2006-07-27, 20:46
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vädur
Skulle någon vänlig moderator vilja merga de två trådarna som handlar om samma innehåll (från dn-artikeln)?
Fixat.
/moderator
Citera
2006-07-28, 12:23
Medlem
Racerbyces avatar
Sånt där snack om genusforskning i förskolan (!) är bara kvalificerat trams och slöseri med dyrbara skattepengar som borde gå till något vettigare! Vad jag minns från min egen tid i förskolan så lekte barnen ofta fritt, och det blev väl ofta så att pojkarna lekte med bilar och tåg, medan flickorna lekte med dockor. Men inte alltid, det hände väl att vissa tog steget över till den "andra sidan".

Men den röda tråden i detta är att allt var på barnens villkor. Det var barnen själva som bestämde vad de ville leka med. Det skulle se mycket illa ut om någon "genuspedagog" stod där och sa åt Magnus, 5 år, att "Nej, du får inte leka med bilar, det ska flickorna göra. Här, ta den här dockan istället!"...

Låt barnen vara barn på sina egna villkor och använd dem inte som verktyg för att skaffa billiga PK-poäng åt extremisterna!
Citera
2006-07-28, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wigwag
Är det alltid så att pojkar sysselsätts med "pojkaktiviteter" och flickor med
"flickaktiviteter" då? I så fall är i vart fall jag övertygad om att det alltid finns några småttingar i varje barnkull med barnångest. Om detta är sant vill jag ha in pedagogerna omedelbums.
Nej jag har aldrig märkt att de delat upp barnen. Men det finns numera gott om "pyssliga" aktiviteter och inte bara de mer fysiska, vilket var idealet i förskola och skola när jag växte upp. Och en hel del flickor, t ex min, väljer de flickiga sakerna.

Jag läste mer om undersökningen idag, tror det var i GP. En sak undersökningen regarat mot var att lärare omedelbart släppte flickan de hjälpte, om en pojke kom och ville ha uppmärksamhet. De lärde alltså ut rätten till omedelbar behovstillfredställelse till pojkar, och uppförandet "vänta på sin tur" till flickor. (jag tror faktiskt alltid det har sett ut så, det är bara att ingen tittat på det förrän nu)
Citera
2006-07-28, 14:48
Medlem
Vädurs avatar
Det där är en klassisk miss i barnuppfostran (som sedan av bara farten följer med i vuxen ålder). Att lära barnen att det lönar sig att bete sig som en idiot tills dess att någon släpper allt de har för händer och hjälper just dem med deras problem.

De barn som inte beter sig på det viset lär sig att de får finna sig i att bli satta åt sidan och någon annan får företräde, samtidigt som personen som beter sig fel lär sig att det ger effekt.

Jmfr med småungar som skränar i affärer eller på offentlig plats tills föräldern än en gång ger efter och låter ungens utbrott diktera vad de skall göra. Samma fenomen finner man inom skolan på de platser där läraren är vek eller behandlar barnen olika. Det behöver dock inte per automatik vara att tjejer och killar behandlas olika, det kan även vara de mer tystlåtna och tillbakadragna pojkarna som sätts åt sidan för att något missanpassat adhd-hjon inte kan eller vill ta till sig tanken att denne endast utgör en tjugofemtedel av klassen.

Tyvärr följer det här betendet med ända in i vuxenlivet. På min arbetsplats är det flera personer som ständigt lyckas "väsnas" sig till förmåner och löneökningar som inte på något vis står i proportion till deras arbetsinsatser. Däremot så är de väldigt skickliga på att få raseriuttbrott och gräla motståndarna trötta tills de inte längre orkar älta (de ej bemötta) motargumenten, och bete sig allmänt yvigt och högljutt.
Och det är klart, har de kunnat vandra genom hela livet och få sin vilja igenom genom att söka konfrontation där det egentligen inte är nödvändigt, och "vandra över lik" för att nå sina egna mål, då finns det inge orsak för dem att ändra på sina beteenden.
Citera
2006-07-28, 14:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
Nej jag har aldrig märkt att de delat upp barnen. Men det finns numera gott om "pyssliga" aktiviteter och inte bara de mer fysiska, vilket var idealet i förskola och skola när jag växte upp. Och en hel del flickor, t ex min, väljer de flickiga sakerna.

