Citat:
Halva september har nu passerat och kanske 8-10 veckor kvar av operativt väder för Ukraina att
ta nya territorier. Inte mycket tid om man tittar på kartor vad som hänt sedan i våras.
Mycket mycket små områden har erövrats.
jag är faktiskt förvånad, med nytt materiel från väst i form av pansar och artilleri så borde dom
kommit längre. I alla fall på ETT avsnitt av fronten.
I den här takten tar det 30 år att befria landet och det har varken Ukraina eller dess allierade råd med.
Jag tror att mycket handlar om dom nya rekryterna som skrivs in i Ukrainas arme.
Dom har inte samma stridsvärde som dom som anmälde sig frivilligt våren 2022, och många av dom
ligger i jorden. Då spelar det ingen roll om du har nytt material från väst.
ta nya territorier. Inte mycket tid om man tittar på kartor vad som hänt sedan i våras.
Mycket mycket små områden har erövrats.
jag är faktiskt förvånad, med nytt materiel från väst i form av pansar och artilleri så borde dom
kommit längre. I alla fall på ETT avsnitt av fronten.
I den här takten tar det 30 år att befria landet och det har varken Ukraina eller dess allierade råd med.
Jag tror att mycket handlar om dom nya rekryterna som skrivs in i Ukrainas arme.
Dom har inte samma stridsvärde som dom som anmälde sig frivilligt våren 2022, och många av dom
ligger i jorden. Då spelar det ingen roll om du har nytt material från väst.
Det finns två sätt (för Ukraina) att vinna den här konflikten: Det ena är att med stora offer TVINGA ryssarna att under hårda strider lämna Ukraina. Det andra är att åsamka (så billigt i manskap som möjligt) ryssarna så stora förluster som möjligt, inte nödvändigtvis bara i människoliv.
Genom att bekämpa dyrbara (läs: "för kriget viktiga") mål (LV, ubåtar, trupptransportfartyg, bränsleupplag, ammunitionsupplag, artillerienheter, logistikförband, järnvägar, strategiska broar etc etc uppnår man förmodligen mer än genom att "dö för sitt land" i ärorika stormingar av befäst fiende.
Minns första Afghanistan, där inte bara kostnaderna i förlorad trupp blev så stora att det till slut blev ohållbart att vara kvar, utan även den problematiska inrikespolitiska och utrikespolitiska situationen. Eventuella andra paralleller kan diskuteras, men man skulle kunna tänka sig att Putin ersätts av någon mer pragmatisk ledare som ser de inrikespolitiska riskerna med att vidmakthålla konflikten.