Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Sverige har provat fast växelkurs. Det klarade inte politikerna av. De politiker som väljarna röstade dit. Dvs svenska väljare klarar inte av det. Det slutar med devalveringar för att landet inte skall gå i massiv kk.
Med fast växelkurs måste man föra en finanspolitik som gör den fasta växelkursen möjlig.
Den fasta växelkursen för kronan gick åt skogen då sossarna på 70- och 80-talet ignorerade en viktig ekonomisk regel: det går inte samtidigt ha självständig penningpolitik, fast växelkurs och fritt kapitalflöde. På den punkten tror jag vi tycker lika. Visst finns det länder som klarar av att hålla fast växelkurs, t.ex. Danmark, men då måste Riksbanken vara underordnad ECB eller FED, beroende på vad man knyter till.
Citat:
Övergår Sverige till Euro så åker man istället på ekonomiska konsekvenser om man för en galen politik.
Ändring i BNP/Capita 2006-2021 (i fasta priser):
Kod:
Sverige 12,18%
Italien -6.64%
Grekland -19.42%
Hur hade det gått för Sverige om man hade haft Euro?
Det vet vi inte. Men för man inte en politik som är konkurrenskraftig så går det som Grekland och Italien.
Tittar man på Riksdagen nu är det inget direkt som säger ett svenska väljare är kapabla att rösta fram en majoritet som klarar av att föra en politik som är kompatibel med att ha samma valuta som handelspartner.
Här tror jag dock inte att tröskeln för att kunna föra en vettig politik inom euroområdet är speciellt hög. Visst att inte greker och italienare klarar det, men de har inte direkt briljerat som statsmän de senaste 2000 åren. Att lägga över ansvaret för penningpolitiken till den mer kapabla ECB skulle gynna Sverige, då svenska politiker helt enkelt får mindre spelrum för tokiga sosserier.
Citat:
Sedan vet jag inte om det är ett misstag eller på allvar som du menar att levnadsstandarden i Schweiz är kopplad till växelkursen. Så är det inte utan Schweiz är mer liberalt och har en relativt fri arbetsmarknad. När handelspartner som Sverige (gjorde på 70-80-talen) låter facken driva upp lönekostnaderna så att devalveringar blir nödvändiga, så justeras just växelkurs. Det händer inget med tillväxten. I Schweiz kan man inte konsumera mer för att Sverige körde inflationspolitik. I Sverige var det ingen påverkan på tillväxt heller. Det enda som hände var att facken drev upp lönerna och så devalverades dom tillbaka.
Växelkurs-haveristerna får stor huvudverk med Schweiz för övrigt. Jag brukar fråga dom om Schweiz metod med extremlåg ränta (klart lägre än Sveriges) och stora centralbanksköp av värdepapper (större än Riksbankens) är framgångsreceptet. Men det får jag inget svar på. Dom bara fortsätter att storlipa över räntan.
Så länge man inte kan förklara Schweiz växelkurs och ränta så har man inte förstått. Och ränte-liparna har inte förstått.
Schweizerfranken har kunnat stiga i värde trots låg ränta och stödköp eftersom marknadskrafterna är så pass mycket större, främst på grund av deras starka finansindustri och deras rykte som säker hamn i stormiga hav. Utan ingripande från SNB hade franken kanske varit värd 2 euro idag.
Jag säger att inte att en kraftig ökning inte kan vara skadlig, det är just därför man göra såna ingripanden, och likadant med dollarn på 80-talet (Plaza accords). Det jag mer argumenterar mot är idén att den sjunkande kronan gynnar Sverige och inte gör oss fattigare. Bäst i de allra flesta fall är en stabil valuta, eftersom det gör handel enklare och förebygger prischocker.
Levnadsstandarden är kanske inte direkt kopplad till växelkursen, utan snarare är växelkursen kopplad till en stark ekonomi. Vilket är det jag menar, ett Sverige som för en vettigare politik och där valutan inte konstant sjunker skulle leda till högre levnadsstandarder för hela Sverige. När kronan tappar blir vi fattigare.