2023-06-09, 22:52
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Jag fattar inte varför inte datorbutiker eller tobakaffärer säljer pappersplånböcker utformade som skraplotter. För aktörer som Socialdemokraterna, El Salvador eller Nordkorea vore det ju ett ypperligt sätt att dra in hårdvaluta. Skraplotterna kan ju vara utformade som pokemonkort med idolporträtt på Magda, Nayib eller Kim Jong-fjong som erhåller ett samlarvärde när bitcoinen är spenderad. Olof K hade ju något liknande projekt (som naturligtvis bara var buffel och båg), men för bitcoiniseringen finns det nog ingen annan metod som kan öka intresset bland plebejer som inte har en PhD i kryptologi.
Citera
2023-06-10, 11:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Conny-vest
Får ingen träff. Vet inte riktigt vad jag ska söka på heller, finns liksom ingen adress som jag kan tolka det till.

När jag scannade QR så kom jag till Amecacoin.com, för att kolla saldo angav jag min Private Key och mobilnummer varefter jag fick ett sms med denna info:

Bitcoin paper wallet detected!
Identification no. ******R2BRB53
Private key : **********TSRkS8gu
Current balance : 0.52 BTC

Men f;r i helvete, angav du din private key direkt p[ en webbplats
Citera
2023-06-10, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conny-vest
Om det är adressen så är den trunkerad bortom all sans:
**************************Sm20Fi
Kan som sagt scanna en QR-kod som ska vara min Public Address, men det är då jag kommer till Ameca Coin.

På den här fina papperslappen finns Bitcoin paper wallet Authentic PIN, en Private Key (och QR) och Bitcoin paper nr.

Importerade privata nyckeln till Electrum, verkade lira (fick inget error) men jag kan liksom inte se walleten eller något saldo.

Kan vi kommunicera direkt på nåt annat vis?

Du har av allt att döma inte en riktig paper wallet utan något slags fejkplånbok som är kopplad till amecacoin, vilken tyvärr förefaller vara en svindlarwebbplats: https://www.scam-detector.com/validator/amecacoin-com-review/

Om du har en riktig publik adress, så ska du kunna se ditt saldo genom att skriva in den adressen t.ex. här:

https://www.blockchain.com/explorer

Du tycks i stället ha endast en QR-kod som leder dig till Amecacoin, inte en bitcoinadress. Du får be Amecacoin skicka dig dina bitcoin...

Jag vet inte hur du har fått tag på denna föregivna bitcoinplånbok, men jag hoppas att du inte har betalat surt förvärvade fiatpengar för den.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-06-10 kl. 18:43.
Citera
2023-06-10, 18:49
Medlem
Om man vill skapa en riktig paper wallet, kan man använda följande webbplats:

https://www.bitaddress.org/

Läs och följ instruktionerna noga, om du avser att använda adressen skarpt, det vill säga om du avser använda den för att förvara dina bitcoin.
Citera
2023-06-10, 19:52
Medlem
Jag var själv osäker på äktheten. Nu är jag säker, tyvärr.
Stort tack för att du tog dig tid!
Citera
2023-08-14, 17:54
Medlem
BOBSAGETs avatar
Ja det är fejk. Har själv idag (20230814) hittat en paper wallet som ser riktigt fin ut, inklusive ett ATM-kvitto! med exakt 0.52 BTC. Men "it makes no sense": QR leder till brentcoins,com som ser likadan ut som din länkade site. Dålig engelska på siten, fejk såklart.

Spelar ingen roll vilken mailadress man fyller i som "sin".
De vill att man skickar dem 2% innan de skickar mig de 0.52 BTC. Ehhh nej du.
Citera
2023-08-19, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BOBSAGET
Ja det är fejk. Har själv idag (20230814) hittat en paper wallet som ser riktigt fin ut, inklusive ett ATM-kvitto! med exakt 0.52 BTC. Men "it makes no sense": QR leder till brentcoins,com som ser likadan ut som din länkade site. Dålig engelska på siten, fejk såklart.

Spelar ingen roll vilken mailadress man fyller i som "sin".
De vill att man skickar dem 2% innan de skickar mig de 0.52 BTC. Ehhh nej du.

Wow, min dam hittade något exakt likadant i en liten ziplock påse. Snyggt hopvikt värdebevis med ett klistermärke som bedyrar att det är äkta, tillsammans med ett välgjort kvitto. Tänkte lämna in den till snuten men jag kollar på Flashback först.

Hoppas ingen åker på scamen. Nån jäkel vandrar alltså runt och kastar omkring sig sådana här beten.

Enligt https://webparanoid.com/en/check-website/brentcoins.com har sajten funnits mindre än en månad...
Citera
2023-12-20, 16:46
Medlem
En vän hittade samma typ av lapp häromdagen, samma summa, 0.52BTC, med fina stämplar, samt ett ATM kvitto...

Sajten den gick till denna gång var segnite (skapad 24 september 2023), som uppenbarligen verkar vara omdöpt från brentcoins.

Så, visst är det ett bedrägeri.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in