2007-11-20, 15:25
Medlem
Järvs avatar
He borda finnas nain typ åv dialekttråd schennar åp forume å! Kvöm fixar a?

(Det borde finnas någon typ av dialekttråd här på forumet också! Vem fixar det? )
Citera
2007-11-20, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Järv
He borda finnas nain typ åv dialekttråd schennar åp forume å! Kvöm fixar a?

(Det borde finnas någon typ av dialekttråd här på forumet också! Vem fixar det? )

Ig öld mi di, wi bevum jen rikti tråd dar wi kånn glåmå um fokmål
Citera
2007-11-21, 08:32
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beabea
Negus och Bastardo, i egenskap av finlandssvensk känner jag mig tvungen att kommentera ert bruk av ordet "finsk".

Finsk/finne = finsktalande finländare
Finlandssvensk = svensktalande finländare
Finländare = invånare i Finland

Att placera en finlandssvensk person, by e.d. i kategorin "finsk" existerar alltså inte. (Inte för den här finlandssvenskan i alla fall )
Jag känner till skillnaden men den gör mig detsamma. Som rikssvensk, infödd stockholmare med stockholmsdialekt, havandes bott i Dalarna, på Gotland och rest i jobbet land och rike runt, har jag ALDRIG blivit så illa bemött som jag blev i rikets östra delar när jag var där. Inte ens i GÖÖTTEBORRG.
Citera
2007-11-23, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Jag känner till skillnaden men den gör mig detsamma. Som rikssvensk, infödd stockholmare med stockholmsdialekt, havandes bott i Dalarna, på Gotland och rest i jobbet land och rike runt, har jag ALDRIG blivit så illa bemött som jag blev i rikets östra delar när jag var där. Inte ens i GÖÖTTEBORRG.

Rikets östra delar?
Citera
2008-04-11, 18:26
Medlem
mujjs avatar
Heey! ja je ju fråan Närpes (Niesby)
Rolit ti hyör att Närpes je kännt söde langt bort
Citera
2008-04-11, 19:03
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Nån språkforskare har påstått att närpessvenskan är det levande språk som ligger närmast medeltidssvenskan.

Ja, Närpes är väl något av en språklig frysbox, där gamla ord och uttal ligger kvar mer eller mindre oförändrade århundrade efter århundrade.
Citera
2008-04-12, 09:17
Medlem
Òðinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Ja, Närpes är väl något av en språklig frysbox, där gamla ord och uttal ligger kvar mer eller mindre oförändrade århundrade efter århundrade.

Det stämmer inte riktigt, i många fall är Närpesmålet mer innovativt än flere andra bygdemål. Men utan tvekan så är Närpesmålet den dialekt som skiljer sig mest från "den vårdade högsvenskan". Men till exempel de sekundära diftongerna är ingen arkaism utan en innovation som inte delas av alla dialekter. Dessutom har Närpesmålet inte bavarat kortstavigheten i samma mån som de nordösterbottniska dialekter.

Fast de mest arkaiska dialekterna i Finland torde vara de som talas i södra Finland. Det är ett förvånansvärt okännt faktum, som inte många känner till. Vanligtvis drar folk endast slutsatsen att Närpesmål är fornsvenska "incarnate", men det är synnerligen felaktigt. Närpesmål är inte så speciellt ålderdomligt. Det är bara annorlunda.

Men det är småtrevligt att lyssna på Närpesmål.
Citera
2008-04-12, 21:46
Medlem
skitsillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Rikets östra delar... Före 1809 då, eller?
Citera
2009-12-04, 23:28
Medlem
skitsillens avatar
Ursäkta bumpen, men det är närpessvenska på teve nu - i SVT2.

Jag måste säga att det är inte lätt att förstå.

Och det tog slut precis just nu...
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in