2023-06-21, 09:14
Medlem
AlucardaLuciferas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Om regionerna bryter mot svensk lagstiftning är det SVT:s uppgift att rapportera om det.
"Sjukvårdsminister Acko Ankarberg Johansson (KD), säger i en skriftlig kommentar till SVT att lagen är tydlig: alla som vistas i Sverige har rätt till vård.

– Det kan vara akutvård eller hjälp att genomföra en abort. Det är regionernas uppdrag att följa lagen och ansvariga myndigheters uppgift att säkerställa att den efterlevs."

Notera att bara akutvård nämns, det är givetvis någonting ingen människa i Sverige blir nekad oavsett vart dom bor. Frågan är vad lagen säger om att få vård utan det europeiska försäkringskortet. Kan ju bli intressant att se om dom anmält Sverige till EU för att Sverige följer eu`s regler.
Citera
2023-06-21, 12:09
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlucardaLucifera
Notera att bara akutvård nämns, det är givetvis någonting ingen människa i Sverige blir nekad oavsett vart dom bor.

De som väntar 24h på akuten kanske vill diskutera innebörden i "neka" dock. Just sayin'
Citera
2023-06-21, 12:49
Medlem
Följde en gammal man i 80 årsåldern med lunginflammation till akuten i Malmö. 8 timmar. Samtidigt kom sk ensamkommande som såg ut att vara minst 25 år med en "skötare" som slussades före till barnakuten med typ en vrickad fot.

Synd att Amnesty och SVT bara häckar på Södermalm där de bläddrar efter sanningen i DN och inte i verkligheten. Utlänningar får redan gå före i många köer. SVT måste splittra upp organisationen. Den är hypercentrerad till en enda punkt i innerstaden. Det är osunt. Det blir fel. Det blir dåligt och de vet det.
Citera
2023-06-21, 18:57
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Visst, men var blev SVT skyldiga att rapportera om det?
Om du läser mitt inlägg igen så har jag inte påstått det.
Citera
2023-06-21, 19:20
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Om du läser mitt inlägg igen så har jag inte påstått det.
Det är hur som haver första meningen i ditt inlägg
Men låt oss röka fredspipa, ugh
Citera
2023-06-21, 19:29
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det är hur som haver första meningen i ditt inlägg
Men låt oss röka fredspipa, ugh
Jag skrev väl att om någon bryter mot svensk lagstiftning är det SVT:s uppgift att rapportera om det. Inte att de har skyldighet att göra det. Men skillnaden är väl hårfin kanske när jag tänker efter .
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in