2023-07-11, 15:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Det finns säkerligen saker att anmärka på i väldigt många publiceringar - men faktum kvarstår att endast cirka 0,1 promille av alla publiceringar som genomgått peer review anses så felaktiga att de dras tillbaka.
Och ändå är över 50% felaktiga enligt studien. Så ca fifty-fifty att något publicerat stämmer.
2023-07-11, 15:38
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Källa.
Jag trodde först du skämtade men jag inser nu att du inte vet vilken artikel du diskuterar...
Nåväl - här är artikeln som Toby M. Rogers fick sin doktorshatt för: The Political Economy of Autism
och här är den tillbakadragna artikeln som samma ämne som han var medförfattare till och som har dragit tillbaka: RETRACTED ARTICLE: Autism Tsunami: the Impact of Rising Prevalence on the Societal Cost of Autism in the United States

Och Toby M. Rogers titel är: Ph.D. (Department of Political Economy) Här även hans egen hemsida: Dr. Toby Rogers has a Ph.D. in political economy from the University of Sydney in Australia

Citat:
Fast nu var ju argumentet att artikeln inte hade granskats i en (riktig?) peer review innan den godkändes som doktorsavhandling, samt publicerades i sagda fack-tidning.
Var det? Var framförde du det argumentet - och på vilka grunder? Vilken doktorsavhandling menar du har publicerats i vilken fack-tidning?

Citat:
Hur skiljer man på peer review vs. peer review, menar ni?
Det kommer tyvärr alltid vara möjligt att luras och slinka igenom systemet - som tur är upptäcks det ofta i efterhand när andra sakkunniga tar del av artiklarna - som exempelvis i det här fallet..

Citat:
Intressant. Källa.
As of 2022, over 5.14 million academic articles are published per year, including short surveys, reviews, and conference proceedings.
https://wordsrated.com/number-of-aca...%20proceedings.
Approximately 500–600 papers are retracted each year, either because of scientific misconduct or honest errors.
https://www.enago.com/academy/databa...%20plagiarized.
2023-07-11, 15:45
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loppjohanna
Och ändå är över 50% felaktiga enligt studien. Så ca fifty-fifty att något publicerat stämmer.

Du förstår inte ens skillnaden på att 50% kan innehålla enstaka faktafel kontra att 50% är helt fel?
Hur vet du att det inte är just din artikel som påstår detta som är fel?

Men visst är peer review en icke felfri metod - frågan är ju bara vad som skulle vara bättre - och oavsett så gör det ju saken än mer graverande för de avhandlingar och artiklar som alltså är så usla så de i all sin kackighet sticker ut ur detta sällskap..
2023-07-11, 15:45
Medlem
Citat:
Det går givetsvis inte att bevisa att någon INTE kan orsaka något annat –
Ah, var det därför som skribenten svarade, "Nej.", följt av en länk och inget mer?

Citat:
men du får gärna ta fram bevis för att vacciner orsakar autism - det kommer du dock inte lycka med eftersom sådana bevis inte finns.
Hur vet du det om det "inte [går] att bevisa att någo[t] INTE kan orsaka något annat..."?

Ett enkelt sätt att en gång för alla avgöra huruvida vacciner orsakar autism är att randomisera ett urval av individer som fått de normala antalet vaccin och doser under en specifik tidsperiod och dels ett urval av lika många som INTE har fått sagda vacciner och därpå jämföra vilken grupp som har flest autister.

I stora drag.

Jag läste någonstans att ca 0,8% av varje årskull nyfödda amerikaner INTE vaccineras när de växer upp.

Det ger ca 30000 individer i varje årskull, vilket gott och väl räcker för en hög statistisk signifikans.

Varför har inte någon sådan studie initierats av ansvariga myndigheter, tror du?

Under ett halvt århundrade?

Citat:
Nu ljuger du igen - minst 2 barnvacciner HPV och polio - har redan bevisats testademot äkta placebo här i tråden.
Testades de här i tråden? Var då? Hur då?

