Citat:
Ursprungligen postat av
Utspilld
Då lär problemet bestå för evigt. Människan har brukat olika psykoaktiva substanser sedan begynnelsens tid och lär fortsätta med det.
Inte ens i de länder där man har dödsstraff för det har man lyckats stoppa detta faktum.
Lösningen är att avkriminalisera och låta staten ta kontrollen över marknaden. Erbjuda vård till de som missbrukar för pengarna man får in.
Förbud slutar i samma resultat som när man förbjöd alkohol i USA under Al Capones tid. Maffian växte sig enormt stark och tog över hela städer, då folk ville ha sin alkohol oavsett förbud.
Sedan förbuden infördes så drogar folk mer än någonsin för varje år som går. Innan vi hade förbud fanns inte de här problemen. Karteller och kriminella gäng hade då ingen möjlighet att växa sig såhär starka.
Edit: Nu är inte drogerna den enda orsaken till dessa problem vi ser. Det är främst massinvandring och folk ifrån helt andra kulturer som vi tagit in för många av.
Men varför öppna en oemotståndlig, kriminell marknad för dessa? Varför skulle de välja att ta något skitjobb när de istället kan dra in stora pengar enkelt på att sälja droger?
Bulken av missbrukare av canabis är folk som av tradition inte fått dricka alkohol, då profeten insåg att det lättkränkta ökenfolket inte har ölsinne, utan det slutade med fyllemord og vendettor i all evighet. Så inget öl og vin till araber. Men den frome araben insåg snabbt att canabis inte är haram. Så man puffar på istället.
CIA insåg redan på 50-talet att canabis är passiviserande o den perfekta drogen för svarta medborgaraktivister. De var också inte allt för sällan även muslimer.
Så Canabis og Hash var perfekt för dem. Problemet kom under Vietnamkriget då svarta o vita ungdomar mixades. O bruket med canabis tog sig till vänstern og vidare in på universiteten.
På senare tid har tobaksindustrin sett en tynande marknad för cigaretter, o i över 30 års tid lobbat för legalisering. De har distribution o erfarenheter av varumärkes byggande. Hand i hand med Hollywood o USAs kabelkanaler har de normaliserat canabis under 30 års tid. O nu har det burit frukt i Californien og Nevada.
Den sociala katastrofen är redan ett faktum. Og kan studeras på nära håll i både LA o San Francisco.
Jag har afgärsbekanta som satsat riskkapital i Canabismarknaden og blivit rika. Jag anser det förkastligt.
Då Sverige og Svenskarna numera i princip är en kulturell anerikansk delstat, så har knarkpeopagandan även påverkat oss.
På 80-talet var det få i min vänskapskrets i Sverige som rökte på. Två av dem var uppväxta i Kenya. Två gillade Bob Marley o åkte till Jakobsberg o köpte röka av en svarting på torget utanför Riddar Jakob. Själv fick jag rådet av dem att om man inte provar, så vill man inte göra om det…
Jag tror inte på legalisering. Jag har under mitt liv sett vad vanerökning gör med folk. Jag tror snarare på att det är dags att ha en konstruktiv debatt om knarket og dess negativa konsekvenser på individnivå o på samhället i stort.
O det är dags att på riktigt ifrågasätta Hollywoods påverkanskampanjer.
Narkotikan o knarkandet är ett växande samhällsproblem som nu nått långt från storstäderna o förgiftar hela samhällskroppen.