2023-06-07, 12:02
Medlem
Skojarns avatar
Det har inte undgått någon att vi befunnit oss i en ny IT-bubbla där man kastat pengar på allt och alla som utgett sig ha en idé. Bara genom att säga att man är inom tech, foodtech, fintech, greentech eller vad som helst, så har det räckt för att få miljarder utan att någon ställer frågor.

Den nya techbubblan brast förmodligen med Elizabeth Holmes och Theranos, men investerarkollektivet ger sig inte. Det finns för mycket pengar i omlopp och ofta hos personer som är desperata över att synas på löpsedlar tillsammans med häftiga, unga entreprenörer.

Med värderingsras på 90-99% så har viss tillnyktring skett men techbolagen som ännu backas av storkapital håller skenet uppe som om ingenting har hänt. Det finns fortsatt en lista på svenska "techunder" som inte har en affärsidé värd vatten. Om det ens finns en försäljning så är den driven av monumentala förluster. Mitt arbete hindrar mig från att avyttra alltför mycket detaljer om avbränningen av investerarnas pengar - bland annat svenska pensionärers pengar - men det största luftslottet av alla är jag fri att kommentera:

Einride kommer sannolikt gå till historien som Sveriges Theranos, ett luftslott utan dess like som drivs av något gäng med storhetsvansinne.

I början fanns här åtminstone en idé. Självkörande lastbilar, låter bra. Men dessa har visat sig vara helt meningslösa så man övergick till att modifiera DAF-lastbilar till eldrift. Ytterligare en meningslös produkt skapades och man begravde den idén också.

Inofficiellt är Einrides affärsidé nu "mjukvara", vad det nu ska betyda. Ingenting förmodligen, som vanligt. Verksamheten just nu är att flyga runt jorden och signera häftiga avsiktsförklaringar med diverse storkunder som vill synas lite i media. Dessa imaginära affärer är oftast spektakulära; 2200 lastbilar till Förenade Arabemiraten! Ja, varför hålla tillbaka när allt är på låtsas ändå?

Einride har inga 2200 lastbilar och någon liknande avsiktsförklaring verkar ha ingåtts med Scania, där ingen part heller riktigt förstår vad den innebär. Einride ska i praktiken alltså bli återförsäljare av lastbilar, tydligen. Fast med affärsidén att förlora pengar på transaktionen.

Som ni förstår så har Einride inte någon försäljning att tala om, eftersom det varken finns en säljbar produkt eller tjänst, sedan 2016. Det har inte hindrat bolaget till att fortsätta växa till 500 anställda. Vad dom gör om dagarna är väl ett mysterium, men alla vill ju skryta om att vara chef över många personer.

Precis som med Theranos så finns inga kritiska frågor till gänget bakom Einride och de hyllas som Messias i press, branschorganisationer och bland investerare. De får ofta tala om hur transportbranschen kommer se ut i framtiden, vilket åhörarna tydligen tycker är lärorikt när det kommer från någon som misslyckats med att sälja transporter.

Miljardavbränningen är massiv och värderingen likaså. Det är imponerande att man fortsätter få miljarder utan att ens behöva berätta vad man sysslar med egentligen.

Storägare i Einride är EQT och därmed Investor. EQTs bokförda värdering och kapitalavbränning i Einride väcker frågetecken kring om det bolaget drivs som någon form av svensk Softbank - eller ja, ett till Kinnevik kanske.

EQT är därmed oinvesterbart och en välkommen utveckling är att tydliga affärsidér och positiva kassaflöden premieras på börsen nu, som det borde vara.

Einride är inte ensamma heller. Det finns flera liknande bolag på den svenska "techtoppen", men Einride med sin storlek på kapitalförstöringen står i en klass för sig.
Citera
2023-06-07, 12:30
Medlem
Helt klart är väl att transportbranchen kommer att omvandlas i grunden. Det är bara en av många brancher där digitalisering och AI kommer att omforma marknaden.

Vem som kommer ut som vinnare är väl inte klarlagt ännu, men många av kandidaterna har redan sållats bort. Einride är kvar i matchen. Kanske är det en flopp, men de som kastar pengar på dem idag tror att det kan finnas en möjlighet att dom blir en av vinnarna. Det är som att köpa en lott. Vinsten är inte garanterad, men om man inte köper lotten så är man inte ens med vid dragningen.
Citera
2023-06-07, 12:38
Medlem
Skojarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Helt klart är väl att transportbranchen kommer att omvandlas i grunden. Det är bara en av många brancher där digitalisering och AI kommer att omforma marknaden.

Vem som kommer ut som vinnare är väl inte klarlagt ännu, men många av kandidaterna har redan sållats bort. Einride är kvar i matchen. Kanske är det en flopp, men de som kastar pengar på dem idag tror att det kan finnas en möjlighet att dom blir en av vinnarna. Det är som att köpa en lott. Vinsten är inte garanterad, men om man inte köper lotten så är man inte ens med vid dragningen.

jaja visst. Åren går liksom. Autonomin inom transportbranschen har redan begravts. Det var typ år 2019 alla hade projekt kring självkörande fordon och predikade om att systemen är färdiga alldeles snart.

Det enda som hänt sedan dess är att allt sådant är nedlagt. Det krävdes några trafikdöda människor först men inte ens Tesla bemödar sig med "AI omformar i grunden"-klyschorna längre.
Citera
2023-06-07, 23:20
Medlem
skäggmannens avatar
Bra trådstart!
Har gått i samma tankar gällande Einride, varningstecken finns!