Citat:
Du har dessutom själv lämnat till papper som visar att HPV-vaccinet testades just mot äkta placebo.

Igen. Här är de två senaste inläggen från mig och som du tycks ha svårt att ärligt bemöta:
- IPOL (mot polio): (FB) Orsakar vacciner autism och andra funktionsnedsättningar?

- Gardasil (mot HPV): (FB) Orsakar vacciner autism och andra funktionsnedsättningar?
Glöm inte att citera och ange källa om du menar att din invändning har vetenskapligt stöd.

Citat:
Den är det förstås närmast meningslöst att hänvisa till studier i faserna 1-3 för långsiktiga biverkningar (som jag antar att du tror autism kan vara), eftersom dessa faser sker på små grupper under ytterst begränsad tid.
Det finns en mängd symtom även på hyfsat kort tid som indikerar att barnet har blivit- eller är på väg att bli autistiskt och att sådana fall givetvis ska studeras långsiktigt om nu trots det, vaccinet godkänns.

Poängen är att de verkliga antalet drabbade barn inte är känt (officiellt) eftersom det i respektive studie inte finns en kontrollgrupp som fått (äkta) placebo, direkt eller indirekt.

Dvs, vad är poängen med stora randomiserade kliniska studier om det inte finns en kontrollgrupp som det går att mäta verkliga skadeverkningar och verklig effektivitet emot?

Det kanske ska verka seriöst för den mindre invigde?

Citat:
För långsiktiga effekter får man se på fas 4-studierna - men inte heller där har några som ger öst bevis framkommit för att vacciner skulle kunna utlösa eller orsaka autism..
Jag diskuterar gärna fas 4-studier och andra studier, men det får vänta en stund.

En sak i taget.
2023-07-11, 15:54
Bannlyst
Citat:
Hur vet du att det inte är just din artikel som påstår detta som är fel?
Det vet jag inte det var därför jag skrev att det är fifty-fifty.
2023-07-11, 15:56
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ah, var det därför som skribenten svarade, "Nej.", följt av en länk och inget mer?
Hur ska jag kunna svara för orsaken till vad andra skribenter gör?

Citat:
Ett enkelt sätt att en gång för alla avgöra huruvida vacciner orsakar autism är att randomisera ett urval av individer som fått de normala antalet vaccin och doser under en specifik tidsperiod och dels ett urval av lika många som INTE har fått sagda vacciner och därpå jämföra vilken grupp som har flest autister.
Hur många år ska detta test pågå? Hur många barn ska ingå itesten för att uppnå statistsikt signifikans på sällsynta biverkningar - tiotusen - hundratusen - miljoner?

Hur förklarar du för föräldrarna till barn som dör eller blir handikappade i sjukdomar som hade kunnat undvikas med vanligt vaccin att de får skylla sig själva eftersom de ingick i ett test där just deras barn selekterades till att få placebo?

Citat:
Det ger ca 30000 individer i varje årskull, vilket gott och väl räcker för en hög statistisk signifikans.
Du kommer få en kontrollgrupp som redan valt att inte vaccineras - en kontrollögrupp bestående av barn till antivaxxers kan givetvis inte jämföras med en kontrollgrupp som består av barn vars föräldrar litar på läkemedelkonsten.

Citat:
Varför har inte någon sådan studie initierats av ansvariga myndigheter, tror du?
Sådana retrospektiva analyser har gjorts men det resultaten blir som sagt minst sagt tveksamma när man jämför främst hemskolade barn på vischan eller religiösa fanatiker som undviker läkarmottagningen till varje pris.

Citat:
Testades de här i tråden? Var då? Hur då?
Moget svar.

Du har själv länkat till bipacksedeln där det står att HPV testats mot äkta placebo.
Om du menar att det inte efter testet har redovisats i bipacksedeln precis så som du önskar så skriver du det istället för att ljuga.
2023-07-11, 16:20
Medlem
Citat:
Hur ska jag kunna svara för orsaken till vad andra skribenter gör?
Det undrar jag också?

