad av slaktarmick 2024-07-19 kl. 13:33.
Citera
2024-08-29, 15:36
Medlem
augusti -94...

Månaden då vi fick Whigfields "Saturday night" (redan nämnd 4 ggr, egentligen hade den slagit i Spanien i november - 93, men det var nu vi i Nordeuropa fick höra den), liksom...
Rednecks "Cotton eye Joe" , (redan nämnd 6 ggr; bygger visst på en gammal amerikansk folksång), samt Soundgarden - "Black hole sun" (redan nämnd 8 ggr)

Samtidigt med Cotton eye Joe slog en annan, snarlik "Bluegrasstechno":
Two cowboys – Everybody gonfi gon fiol, banjo och en houseslinga; livligt och glatt. Samma vildawesterntema och banjoplinkande karakteriserar även...
Paco Pil – Johnny techno ska. Spansk lista..

Månaden såg "bara" tre nya eurodancehits...
Snap!: Welcome to tomorrow , mycket snygg, futuristisk film.
Imperio – Veni vidi vici , slog i Österrike...
2. maanantai: Mixet tahdo olla munkaa , slog i Finland...

Lite övrigt / gott och blandat:
TNN – La cucamarcha ...La cucaracha som blåsorkesterpartymusik; slog i Holland.
Stefan Raab & Die bekloppten – Böörti böörti vogts , funkigt pratsjungande med publikens hjälp. Svänger bra. Finns även i helt annorlunda version: Shalala Slog förstås i Tyskland...
Klamydia - Ukuleleleppänen (utan film) Gladsurfpunk!
Tommy Nilsson – Öppna din dörr , vacker och romantisk lågtempomelodi...
Amistades peligrosas – Me haces tanto bien ... riktigt läcker mellantempopop! Spanskt, från -93, tydligen, men jag har inte sett den på någon lista förrän nu, Venezuela. Min favorit från månadens skörd! Snygg film.
Cranberries – Dreams Bandets debutsingel från -92 som nu, i kölvattnet av Zombie, gick och blev en hit i Mexiko...
Elymar Santos – Guerreiros nao morrem jamais Ett brasilianskt trauma. Hyllningslåt till den omkomne F1-idolen Ayrton Senna. Tacksamhet, förtvivlan och sorg i kraftballadens form.
Vilma Palma – Perdiendo el tiempo Argentinsk pop som slog i mellanamerika. Lågtempo med drag av ska.
Caifanes – Afuera Sofistikerad fusionspop på mexikansk lista
Citera
2024-09-29, 23:44
Medlem
September -94...
Egentligen var det inga titlar jag omedelbart kunde koppla till någon melodi, men efter lite botaniserande tycker jag det var en ganska givande månad ändå.

Topp 5 i mitt tycke:
Menudo – Yo quiero bailar reggae Färgglad gladreggae från Puerto rico. Slog i Chile.
Kylie Minogue – Confide in me Litegrann åt samma håll som Madonnas Erotica från -92. Suggestivt. Läckra stråkljud, var de nu än kommer ifrån... Englandslistan.
Megabæt & Björgvin Halldórsson – Ég las Það i Samuel (Utan film) Låter som Stefan Hilmarsson sjunger. Mellantempopop i Stuðmenns anda med svängig refräng. Isländsk lista.
Roxette – Fireworks Fränt brötig elgitarr. Har kanske försvunnit lite i mängden av Roxettehits. Underskattad pärla att bli glad av.
Juan Luis Guerra y 4:40 – La cosquillita Nu 1994 kan man visst få hypersnygga filmer även från Karibien! Febril merengue från Dominikanska i riktigt högt tempo. En stor favorit!

Mycket gott och blandat från "Eurodance och klubbträsket"...
Run 4 fun – Please don´t talk to Jessica Svängig eurodance som internet tycks ha glömt. Var de svenska? Slog i Danmark.
Decadance – Save my soul mera eurodance i högt tempo; från Österrike
2 brothers on the 4th floor – Dreams Mera eurodance efter mönstret manlig pratsjungare mot kvinnlig refrängsångerska. Från Holland.
Ice MC – It´s a rainy day Samma som ovanstående, fast på italienlistan. Och kyrkorgel... eller något som låter så.
Pharao – I show you secrets Ytterligare en... Österrikisk lista.
The outhere brothers – Don´t stop Amerikaner som slog i halva Europa. Stompigt mekaniskt sväng. Wikipedia kallar det "Hip house".
Kristine W – Feel what you want Sångerskan med den djupa, kraftfulla rösten är visst från USA, men annars låter det ju som europeisk klubb- eller housemusik eller eurodance...
Mauro Pilato & Max Monti – Gam gam Säregen sak. Barnkör till technopumpande. Slog i Italien.

Några ytterligare:
Marco Borsato - Dromen Zijn Bedrog Schlagerpop i högt tempo. Ge den en chans!
Sharyl Crow - All I wanna do Var väl en skapligt stor radiohit, som jag minns det. Lite "RickieLeeJones-stuk".
Bon Jovi – Always Mycket välkänd pudelrock. Passerat en miljard visningar.
(USA-listan tycktes domineras av sega, osvängiga ballader...)
Lady pank – Na co komu dzis Ambitiös polsk arenarock i mellantempo... eller vad man ska kalla det.
Thomas Helmig – Gotta get away from you Melodisk mellantempopoprock. Kommer närmast att tänka på Bryan Adams. Dansk lista. Kunde gott varit värd en radiohit i Sverige med.
Crash test dummies – God shuffled his feet Frejdigt historieberättande i både ord och bild... Säregen röst; isländsk lista.

överkurs
The Prodigy: Voodoo People Säregen mix av techno, fusion och filmmusik i högt tempo. Slog i Finland
Dia psalma – Tro rätt, tro fel Svartsynt proggpunk. Trist text, men melodin fastnade lätt.
Diveana – Me falta todo Utmärkt venezuelansk merenguesångerska. Som en exotisk salsaCarola.
Gerardo – Maria Elisa Amerikansk spanskspråkig pratsjungare i läcker funkig duett. Hittar ingen uppgift om damens namn. Slog i El Salvador.
Senast redigerad av slaktarmick 2024-09-30 kl. 00:26.
Citera
2025-05-03, 09:18
Medlem
OneTwo Det Er Sent Nu Live:

https://www.youtube.com/watch?v=54Zy1RxqGQw
Citera
2025-11-23, 08:24
Medlem
En liten dos 90-tals dekadens.

Mo-Do - Eins Zwei Polizei (1994)
https://www.youtube.com/watch?v=dSy2DcATYUo
Citera