2023-05-20, 17:10
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v0gel123
Betyder det verkligen också "sol" på nya testamentets originalspråk grekiska...?
På Latin betyder Jesus något helt annat.
Citera
2023-05-20, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartmunk
Tror alla kristna på Jesus eller finns det vissa som bara tror på Kristus? För jag är en sån som betonar Kristus mer och tvivlar alltid lite på mig själv när jag ber och säger "Jesu" före Kristus.. för jag vill inte associeras till andra kristna som snackar mycket om Jesus, går i annan skola.

Hur gör ni andra, ber ni bara till Kristus eller?

Edit: jag brukar be till Kristus ljus för det är så jag ser det rent vetenskapligt. Att det är ett eteriskt ljus till skillnad från det eteriska mörket som satan och demonerna verkar i, så Kristus ljus bringar allt gott och liv och där i bor änglarna och det är där folk vill vara och inte i eteriskt mörker. Så fattar inte riktigt varför man skulle be till Jesus om jag ska vara ärlig. En man som levde förr i tiden alltså. Är som att be till Buddha typ, också än man som levde förr i tiden. Nån som förstår det där bättre än mig?

Jesus är ett namn och betyder frälsaren/räddaren.

Kristus är en beskrivning av vem han är och betyder, den utvalde/den smorde.

Han hade också ett annat namn i GT, Emanuel, som betyder: Gud med oss.

Kärt barn har många namn. Herren sätter namn som betyder något. Det är inte bara en etikett.
Citera
2023-05-21, 02:41
Medlem
flashbagss avatar
Citat:
Tror alla kristna på Jesus eller finns det vissa som bara tror på Kristus? För jag är en sån som betonar Kristus mer och tvivlar alltid lite på mig själv när jag ber och säger "Jesu" före Kristus.. för jag vill inte associeras till andra kristna som snackar mycket om Jesus, går i annan skola.

Edit: jag brukar be till Kristus ljus för det är så jag ser det rent vetenskapligt. Att det är ett eteriskt ljus till skillnad från det eteriska mörket som satan och demonerna verkar i, så Kristus ljus bringar allt gott och liv och där i bor änglarna och det är där folk vill vara och inte i eteriskt mörker. Så fattar inte riktigt varför man skulle be till Jesus om jag ska vara ärlig. En man som levde förr i tiden alltså. Är som att be till Buddha typ, också än man som levde förr i tiden. Nån som förstår det där bättre än mig?
De Judeokristna likväl de muslimska 'troende' förvränger Guds Ord i Jesus Kristus, för egen del. Talmudistanerna och Muslimerna -lögnarna. Afganistan pakistan talmudistan. Samma följe som vill nästa sig in i det vita västerlandet.
Citera
2023-05-21, 04:00
Medlem
Citat:

Du är inte kristen och förmodligen inte svensk. Inte en svensk som har gått färdigt gymnasiet i alla fall. Varför ska folk snacka med dig om djupa grejer när du klarar av att skriva meningar och ord på korrekt sätt.
Citera
2023-05-21, 09:16
Medlem
Pusts avatar
Ja, alla kristna tror på Jesus. Till och med muslimer tror på Jesus. Däremot tror inte alla kristna grupper att Jesus är Gud eller att korsfästelsen var en försoning för människans synder osv.
Citera
2023-05-21, 09:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Hela bibeln talar om det.
Han är stenen som ni inte vill ha.
Han är någon du vänder ansiktet bort ifrån.
Se Jesaja 53. Han är den du pissar på.
Det där handlar inte om Jesus.
Citera
2023-05-21, 09:22
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Ja, alla kristna tror på Jesus. Till och med muslimer tror på Jesus. Däremot tror inte alla kristna grupper att Jesus är Gud eller att korsfästelsen var en försoning för människans synder osv.
Du får gärna förklara mer hur du tänker när du skriver att Kristna grupper inte tror på Jesus som Gud?
Vilka är dessa grupper?
Vad baseras deras kristendom på?
Väldigt intressant.
Citera
2023-05-21, 09:28
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Ja,för tror de inte på Jesus, så tror de bara på gud, aka då är de judar istället för kristna
Citera
2023-05-21, 09:28
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Du får gärna förklara mer hur du tänker när du skriver att Kristna grupper inte tror på Jesus som Gud?
Vilka är dessa grupper?
Vad baseras deras kristendom på?
Väldigt intressant.

Jag tänker främst på gnostiska kristna grupper som Oneness Pentecostals, mormonerna (de tror i alla fall inte på treenigheten, finns dock folk som hävdar att de tror på "tusentals" gudar), Jehovas vittnen osv.

https://www.christianity.com/church/denominations/what-is-unitarianism-discover-the-history-and-beliefs-of-the-unitarian-church.html
https://www.britannica.com/topic/Unitarianism
Citera
2023-05-21, 10:02
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Det där handlar inte om Jesus.
Jesus eller Israel.
Samma sak.
Citera
2023-05-21, 10:25
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Jag tänker främst på gnostiska kristna grupper som Oneness Pentecostals, mormonerna (de tror i alla fall inte på treenigheten, finns dock folk som hävdar att de tror på "tusentals" gudar), Jehovas vittnen osv.

https://www.christianity.com/church/denominations/what-is-unitarianism-discover-the-history-and-beliefs-of-the-unitarian-church.html
https://www.britannica.com/topic/Unitarianism
Tack. Det gav mig mycket att läsa. Skrev ett långt svar men tyvärr blev det något fel.
Citera
2023-05-21, 12:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Jesus eller Israel.
Samma sak.
Nej. För mig är det inte samma sak men om det funkar för dig så kör på!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in