Citat:
Hur många år ska detta test pågå? Hur många barn ska ingå itesten för att uppnå statistsikt signifikans på sällsynta biverkningar - tiotusen - hundratusen - miljoner?
Fast du vet ju inte hur "sällsynta" biverkningarna är om du inte har en (äkta) placebo att jämföra med?

Citat:
Hur förklarar du för föräldrarna till barn som dör eller blir handikappade i sjukdomar som hade kunnat undvikas med vanligt vaccin att de får skylla sig själva eftersom de ingick i ett test där just deras barn selekterades till att få placebo?
Att det är föräldrarnas ansvar att göra den bedömningen. Att en förutsättning för det är 'informed consent', där föräldern öppet och ärligt informeras om de möjliga skadeverkningarna avseende respektive alternativ.

Något som är omöjligt om vaccinets fas 3-studie inte har använt (äkta) placebo till kontrollgruppen.

Citat:
Du kommer få en kontrollgrupp som redan valt att inte vaccineras - en kontrollögrupp bestående av barn till antivaxxers kan givetvis inte jämföras med en kontrollgrupp som består av barn vars föräldrar litar på läkemedelkonsten.
Varför skulle det påverka utfallet, menar du?

Citat:
Sådana retrospektiva analyser har gjorts
Källa.

Citat:
men det resultaten blir som sagt minst sagt tveksamma när man jämför främst hemskolade barn på vischan eller religiösa fanatiker som undviker läkarmottagningen till varje pris.
Igen, varför skulle det påverka utfallet, menar du?

Citat:
Moget svar.
Ja, ibland studsar det tillbaka.

Citat:
Du har själv länkat till bipacksedeln där det står att HPV testats mot äkta placebo.
Inte avseende samtliga skadeverkningar, nej. Endast i en studie som mätte rodnader och andra reaktioner på huden där injiceringen skedde.

Inte relevant.

Citat:
Om du menar att det inte efter testet har redovisats i bipacksedeln precis så som du önskar så skriver du det istället för att ljuga.
Om vi hade diskuterat tester som utvärderade 'hudrodnader o.dyl' runt injiceringshålet, så hade jag ljugit.

Men det är inte vad som diskuteras. Det som diskuteras är de standardiserade fas 3-studier som ska göras för att avgöra ett vaccins säkerhet och effektivitet, innan det kan godkännas av FDA och därpå inkluderas i CDCs barnvaccinprogram.

INGET av de vacciner som ingår i det programmet har testats, direkt eller indirekt, mot äkta placebo för att avgöra dess säkerhet och effektivitet.

INGET av dem.
2023-07-11, 16:55
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Det undrar jag också?
Sluta fråga så dumt då.

Citat:
Fast du vet ju inte hur "sällsynta" biverkningarna är om du inte har en (äkta) placebo att jämföra med?
Så hur många vill du testa och hur länge för att bli nöjd?

Citat:
Att det är föräldrarnas ansvar att göra den bedömningen. Att en förutsättning för det är 'informed consent', där föräldern öppet och ärligt informeras om de möjliga skadeverkningarna avseende respektive alternativ.
Då säger jag lycka till med att hitta några hundratusen (eller vad det blir) föräldrar som är beredda att spela roulette med sina barn. Hur tror du rättsväsendet kommer reagera i efterhand på alla döda och handikappade - försäkringsbolagen etc? Vem ska betala? Vem ska ersätta?

Citat:
Något som är omöjligt om vaccinets fas 3-studie inte har använt (äkta) placebo till kontrollgruppen.
Varför det - ett sådant långsiktigt test måste ju rimligen ske i fas 4.

