2023-06-22, 18:15
Medlem
Vem betalar efter sökandet utav ubåten???
Hur mycket miljöförstöring har denna ubåt orsakat med sina lyxresor och nu med denna letning efter dessa överklass människorna??
Varför ska svenska journalister lägga ner så mycket tid på dessa överklass människorna?? Vanliga svenskar har inget intresse utav dessa miljöförstörande överklass människorna.
Citera
2023-06-22, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av springfittan
Alltså.. Vrakdelar? Har den blivit sprängd? Jag såg någon snacka om implodera men det är inte samma sak som en explosion fast inåt. Vrakdelar är mer något som sprängts utåt, blivit tappat på vägen och dylikt. En implosion är som att knöckla ihop en tom Coca Cola burk medans du grimaserar allt vad du orkar.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/vrakdelar-hittade-nara-titanic
Ja, en implosion på en fysiklektion i årskurs åtta.

Med det tryck den här farkosten har utsatts för är det mycket möjligt att det har blivit smådelar av den. Sidostyckena av titan har nog lossnat helt från farkostkroppen. Sjäva kroppen av kolfiber spricker som porslin, enligt experter som uttalat sig. Materialet som fanns ombord och har nog också spridit sig.
Citera
2023-06-22, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-kraft89
Den har tagit 20 framgångsrika turer.
Det här var tredje efter ombyggnaden.
Citera
Medlem
skitpennas avatar
va hade hänt om man åker upp till ytan ganska snabbare än vanlig? kan den implodera av trycket som släpper för fort?
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Vad håller med 100% säkerhet?

Alla ubåtar utom Titan verkar hålla?
Citera
Medlem
flashmaners avatar
Jag har varit lite förvånad över det sparsamma informationen kring sökningarna på botten de senaste dagarna. Det var inte förrän idag under dagen som jag insåg att man faktiskt inte fått ner någon ROV förrän idag på morgonen. Och då hittade men "ubåten" ganska omgående, lite som jag trodde.

Nu skall det bli intressant att få höra vad de hittat, det bör väl vara några identifierbara delar.

Jag utgår ifrån, eftersom de säger sig hittat "debris" att det då är kolfibercylindern som imploderat, snarare än rutan. Då borde man kunna hitta titan-"locken" någorlunda oskadade på vrakplatsen och rutan bör väl sitta i också, om det nu inte var den som rök.

Hoppas vi kommer att få se bilder från fyndplatsen, men det lär väl dröja i så fall.
Citera
Medlem
MikeFromYSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder
Den ser verkligen inte särskilt slagtålig ut. Rutan trycktes väl in helt enkelt.
Bilden på wikipedia stämmer inte, fartyget i fråga har en mycket mindre ruta samt ser billigare ut. Det där är någon icke fungerande prototyp gjord för att lura in kunder, ser proffsigare ut.

https://economictimes.indiatimes.com/thumb/msid-101155687,width-1920,height-1280,resizemode-4,imgsize-86680/the-titan-submersible-operated-by-oceangate-expeditions-dives-in-an-undated-photograph.jpg?from=mdr
Citera
2023-06-22, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av springfittan
Mm ok, något måste ha lossnat då i samma veva. För en implosion är inåt och borde ju då knöcklas ihop till en boll slutligen. Så hur droppas något ifrån det? Släpper det i en svetsfog någonstans så betyder inte det att det är släppt överallt. För mig är det lite o_O över det hela.
Det finns nog inte många svetsfogar på den här farkosten.
Citera
2023-06-22, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeFromYS
Trodde den låg på 3850m djup. Läst på flera ställen att Titan aldrig varit nere på 4000m, måste ha missförstått något antar jag. Oavsett, vart står det att ''det var testad för att klara långt mer än trycket på 4000 meters djup'' som slothlorien nyss sa?
Initial design work indicated that the hull, to be rated for 4,000m depth with a 2.25 safety factor, should be 114 mm thick or 4.5 inches, which OceanGate opted to round up to 5 inches (127 mm) to build in an additional safety margin.
https://www.compositesworld.com/articles/composite-submersibles-under-pressure-in-deep-deep-waters
https://en.wikipedia.org/wiki/OceanGate#Design_and_construction

Fem tum, inte sex som jag felaktigt uppgav.
Citera
2023-06-22, 18:19
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Exakt, kofiber är ju anistropt och tar bara last i drag. Vilket passa bra när man expanderar en cylinder med tryck inuti.

Och som jag skrev SpaceX hade ju en failure mode där vätska trängde in i fibrer tillverkade på samma sätt. Förvisso var cryogeniska vätskor inblandade Men med väsentligt mycket lägre tryck.

Ja jag skulle vara rädd för olika former av delaminering, en sådan här konstruktion skulle behöva ultraljudundersökas mellan varje dykning antar jag, men även cylinderns formstabilitet är högst viktig... samtidigt har ju farkosten bevisligen hållit för flera dykningar till extrema djup, så det är svårt för mig att håna den som en "amatörkonstruktion" som många här som aldrig byggt något mer avancerat än en radiostyrd modellbåt gör. Men det skulle vara intressant att höra en diskussion från någon med riktig expertis inom området.
Citera
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solljusets
Vem betalar efter sökandet utav ubåten???
Hur mycket miljöförstöring har denna ubåt orsakat med sina lyxresor och nu med denna letning efter dessa överklass människorna??
Varför ska svenska journalister lägga ner så mycket tid på dessa överklass människorna?? Vanliga svenskar har inget intresse utav dessa miljöförstörande överklass människorna.

Om du tycker det är ointressant är det här fel tråd för dej. Du kan gå och limma fast dej på en gammal tavla eller på en gata under rusningstrafik..
Citera
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Någon härinne som skulle åka med i en 6 m ubåt..med 4 andra..och inte kunna stå upp..trångt som sjutton..åka ned knappt 4 km mitt ute i Atlanten.. 60 mil från närmsta landområde..styrda av ett styrmedel som man använder vid datorspel…😏
Det styrmedlet är nog ett av de mest beprövade och garanterat inte det som orsakade problemen. Jag lovar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in