Mängden PR och reklam dom gör bådar inte gott.

Kikad snabbt vad fölket jobbar med.
Lovande att ha 130 pers av 657 som jobbar med "business" och marknadsföring
https://imgur.com/a/SEZMOtl

Någon som sitter på insikter från insidan?
Citera
2023-06-07, 23:28
Medlem
skäggmannens avatar
En till grej:

https://www.einride.tech/autonomous/remote-operation

Introducing a new kind of workstation. Where Einride’s electric-autonomous vehicles are live-monitored by remote operators.

Kika på bilderna nedan:
https://imgur.com/a/Xv7mWsF

Den helt nya typen av "workstation" är alltså en streamdeck och 2st 3D-printade vred.

Citera
2023-06-08, 03:24
Medlem
KJosefs avatar
Jag håller med om att EQT är oinvesterbart. Jag har drivit den tesen ett tag när på forumet men man får noll gehör därför att de backas av Investor som är allas favoritaktie.

Det är inte bara EQT som investerar i såna här dumheter utan hela PE-sektorn har för vana att köpa kassa företag med extrem belåning till extrema multiplar och hoppas att "The Greater Fool" ska komma och köpa till ännu högre multiplar. Detta upplägg är i princip ett rent ponzibedrägeri. Det har dessutom blivit svårare och svårare att sälja dessa bolag över tid så sektorn är riktigt illa ut enligt min åsikt.

Det roliga är att det är sån stark konsensus kring att PE är det bästa som hänt sen skivat bröd så när det väl havererar kommer inga investerare i PE-fonderna få sparken därför att alla gjorde samma misstag.
Senast redigerad av KJosef 2023-06-08 kl. 03:38.
Citera
2023-06-08, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Jag håller med om att EQT är oinvesterbart. Jag har drivit den tesen ett tag när på forumet men man får noll gehör därför att de backas av Investor som är allas favoritaktie.

Det är inte bara EQT som investerar i såna här dumheter utan hela PE-sektorn har för vana att köpa kassa företag med extrem belåning till extrema multiplar och hoppas att "The Greater Fool" ska komma och köpa till ännu högre multiplar. Detta upplägg är i princip ett rent ponzibedrägeri. Det har dessutom blivit svårare och svårare att sälja dessa bolag över tid så sektorn är riktigt illa ut enligt min åsikt.

Det roliga är att det är sån stark konsensus kring att PE är det bästa som hänt sen skivat bröd så när det väl havererar kommer inga investerare i PE-fonderna få sparken därför att alla gjorde samma misstag.
Vad gäller Einride vet jag inte men bolag som EQT går ju in och gör nödvändiga förändringar i ett bolag för att få till vinsten. Dessutom stöder med kunskap, finansiering och kontaktnät så den modellen ser jag inget fel med igentligen. Man kan nog göra en hel del bara genom att komma in med nya ögon och synsätt. Sen är det inte säkert att det funkar alla gånger i praktiken. Jag får spana in Einride dock för jag blir lite nyfiken.
Citera
2023-11-11, 23:49
Medlem
Hoeullebecqs avatar
Spännande företag. Med snabb internationell expansion...

Citat:
Norge, Förenade Arabemiraten, Storbritannien, Benelux, Tyskland...

Men jag förstår inte riktigt vad de säljer...

Är det självkörande lastbilar? Elbilar? Appar? Licenser?

Kan någon förklara så att ett litet barn förstår...
Citera
2023-11-12, 09:53
Medlem
Misstänker att det finns många usla balansräkningar i EQT’s portföljer. Skulle aldrig köpa den och tråkigt att annars fina Investor och dras ned i smutsen.
Citera
2023-11-23, 19:51
Medlem
BrunoReinfeldts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoeullebecq
Spännande företag. Med snabb internationell expansion...

Men jag förstår inte riktigt vad de säljer...

Är det självkörande lastbilar? Elbilar? Appar? Licenser?

Kan någon förklara så att ett litet barn förstår...
Säljer? Det är väl en scam? En massa bilder på en lastbil utan förarhytt, men vem har sett den köras?
Citera
2024-08-23, 12:20
Medlem
Ringhals3s avatar
Nu är pengarna slut och det är de för att det är andra tider nu! 2021 var det bara att sticka upp gingret i luften när man hade lite greentechidéer så fick man miljarder i riskkapital och när de tog slut så gick man en ny "finansieringsrunda" (hatar det ordet) och "säkrade" mer kapital.

Fartblindheten var lika stor som förlusterna.

SvD:
"🚛 Det svenska fraktbolaget Einride börjar få slut på pengar. Breakit har tagit del av ett internt mejl där vd Robert Falck skriver till sina aktieägare att bolaget ”behöver ert stöd”. Detta trots att de senast i våras tog in omkring 270 miljoner kronor i nytt kapital. I mejlet står vidare att ”vi kan inte klara detta ensamma. Er roll är inte bara uppskattad, den är nödvändig”."
Citera
2024-08-23, 17:11
Moderator
Diagorass avatar
Lastbilsutmanaren Einride har tagit in ytterligare 270 miljoner kronor i riskkapital under våren 2024. Summan är för liten för att vända aktiens negativa trend på andrahandsmarknaden, enligt aktiemäklaren Erik Arnetz.

”Vi ser ett fortsatt säljtryck nedåt i aktien”, säger han.

https://www.di.se/digital/maklaren-fortsatt-saljtryck-i-einrides-aktie/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in