2023-09-29, 18:17
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Kanske överdrev lite för att få fart på debatten... Men nog måste du hålla med om att det låtit väldigt positivt i media, ungeför som vore det en fotbollsmatch som snart är vunnen. Men nu står vi här med i stort sett oförändrat läge jämfört med den försenade offensivstarten. För min del känns det väldigt tedentiöst och manipulativt och utan reell verklighetsförankring. Men det är ju svensk media och svenska skrivbordsofficerare vi pratar om, så vem är förvånad?
Ja, men vem har lärt dig att lyssna blint på media egentligen?

Det går dock inte att förneka att Ryssland är inne på snart dag 600 av sitt tredagarskrig, så det tro faaaan att det låter positivt i media när världens "nästa största militära stormakt" inte lyckas inta Europas fattigaste och mest korrupta land, det har även du svårt att argumentera emot?
2023-09-29, 18:23
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Ja, men vem har lärt dig att lyssna blint på media egentligen?

Det går dock inte att förneka att Ryssland är inne på snart dag 600 av sitt tredagarskrig, så det tro faaaan att det låter positivt i media när världens "nästa största militära stormakt" inte lyckas inta Europas fattigaste och mest korrupta land, det har även du svårt att argumentera emot?
Jag har aldrig sagt att det går bra för ryssarna, jag tycker det var en idiotidé att anfalla Ukraina. Men vem tjänar på att vi bygger luftslott och är onödigt positiva? Inte Ukraina i alla fall. Tycks som två av Sveriges donerade stridsvagnar slogs ut direkt. Har inte hört något om det i svensk media...
https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2023/09/23/the-russians-just-knocked-out-a-fifth-of-the-ukrainians-best-strv-122-tanks/?sh=1e2817be31d6
2023-09-29, 18:29
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Kanske överdrev lite för att få fart på debatten... Men nog måste du hålla med om att det låtit väldigt positivt i media, ungeför som vore det en fotbollsmatch som snart är vunnen.
Håller inte med om det alls. Det var snarare förhoppningar än att det redan var fastslaget som du vill få det till. Det är väl klart att vi alla vill att Ukraina återtar sitt land. Konstigt vore det annars.

Citat:
Men nu står vi här med i stort sett oförändrat läge jämfört med den försenade offensivstarten. För min del känns det väldigt tedentiöst och manipulativt och utan reell verklighetsförankring. Men det är ju svensk media och svenska skrivbordsofficerare vi pratar om, så vem är förvånad?
Oförändrat vill jag nog inte påstå att det är. Båda sidor förlorar material och manskap dagligen och frågan är vem som håller ut längst.

Finns nog få ryska soldater som slåss i Ukraina frivilligt skulle jag misstänka.
2023-09-29, 18:29
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Visa en enda "expertofficer" som sade att Ukraina skulle ta tillbaka Krim vid det här laget?

Visa mig ett enda uttalande.

Annars så sitter du och ljuger.

Däremot så är det ju ett flertal av trådens ukrainadårar som yrat om "krym" och att den decimerade ukrainska armén minsann skulle nå Krimhalvön efter blixtoffensiven (som sjönk ihop likt ett punkterat cykeldäck).
2023-09-29, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Däremot så är det ju ett flertal av trådens ukrainadårar som yrat om "krym" och att den decimerade ukrainska armén minsann skulle nå Krimhalvön efter blixtoffensiven (som sjönk ihop likt ett punkterat cykeldäck).

Tror du att det är färdigt?
2023-09-29, 18:44
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Vad som yras om på forumet har inget med verkligheten att göra. Det borde du väl begripa?

Lika mycket som Rysslandsdårar yrat om att snart tar Ryssland Odessa. Man får sortera fiktion och verklighet lite själv i huvudet.
2023-09-29, 19:20
Medlem
Den här "Russia will be free"-dåren är en utav yt kanalerna jag kollar in då och då för att höra om hur det går på marken. På nätet kan man förresten se att det har slagits ut en massa ukrainska stridsfordon i Verbove. Det var en period då man var så less på proryssars copyande på telegram att jag hoppades ryssen skulle förlora Klesheevka (vilket de senare även gjorde) men nu är man proryss igen. Av dagens läge att döma är situationen mest kritisk i Artemovsk för den ryska sidan, på alla andra fronter är jag imponerad över hur de håller sina positioner trots att hohol ger allt de kan i söder.

Horrible Fate Of All Ukrainian Attacks In The Direction of Verbove! | The Kill Zone Explained!
https://www.youtube.com/watch?v=jQvoyXlcQZ0

Få se hur det kommer att gå när lersäsongen börjar. Så här meddelar Budanov.

Citat:
Ukraine’s counter-offensive will be predominantly infantry-based in the fall, the head of Ukraine’s Main Intelligence Directorate or HUR, Kyrylo Budanov, said at the Annual meeting of the Yalta European Strategy, which was held in Kyiv on Sept. 8-9.

"This is not Africa, we don’t have a rainy season (in Ukraine),” Budanov said in answer to a question about the Ukrainian offensive. He added that Ukrainian forces might have problems with wheeled vehicles.

“There are weather changes that have an impact, because it is more difficult to fight in the cold and mud. But let's look at the autumn of last year, when no one stopped fighting.”