Citat:
Varför skulle det påverka utfallet, menar du?
Om föräldrarna i ena kontrollgruppen går till sjukhus så fort deras barn visar tecken på sjukdom eller avvikande beteende medan föräldrarna i andra kontrollgruppen har inställningen att det löser sig med en skogspromenad och färsk frukt så kommer du givetvis få olika utfall. Om den ena gruppens barn kontrolleras av skolsköterskor, följs upp av lärare och handledare som i USA arbetar med specifika instruktioner att söka efter autistiska drag, medan den andra gruppen skolas hemma av mamma eller pappa eller i den lokala kyrkans regi så kommer givetvis utfallet att bli olika.
Du har nog en del att lära om statistik.

Citat:
Källa.
Har redan länkats i tråden - är trött på att skedmata dig.

Citat:
Inte avseende samtliga skadeverkningar, nej. Endast i en studie som mätte rodnader och andra reaktioner på huden där injiceringen skedde.
Inte relevant.
Nej det är givetvis inte relevant när du påstår att sådana studier inte har gjorts trots att de har gjorts...

Citat:
Om vi hade diskuterat tester som utvärderade 'hudrodnader o.dyl' runt injiceringshålet, så hade jag ljugit.
Vi diskuterade ingeninting alls - det var du som påstod i ett inlägg till Krakatoa att inget av vaccinerna i CDC's barnvaccinprogram har testats mot äkta placebo. Det var en lögn.

Citat:
Men det är inte vad som diskuteras. Det som diskuteras är de standardiserade fas 3-studier som ska göras för att avgöra ett vaccins säkerhet och effektivitet, innan det kan godkännas av FDA och därpå inkluderas i CDCs barnvaccinprogram.
Jaså - då kanske du borde skrivit det - inte antagit att vi alla kan läsa dina tankar.
2023-07-11, 19:15
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Att bara posta en länk duger inte. Förklara vad som finns bakom och är relevant för ditt påstående.

Låt se.

Jo, det gör det faktiskt. Jag trodde genuint att du var intresserad men har förstått av din ton att du redan hade din ståndpunkt klar redan när du startade tråden. Varför fråga ens? Kom med ditt påstående och en källhänvisning istället.

Jag har presenterat en källa, om du var det minsta intresserad så hade du orkat läsa igenom texten och funnit vad du söker. Om du nu ville att jag på riktigt skulle peka ut exakt åt dig så hade du kunnat använda en trevligare ton. Nu är du bara fånig.
2023-07-11, 21:03
Medlem
Här är en länk till en youtubevideo där en molekylärbiolog går igenom väldigt många av de påståenden som rfk jr gör i Rogans podcast, varför de inte stämmer, och studier som backar upp det.

https://www.youtube.com/watch?v=sugC...kwithDr.Wilson
Senast redigerad av Menlonson 2023-07-11 kl. 21:07.
2023-07-12, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krakatoa
Jo, det gör det faktiskt. Jag trodde genuint att du var intresserad men har förstått av din ton att du redan hade din ståndpunkt klar redan när du startade tråden. Varför fråga ens? Kom med ditt påstående och en källhänvisning istället.

Jag har presenterat en källa, om du var det minsta intresserad så hade du orkat läsa igenom texten och funnit vad du söker. Om du nu ville att jag på riktigt skulle peka ut exakt åt dig så hade du kunnat använda en trevligare ton. Nu är du bara fånig.
Igen, om du menar att det i din länkade artikel finns goda belägg för att vacciner inte orsakar autism och andra funktionsnedsättningar, så förklarar du vilka dessa belägg är och argumenterar för deras riktighet.

Jag kan inte göra det åt dig.
2023-07-12, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menlonson
Här är en länk till en youtubevideo där en molekylärbiolog går igenom väldigt många av de påståenden som rfk jr gör i Rogans podcast, varför de inte stämmer, och studier som backar upp det.

https://www.youtube.com/watch?v=sugC...kwithDr.Wilson
Ta gärna ett påstående i taget och förklara varför du menar att molekylärbiologen i videon har rätt och RFK Jr har fel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in