2026-01-22, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Såg just i Expressen.se att Storm Shadow kostar 8 miljoner kronor styck. Enligt ett tidigare inlägg av Cornucopia innebar besöket av USS Kearsarge med dess 400 eller så missiler ombord att mängden robotar på svenskt territorium fördubblades. Alltså inkl luftvärnsrobotar.

Varför köper inte Sverige in ettusen exemplar av Storm Shadow som nu skeppas till Ukraina ifall roboten nu visar sig fungera?

Jag tycker återupprustningen verkar gå mycket långsamt och det skylls på att det tar tid att bygga upp numerären i vårt försvar, men att bara lagra några containrar med kryssningsrobotar kan väl inte vara så svårt?

Erfarenheterna från Ukraina visar ju med all önskvärd tydlighet att man måste ha lager för det skjuts rätt mycket och man måste kunna skjuta salvor för att tränga igenom ett kompakt luftförsvar.

Eller är underhållet så dyrt att vi inte vill köpa förrän vi blir anfallna?

Finns det fler flygplansmonterade vapen som vore bra att ha? För flygvapnet är ju det vi satsar på.

Håller med dig, 1000 kryssningsrobotar vore ett bra tillskott. Ryska östersjö- och atlantflottan i närmare hamnar samt de mesta militärt kring murmansk och Saintpetersburg är inom räckhåll.

Verkar kosta kring 20-30 miljarder.

Såg Polen ska köpa det antalet av USA.

Dock kanske det är bättre vi köper Taurus istället. De byggs ju av SAAB.
Citera
2026-01-22, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexuna
Håller med dig, 1000 kryssningsrobotar vore ett bra tillskott. Ryska östersjö- och atlantflottan i närmare hamnar samt de mesta militärt kring murmansk och Saintpetersburg är inom räckhåll.

Verkar kosta kring 20-30 miljarder.

Såg Polen ska köpa det antalet av USA.

Dock kanske det är bättre vi köper Taurus istället. De byggs ju av SAAB.
Jag tycker så här i efterhand med erfarenheterna från Ukraina att mitt inlägg har åldrats rätt bra. Visst behöver vi kvalitet, men även KVANTITET. Alla rimliga vapen går åt i STORA mängder och en relativt billig missil som Storm Shadow går alltid att använda, åtminstone mot mindre kvalificerade mål.

Men visst kunde vi köpa Rbs-15 Mk 5,6 eller 7, eller Taurus eller något annat. Men jag vet inte vad de kostar. Jag antar att en mix vore det bästa. Fast då skall fler vapen integreras på fpl 39. Detta ger dock större försörjningsmöjligheter om det blir brist.
Citera
2026-01-22, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Jag tycker så här i efterhand med erfarenheterna från Ukraina att mitt inlägg har åldrats rätt bra. Visst behöver vi kvalitet, men även KVANTITET. Alla rimliga vapen går åt i STORA mängder och en relativt billig missil som Storm Shadow går alltid att använda, åtminstone mot mindre kvalificerade mål.

Men visst kunde vi köpa Rbs-15 Mk 5,6 eller 7, eller Taurus eller något annat. Men jag vet inte vad de kostar. Jag antar att en mix vore det bästa. Fast då skall fler vapen integreras på fpl 39. Detta ger dock större försörjningsmöjligheter om det blir brist.

Ja, den tråden har åldrats väl. Bra gjort!

Är väl rimlig tanke med flera olika, en motståndare får ju mer huvudvärk i sin planering ju fler vapensystem som de kan möta. Både Stormshadow och Taurus byggs dessutom i Europa.

Viktiga är att vi har antalet. Finns många viktiga broar, hamnanläggningar och fartyg inom alla de systemens räckvidd.

Kan tillägga vi borde gnälla på norrmännen att köpa på sig ett par 100 st till deras egna flygvapen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in