Jag läste mer om undersökningen idag, tror det var i GP. En sak undersökningen regarat mot var att lärare omedelbart släppte flickan de hjälpte, om en pojke kom och ville ha uppmärksamhet. De lärde alltså ut rätten till omedelbar behovstillfredställelse till pojkar, och uppförandet "vänta på sin tur" till flickor. (jag tror faktiskt alltid det har sett ut så, det är bara att ingen tittat på det förrän nu)

Där ser man vilka smågrejer det kan handla om! Och barnen suger åt sig som små svampar försås. Det här med att ta för sig och stå på sig och känslan av sin "rätt" att bli obstinat och besvärlig om man inte får uppmärksamhet direkt
är förstås nåt som genuspedagogerna är intresserade av.

Skönt att det inte var så som jag fick för mig av ditt förra inlägg. Hade varit
rejält deprimerande tycker jag.
Citera
2006-07-29, 09:54
Moderator
Strix m/94s avatar
Hut går hem...

Citat:
Ursprungligen postat av Vädur
Det där är en klassisk miss i barnuppfostran (som sedan av bara farten följer med i vuxen ålder). Att lära barnen att det lönar sig att bete sig som en idiot tills dess att någon släpper allt de har för händer och hjälper just dem med deras problem.

De barn som inte beter sig på det viset lär sig att de får finna sig i att bli satta åt sidan och någon annan får företräde, samtidigt som personen som beter sig fel lär sig att det ger effekt.

Jmfr med småungar som skränar i affärer eller på offentlig plats tills föräldern än en gång ger efter och låter ungens utbrott diktera vad de skall göra. Samma fenomen finner man inom skolan på de platser där läraren är vek eller behandlar barnen olika. Det behöver dock inte per automatik vara att tjejer och killar behandlas olika, det kan även vara de mer tystlåtna och tillbakadragna pojkarna som sätts åt sidan för att något missanpassat adhd-hjon inte kan eller vill ta till sig tanken att denne endast utgör en tjugofemtedel av klassen.

Tyvärr följer det här betendet med ända in i vuxenlivet. På min arbetsplats är det flera personer som ständigt lyckas "väsnas" sig till förmåner och löneökningar som inte på något vis står i proportion till deras arbetsinsatser. Däremot så är de väldigt skickliga på att få raseriuttbrott och gräla motståndarna trötta tills de inte längre orkar älta (de ej bemötta) motargumenten, och bete sig allmänt yvigt och högljutt.
Och det är klart, har de kunnat vandra genom hela livet och få sin vilja igenom genom att söka konfrontation där det egentligen inte är nödvändigt, och "vandra över lik" för att nå sina egna mål, då finns det inge orsak för dem att ändra på sina beteenden.

...dessvärre! Delar helt Din beskrivning. Istället för att stävja de värsta gaphalsarna och narcissterna så uppmuntrar man dem istället. På arbetsplatserna är det väl främst dessa som har nytta av LAS.
Citera
2006-07-29, 15:23
Medlem
Vädurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
På arbetsplatserna är det väl främst dessa som har nytta av LAS.
Jo, en personalchef drar sig nog väldigt mycket för att sparka sju personer för att äntligen kunna bli av med den åttonde, som fördärvar arbetet och arbetsplatsen för övriga, men aldrig nog mycket för att kunna bli sparkad rakt av för detta.
Citera
2006-07-29, 16:08
Medlem
alcatrazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2

Då jag starkt betvivlar genuspedagogers objektivitet, dom har ju trots allt gång på gång bevisat att de ser vad de vill se till fördel för flickor och kollektivet.

Så då undrar man ju om det här var något som försekom av alla ledare och systematiskt. Eller rörde det sig bara om något enstaka tillfälle som dom blåst upp. Och givetvis graden av problem som ungarna behövde hjälp med. Men det skriver de aldrig om.
Det matas om och om igen från feministiskt håll att flickor uppfostras till att finnas till hands för pojkar vilket jag själv aldrig har upplevt. Så det skulle vara trevligt att få lite mer kött på benen.

