2023-06-02, 09:00
Medlem
Muppetys avatar
Jag har sett att en del överviktiga personer driver s.k. "kroppsaktivism", att även feta ska ha samma rättigheter o bli lika behandlande. Övervikt är kopplats till en mängd sjukdomar o död i förtid. Varför uppmuntras denna levnadsstil?

Jag var själv överviktig, o skämdes för det. O när jag var på väg att få diabetes p.g.a. övervikten, så ändrade jag mina matvanor radikalt o gick ner ca 30 kg på ett halvår till normalvikt.

Jag begriper inte dom som rullar fram o är stolta över att vara överviktiga? Det är nån sorts Pride-beteende som även inkluderar tjockisar?

Jag mår så mycket bättre nu när jag väger 75 kg, istället för 105 kg (är bara 170 cm lång). Istället för att bedriva kroppsaktivism borde man väl lägga tiden på träning, dieter o annat som gör att man tappar några kilon?

Samma rättigheter är väl kanske en självklarhet, det har väl hänt att feta har blivit diskriminerade på t.ex. nån Lisebergskarusell o gråter ut i Aftonbladet, men det har ju med säkerheten att göra? Sånt kan man ju inte tumma på, för att alla ska ha samma rättigheter?
Citera
2023-06-02, 09:14
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Jag har sett att en del överviktiga personer driver s.k. "kroppsaktivism", att även feta ska ha samma rättigheter o bli lika behandlande. Övervikt är kopplats till en mängd sjukdomar o död i förtid. Varför uppmuntras denna levnadsstil?

Jag var själv överviktig, o skämdes för det. O när jag var på väg att få diabetes p.g.a. övervikten, så ändrade jag mina matvanor radikalt o gick ner ca 30 kg på ett halvår till normalvikt.

Jag begriper inte dom som rullar fram o är stolta över att vara överviktiga? Det är nån sorts Pride-beteende som även inkluderar tjockisar?

Jag mår så mycket bättre nu när jag väger 75 kg, istället för 105 kg (är bara 170 cm lång). Istället för att bedriva kroppsaktivism borde man väl lägga tiden på träning, dieter o annat som gör att man tappar några kilon?

Samma rättigheter är väl kanske en självklarhet, det har väl hänt att feta har blivit diskriminerade på t.ex. nån Lisebergskarusell o gråter ut i Aftonbladet, men det har ju med säkerheten att göra? Sånt kan man ju inte tumma på, för att alla ska ha samma rättigheter?

Det är en ny förgrening av den kvinnliga frigörelsen.
Korpulenta kvinnor som minsann inte ska behöva banta för att behaga männen, viker ut sig i all sin fetma och är stolta över sin kropp.
De orkar inte banta och vänder det istället till sin "fördel" genom att skapa instagramkonton där deras bilder lajkas av feminister och män som tänder på tjockisar, sk "chubby chasers".

Vad de inte verkar förstå är att det har konsekvenser att vara en tjockis:
- Diabetes
- Dåliga leder
- Hjärt- och kärlsjukdomar
- Svåra graviditeter
Plus tusen andra mindre följdsjukdomar.

SÅ:
Slöhet i kombination med feministernas mantra att du duger som du är (om du är kvinna. Är du man finns det en lång lista på hur du bör vara och se ut)
Citera
2023-06-02, 09:16
Medlem
triptykens avatar
Jag tror det huvudsakligen handlar om att du inte behöver vara perfekt deffad, att sexighet och sexualitet inte tas bort oberoende kroppsvikt osv.

I mitt fall har jag mest koll på det i bögkretsar eftersom Grindr snabbt blir ENORMT kroppsfixerat och mer eller mindre skapt för att fokus bara läggs på det enda man kan hålla koll på (magrutorna) och sättet man väljer och väljer bort folk. Och eftersom Grindr är tyvärr en av huvudsätten yngre män träffar andra numera så blir det litet knepigt för den stora majoriteten som inte ser automatiskt bra ut på foto bara genom att lyfta t-shirten.
(får klämma in hur satans glad jag är att jag hann gifta mig innan grindr och tinder mm )

Aktivismen handlar alltså inte om att tvinga alla att ha sex med folk dom inte tänder på eller att hylla övervikt och verkligen inte sjuklig övervikt utan att skapa en känsla av tillåtelse till att vara sexig, känna sig önskad och självsäker... typ.
Citera
2023-06-02, 09:24
Medlem
Christopher.s avatar
Själv tycker jag det är fel att folk tar sig friheter att trakassera andra människor på grund av utseende, se korrelationerna med sexism och rasism.

Självklart är det bra om individen gör livsstilsförändringar som främjar den egna hälsan men det sker inte genom att idioter på gatan tar sig friheter.

Är inte bara feta människor som är kroppsaktivister, anser att tatuerade och andra människor som gjort andra former av kroppsförändringar är en typ av kroppsaktivister - "min kropp jag gör vad jag vill med den och jag bryr mig inte vad du tycker om det".
Citera
2023-06-02, 09:42
Medlem
Hussefars avatar
Extremer skapar extremer. Kroppsaktivism är motsatsen till de onormalt smala modellerna och den normen modeindustrin skapat. Inget av vederbörande är hälsosamt och bör uppmuntras. Att leva som man vill är okej men ska inte prackas på andra. Samma som med religion. Amen.
Citera
2023-06-02, 09:45
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety

Det anser jag vara ett utslag av hyperindividualism. Istället för att ta tag i ens ohälsosamma övervikt som kan orsaka många systemsjukdomar ( Metabola syndromet, högt blodtryck, diabetes) så förs det något slags aktivism mot "smala kroppar som syns mest "
Som författaren Julia Skott lär ha skrivit " ”Får man se många smala kroppar börjar man se det som norm”, säger skribenten och författaren Julia Skott. "

Översatt betyder detta : Jag retar mig på att smala kroppar syns mest i samhället, och min i min verklighet är det inte norm"

Djupare än så går inte kroppsaktivister. Det är en utsiktslös kamp mot realiteten
Citera
2023-06-02, 16:42
Medlem
JordenIsPlatts avatar
100% ett kvinnligt fenomen, du ser inga feta män på omslaget av Vogue utan enbart feta kvinnor. Det är ok att folk ska känna sig ok med sig själva oavsett hur dom ser ut men problemet blir ju när man ljuger och har 3 smällfeta kossor på omslaget och skriver "healthy" trots att ingen av dessa kvinnor kommer leva efter 60 om dom fortsätter sådär.

Man har ljugit för kvinnor om allt och kvinnor har med vilje svalt allt feministiskt nonsens så varför inte även detta? Dom flesta kvinnor är trots allt lättledda och korkade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in