In any case, the effectiveness of all types of armored vehicles has decreased due to the large number of portable anti-tank systems and kamikaze drones, Budanov said. “Therefore, our offensive is mainly conducted on foot. It was the same last autumn in Bakhmut; we used minimal armored vehicle support,” he said.

https://news.yahoo.com/ukraine-fall-offensive-predominantly-infantry-152600047.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6 Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAANmh xKFhiv6QIV0CCRtZQOE6KzOQaRsn1SibfxybjoWqSdznBOcVEG jOqf3G4iyGlI4e678LAXylpQ eDIuGmSGummuEGrK9jF8OCA-oB-VObjPhV0DfmkTxl52FhZ1LOVAP_2sxL6Ev_FbHQ-rkzU0NImzhaOAfN7sOmC1Hcr6H1

Jag vet inte om drönare med värmekamera är nåt nytt från ryssen men med en massproduktion av sådana borde man kunna jaga ukrainska orcher även nattetid så det låter lovande.
Citat:
❗️The first mass-produced FPV drones with thermal imaging technology have arrived at the front❗️
https://t.me/remylind21/7772
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2023-09-29 kl. 19:57.
2023-09-29, 19:53
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Jag har aldrig sagt att det går bra för ryssarna, jag tycker det var en idiotidé att anfalla Ukraina. Men vem tjänar på att vi bygger luftslott och är onödigt positiva? Inte Ukraina i alla fall. Tycks som två av Sveriges donerade stridsvagnar slogs ut direkt. Har inte hört något om det i svensk media...
https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2023/09/23/the-russians-just-knocked-out-a-fifth-of-the-ukrainians-best-strv-122-tanks/?sh=1e2817be31d6
Jag berättade precis för dig att det ju inte ÄR ett luftslott. Det är ju fakta att Ukraina presterat bättre än precis hela världen trodde.
Sist jag hörde så har färre än 20 väst-donerade tanks förstörts på 2 (om det inte var 3) månader, och besättningen har överlevt i samtliga fall.
Det är alltså A) otroligt få - kolla hur många ryssen förlorat på samma tid samt B) ryska besättningen dör i princip alltid i deras gamla tanks.

Om det vore intressant kunde jag gräva efter källan, men jag orkar inte just nu. Ta det för vad det är.
2023-09-29, 19:57
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Av dagens läge att döma är situationen mest kritisk i Artemovsk för den ryska sidan, på alla andra fronter är jag imponerad över hur de håller sina positioner trots att hohol ger allt de kan i söder.
Förlåt för att jag smolkar din bägare och ger dig nagelbitning i helgen, men dagens rapporter vittnar faktiskt om att ryssen INTE håller sina positioner, just pga att Ukraina dominerar på sina två fronter:

https://twitter.com/TheStudyofWar/status/1707593862196101359

Förlåt. Men du behövde höra det.
2023-09-29, 20:08
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Jag berättade precis för dig att det ju inte ÄR ett luftslott. Det är ju fakta att Ukraina presterat bättre än precis hela världen trodde.
Sist jag hörde så har färre än 20 väst-donerade tanks förstörts på 2 (om det inte var 3) månader, och besättningen har överlevt i samtliga fall.
Det är alltså A) otroligt få - kolla hur många ryssen förlorat på samma tid samt B) ryska besättningen dör i princip alltid i deras gamla tanks.

Om det vore intressant kunde jag gräva efter källan, men jag orkar inte just nu. Ta det för vad det är.
Varför har då Ukraina inte avancerat ett skit under hela offensiven om de är så överlägsna? När jag gjorde lumpen som gruppchef inom infanteriet fick jag lära mig att man som anfallande styrka bör vara minst tre gånger så stark som den man ska anfalla. I den här offensiven är alltså Ukraina tre gånger så svag som Ryssland numerärt? Bådar det gott? Jag menar lite realism skadar aldrig, eller hur?
2023-09-29, 20:12
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Varför har då Ukraina inte avancerat ett skit under hela offensiven om de är så överlägsna? När jag gjorde lumpen som gruppchef inom infanteriet fick jag lära mig att man som anfallande styrka bör vara minst tre gånger så stark som den man ska anfalla. I den här offensiven är alltså Ukraina tre gånger så svag som Ryssland numerärt? Bådar det gott? Jag menar lite realism skadar aldrig, eller hur?
Vem har sagt att de är överlägsna?
Att ryssen är underlägsen betyder inte att Ukraina är överlägsna? Att hålla emot är inte detsamma som att vinna, eller hur tänker du egentligen?
Men, sedan motoffensiven startade så har ryssen inte gjort ett enda framsteg, kallar du inte det att HELT vända riktningen på anfallskriget? Det gör ju åtminstone Putin, som gav Shoigu ett par veckor på sig att vända tillbaka kriget så att DE är den part som har kommandot.
2023-09-29, 20:19
Medlem
bithaxs avatar
Citat:

Du lärde dig av herrar som aldrig utkämpat ett krig i sina liv. Ukrainas stridsvagnsbataljoner har mer erfarenhet än motsvarande i tillochmed USAs marinkår någonsin kommer att få.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in