En anledning till min misstänksamhet är den syn som de flesta feminister liksom GP har på män/pojkar. Som i detta fallet när de pratar om små pojkbarn och beskriver dom som små grisar. Roligt om de hade beskrivit flickor på liknande sätt. Hur ojämställd och ohumanisk är inte en sån syn på barn?

Citat:
Tidigare hade flickorna varit små hjälpredor, medan pojkarna bara behövt peka och grymta för att få sina önskemål uppfyllda.
Citera
2006-07-31, 09:35
Medlem
I smålandstidningen så hade de ett exempel från ett dagis där personalen fått hjälp att få upp ögonen.
De hjälpte lärarinnorna alltid pojkarna och det ansågs alltid som så att flickorna skulle hjälpa pojkarna. Flickorna fick klara sig själva. Tack vare pedagogen så kan nu lärarinnorna inse sina brister och hjälper både pojkar och flickor lika mycket och nu kan det vara pojkar som hjälper flickorna med jackor.
Citera
2006-07-31, 23:39
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Racerbyce
Sånt där snack om genusforskning i förskolan (!) är bara kvalificerat trams och slöseri med dyrbara skattepengar som borde gå till något vettigare! Vad jag minns från min egen tid i förskolan så lekte barnen ofta fritt, och det blev väl ofta så att pojkarna lekte med bilar och tåg, medan flickorna lekte med dockor. Men inte alltid, det hände väl att vissa tog steget över till den "andra sidan".

Men den röda tråden i detta är att allt var på barnens villkor. Det var barnen själva som bestämde vad de ville leka med. Det skulle se mycket illa ut om någon "genuspedagog" stod där och sa åt Magnus, 5 år, att "Nej, du får inte leka med bilar, det ska flickorna göra. Här, ta den här dockan istället!"...

Låt barnen vara barn på sina egna villkor och använd dem inte som verktyg för att skaffa billiga PK-poäng åt extremisterna!

Ja och när pojkarna tar steget över och börja leka med barbiedockor, det är då dessa genusforskare skall träda in och tvinga pojkarna att enbart leka med dessa dockor. Där efter så skall man läsa sexnoveller som handlar om lesbisk kärlek för dom stackars pojkarna. Så att till slut blir dom homosexuella och då har "forskarna" lyckats med det dom företagit sig.
Citera
2006-08-01, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkeotyp
Ja, jag skulle definitivt vilja ha mina barn (som jag inte har) i en sådan förskola. Det finns ju redan flera förskolor som aktivt använder sig av genuspedagogik och jag tycker det är toppenbra. Alla tjänar på det, både de små pojkarna och de små flickorna. Kostar inte skattebetalarna särskilt mycket pengar heller.

Jo men vad ska vi göra som inte vill ha våra barn i en sådan förskola? Jag vill definitivt inte att mitt (framtida) barn ska komma inom 100 meter från en genuspedagog. För mig är det lika otänkbart som att låta ungen gå i en religiös friskola. Låt det finnas genus förskolor för dom som vill det, precis som det ska finnas religiösa friskolor för de som vill sätta sina barn där. Men det ska finnas alternativ för oss som inte vill beblanda oss med detta. Min barn ska jag uppfostra enligt de värderingar jag själv har, dvs alla människor har lika värde. Ingen genus pedagog ska lägga sig i det!

//Andy
Citera
2006-08-01, 07:58
Medlem
stoffes avatar
Genuspedagoger i förskolan? Jaha ja, där ser man.
Nu är jag inte insatt i något alls men känner ändå för att lufta min åsikter om det hela.

Jag tycker det satsas för mycket på genus- och jämställdhetsfrågor. Det jag efterfrågar är undervisningen i vad som kallas för sunt förnuft! Det är sånt man ser för lite av i dagens samhälle om ni frågar mig. En man/kvinna med sunt förnuft ser skillnaden på individer och deras egenskaper. En kvinna kan vara lika dum som en man och vice versa, en man kan vara lika svag som en kvinna och vice versa.
Istället för att slösa pengar på genuspladdrande kan de ju utöka antalet vettiga lärare så de kan ta tag i de ungdomar som är på drift i livet innan det blir värre. För mig har det hjälp enormt på lektionerna om det varit en lärare jag respekterat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in