2023-06-10, 22:46
Medlem
flugornass avatar
När man går på gräsmattan knastrar det under fötterna, är nog mest orolig vad det gäller brunnen, sinar den så blir livet komplicerat.
Tyvärr så delar vi brunnen med kreaturens vatten, och dom dricker ju flera liter per dygn.
Så nog är det klimat fel alltid, eller djurens fel?
Citera
2023-06-10, 23:59
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aquarius9292
Det är eldningförbud i hela Värmland för tillfället, så jag får inte grilla på kolgrillen i det strålande sommarvädret.

Nu vet jag inte var du har din kolgrill, men att grilla på egen tomt är tillåtet.
Citera
2023-06-11, 00:05
Avslutad
Det är som dom sista 200 åren iaf.
Jag har lite extra vatten med mig när jag är ute och går.
Solen gör att man blir törstig
Citera
2023-06-11, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Förhoppningsvis växer inte gräsmattan så gräsligt, då slipper jag klippa så ofta.
Vet du inte om gräsmattan växer nu i torkan? Det ser du väl?
Citera
2023-06-11, 02:06
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kione211
Kenneth Sturessons säger till SVT att han är oroad. Han är bonde på Öland

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/svar-torka-oroar-bonder-i-sydost

Om.man bor på en ö omringad av miljarder kubikmeter vatten så borde man vara lugn. Som att vara oroad över att få is till drinken när man bor på Antarktis.
Citera
2023-06-11, 04:01
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Om.man bor på en ö omringad av miljarder kubikmeter vatten så borde man vara lugn. Som att vara oroad över att få is till drinken när man bor på Antarktis.
Och om vattnet runt dig är salt så går det varken att dricka eller att vattna med.
Citera
2023-06-11, 05:39
Medlem
cacas avatar
Man får vattna mer vilket för mig betyder dra på kranen till droppbevattningen på kvällen och av med den på morgonen.
Citera
2023-06-11, 06:20
Avslutad
Blir det som 2018, så kommer många bostadshus drabbas av sättningsskador. Speciellt s k enstegstätade putshus ligger i farozonen för
sprickbildningar och glipor där vatten sen kan tränga in.
Citera
2023-06-11, 07:08
Medlem
Isnatts avatar
Jag har egen brunn, djupborrad. Och är så klart orolig att den ska sina. Med egen djupborrad brunn så vet jag ju aldrig hur mycket vatten som finns men hittils har den inte sinat. Borrfirman garanterade minst 2400 liter per dygn, men vad hjälper det om den sinar..
Hade en grävd brunn förut som sinade en sommar och det var oerhört besvärligt, inget vatten i kranen, till duschen, till toan, disken, ja ni förstår.

Dom bönder jag känner i trakten som har boskap har så vitt jag förstår inte drabbats av sinande brunnar även vid torka, så jag hoppas vi bor på ett ställe med god tillgång. Men antar att det kan skilja när det är några km mellan gårdarna.

Min tomt är gul men vallen utanför är grön, växer lite långsammare än tidigare år kanske. Slås den nu och det inte regnar så kommer det nog inte växa i raketfart direkt.
Citera
2023-06-11, 07:23
Medlem
Mikaelias avatar
Det blir ännu värre om 2-3 veckor om det inte kommer in regn som bör vara ihållande om det inte ska bli ett nytt 2018. Men snart är det midsommar och då ska det förhoppningsvis regna som brukligt.
Citera
2023-06-11, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nammnet
Vet du inte om gräsmattan växer nu i torkan? Det ser du väl?

Det ser jag allt för väl, men just nu en aningens mindre än om det kommit mer nederbörd. Åt bonden syntes det också då strängarna inte var lika "fylliga" när han slagit vallarna för förstaskörden och ändå är de nästan en vecka senare ut i fält.
Citera
2023-06-11, 09:27
Medlem
Dr.Hfuhruhurrs avatar
knastertorr Häromdagen ringde en köttbonde och frågade om han kan använda vår (ganska skuggade och fortfarande gröna) sommarhage vid torpet till bete för några kor och kalvar. Det får han. Det blir bra - de gödslar marken gratis och tar förhoppningsvis lite av slyet som blivit de senaste åren.

Bonden verkade lite orolig; han har en hel del höbalar, vis från torksommaren 2018. Blir det en knastertorr sommar är det inte bara att slakta av fler djur till hösten - 2018 gick slakterierna för fullt och de kunde inte ta emot alla djur. För konsumenterna bör det dock bli billigare med kött.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in