2023-06-07, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TokayGeck
Ingen ide, du talar inför döva öron. Har sett denna profil förut på forumet och framstår som världens största kritiker till detta ämne. Tror faktiskt att ett UFO med utomjordingar hade kunnat föra bort honom och han hade fortfarande hävdat att det var människor i kostym.

Skeptisk ska man vara, men en smula tro bör man även ha. Speciellt när vittnesmålen kommer från den del av samhället man själv inte har insikt i. Just detta fenomen kan vi vara på det klara att något existerar som vi inte har förståelse för. Vittnesmålen är allt för många och allt för spridda, både över tid och plats.
Okej.
Citera
2023-06-07, 13:53
Medlem
TokayGecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Varför ska man tro på vittnesmål som helt saknar bevis? Då borde vi väl tro på i stort sett all religion, kryptozoologi och andliga väsen också?

Vittnesmålen är ett första steg att nå bevis. Utan vittnesmål finns ingen anledning att leta bevis för varför skall man tro att de ens finns något att leta efter?

Sedan är det inte Gösta Persson på någon avlägsen gård som sitter och pratar om detta. Det är ändå en person med bland de hösta "security clearance" som finns i hela världen, med som enda uppgift söka efter just det du är skeptisk till. För ett av världens mäktigaste länders räkning dessutom. Skall vi avfärda vad en sån person säger? Ska vi likställa det med andliga väsen och kryptozoologi tycker du?
Senast redigerad av TokayGeck 2023-06-07 kl. 13:56.
Citera
2023-06-07, 13:53
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Jag såg en intervju/dokumentär om detta och de hade följt flera tic-tacs med radar och att de hade störtdykt från hög höjd med mera.

Absolut såg de märkligheter på radar - men dels talade vi om filmen tic tac nu - och dels var radarsystemet helt nyinstallerat och det första av sitt slag någonsin - störningar och inkörningsproblem var förväntade under intrimningsperioden.
Citera
2023-06-07, 13:57
Medlem
Citat:
Absolut såg de märkligheter på radar - men dels talade vi om filmen tic tac nu - och dels var radarsystemet helt nyinstallerat och det första av sitt slag någonsin - störningar och inkörningsproblem var förväntade under intrimningsperioden.
Men du menar att jorden skulle vara ensam i universum med att innehålla liv?
Citera
2023-06-07, 14:06
Medlem
TokayGecks avatar
Citat:
Varför ska man tro på vittnesmål som helt saknar bevis? Då borde vi väl tro på i stort sett all religion, kryptozoologi och andliga väsen också?

Bevisen kanske kan komma när det finns en tillräcklig stor kredibilitet och förståelse för vad som händer runt om en? Om allt är hemligtstämplat, "black projects" aktivt undanhåller information och bevis för bl.a. kongress och andra folkvalda, tja, hur ska man då komma till roten av det utan vittnesmål? Du är väldigt duktig på att hela tiden vända resonemang så jag gör samma sak.

Varför ska vi lyssna på vittnen i brottmål? Räcker det inte med bevis?
Varför döms folk endast utifrån vittnesmål där ord står mot ord?

Jag kan berätta varför.

- En persons vittnesmål kan anses hålla trovärdighet helt utan bevis, beroende på faktorer så som personens bakgrund, erfarenhet, eller storyns sammanhang. Därför är vittnesmål otroligt viktiga.

Men jag håller med dig om att man bör så småningom även behöver framställa bevis. Men om de nu är så som dem säger i detta ämne, där de helt öppet uttrycker att man undanhållit bevis i åratal, till och med för en folkvald kongress. Ja, då är vittnesmål ännu viktigare för hur ska man annars kunna få fram bevis? Blir liksom ett moment 22.
Citera
2023-06-07, 14:12
Medlem
LittleKrishnas avatar
Citat:
Vadå ”samlar in”? Med en jättehåv monterad på en helikopter? Eller skjuter de ner dom? Eller är rymdnissarna så jävla kassa på att flyga så att de kraschar hela tiden?
Jag tror kraschar är sällsynta. Hur USA samlar in ufona är hemligstämplat eftersom farkosterna studeras av amerikanska staten för att utveckla militär teknologi enligt visselblåsaren.
Citera
2023-06-07, 14:14
Medlem
TokayGecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Orkar inte läsa men vet någon om det finns bevis eller är det obekräftat vittnesmål?

Inga bevis har presenteras än. Snarare bekräftade vittnesmål än obekräftade om man skall tro journalisten som släppte storyn (samma som släppte storyn i NY times tidigare om att USA haft hemliga UFO project).

Men helt riktigt är det inte personerna som varit "där" som vittnar nu, men en person med uppgift att ta reda på hur allt ligger till.
Citera
2023-06-07, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleKrishna
Jag tror kraschar är sällsynta. Hur USA samlar in ufona är hemligstämplat eftersom farkosterna studeras av amerikanska staten för att utveckla militär teknologi enligt visselblåsaren.
Okej.
Citera
2023-06-07, 14:29
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TokayGeck
Vittnesmålen är ett första steg att nå bevis. Utan vittnesmål finns ingen anledning att leta bevis för varför skall man tro att de ens finns något att leta efter?
Givetvis ska man lyssna och utreda om det finns något mer att undersöka. Men när det inte gör det - eller innan man har gjort det ser jag ingen som helst anledning till att ta extraordinära påståenden för sanningar..

Citat:
Sedan är det inte Gösta Persson på någon avlägsen gård som sitter och pratar om detta. Det är ändå en person med bland de hösta "security clearance" som finns i hela världen, med som enda uppgift söka efter just det du är skeptisk till. För ett av världens mäktigaste länders räkning dessutom. Skall vi avfärda vad en sån person säger? Ska vi likställa det med andliga väsen och kryptozoologi tycker du?
Vem pratar du om nu?
Citera
2023-06-07, 14:30
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Men du menar att jorden skulle vara ensam i universum med att innehålla liv?

Nej det tror jag inte. Men jag tror dessvärre avstånden är alltför ofattbara för att överbryggas. Och oavsett det så kommer jag vilja se bevis innan jag tror på påståenden om beslagtagna ufon och utomjordiska besök.
Citera
2023-06-07, 14:33
Medlem
Citat:
Nej det tror jag inte. Men jag tror dessvärre avstånden är alltför ofattbara för att överbryggas. Och oavsett det så kommer jag vilja se bevis innan jag tror på påståenden om beslagtagna ufon och utomjordiska besök.
De kanske har andra sätt att tillryggalägga långa sträckor än vad vi har.
Citera
2023-06-07, 14:40
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
De kanske har andra sätt att tillryggalägga långa sträckor än vad vi har.

Ja man kan spekulera hur mycket man vill – men varför tro på det om det helt saknas bevis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in