2023-05-17, 11:43
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiquiSole
Godkväll, för en tid sedan blev jag misstänkt för två brott, grov rattfylla och vårdslöshet i trafik.

En bil kvaddades, och polis blev inblandad. Vid förhöret på stationen nekar jag givetvis till brott, och hänvisar att någon annan kört men uppger inte vem/fullständigt namn. Fick brev nyligen att förundersökningen är klar och inte läggs ned.

Utan faktiska bevis, hur långt kan det gå i domstol?
Jag har några mindre trafikbrott i registret sen innan, kommer jag få sitta inne ifall jag döms? Fängelse finns ju helt klart med i bilden.

Detta är mest för att lugna mina nerver litegrann,

jag behöver inte höra predikan om huruvida det är lämpligt att framföra fordon under påverkan av alkohol eller inte.

Jag vet redan att det är högst olämpligt och korkat. Läget är som det är nu dock för min del.

Kan man fällas bara för att polisen anser att det var jag som framförde fordonet, helt utan bevis?
Omöjligt att säga något konkret utan att veta mer detaljer om vad som hänt, men om man påstår att någon annan körde men det inte finns några spår av denna andra så blir det svårt.

När du säger att en bil kvaddades, menar du då din bil eller någon annan bil? Om det var någon annan bil, var det någon i den vid olyckstillfället?

Citat:
Ursprungligen postat av Sebsboss
Du kan givetvis inte bli dömd utan några bevis. Jag ställer mig dock tveksam till att så är fallet. Om åklagaren har beslutat att väcka åtal så är det med 80% sannolikhet att du kommer bli dömd.

Du riskerar som du själv påpekar, fängelse. Grovt rattfylleri är ett artbrott och leder i de flesta fall till ett kortare fängelsestraff.

HD fastställde i NJA 2015 s. 895 att om man kör bil och har en alkoholkoncentration i blodet om cirka 1,5 promille föreligger en presumtion för fängelse.
Över 90% av åtal leder till fällande dom.
Citera
2023-05-17, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Över 90% av åtal leder till fällande dom.

Nja, det stämmer väl inte? 90% låter rimligt om den tilltalade är skyldig. Men att 90% av alla åtal leder till fällande dom tvivlar jag på. Har du någon statistik att hänvisa till?
Citera
2023-05-17, 15:43
Medlem
Någon detalj saknas. Något som styrker att du kört.
Kanske avsaknaden av fotspår från fordonet, DNA, vittnen etc.
Att polisen åker till en stillastående bil, utan någon som sett körningen, och finner en full person, utan något som styrker att denne kört. Skulle aldrig en åklagare gå till rätten med. Även polisen skulle inte ens påbörja en förundersökning om det.
Något mer finns.
Citera
2023-05-17, 19:17
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Nja, det stämmer väl inte? 90% låter rimligt om den tilltalade är skyldig. Men att 90% av alla åtal leder till fällande dom tvivlar jag på. Har du någon statistik att hänvisa till?
Du hade rätt, 90% stämde inte. Efter att ha sökt lite så verkar det som att det är 93-94% av åtal som leder till fällande dom.

https://www.dn.se/debatt/repliker/de-allra-flesta-atal-leder-till-fallande-dom/

Det är bakom en paywall, men man kan se början på artikeln, och där syns procentsatsen.

(Källan är iofs från 2019, men jag tror knappast att procenten fällande domar störtdykt från 93-94% till 80% på några år.)
Citera
2023-05-17, 19:23
Medlem
Citat:

Andelen fällande domar varierar från år till år men brukar ligga mellan 91-93%.
Det handlar inte om att åklagare är superbra, försvarare kassa eller domstolen jävig.
Det beror dels på att åklagare får bara åtala om de anser att det troligen kommer leda till fällande dom, de är generellt bra på dessa bedömningar.
Och det beror dels på att en väldigt stor del av dessa domar är simpla brott där personen är tagen på bar gärning. Ungefär 55% av alla lagföringar 2021 gällde enbart trafikbrott och Narkotikabrott.
Så om du betänker att kanske 75% av alla som döms mer eller mindre är tagna på bar gärning så inser du att 90+% fällande domar är ganska rimligt.

Det skall dock påpekas att det varierar extremt mellan olika brottstyper.
För mord/mordförsök med skjutvapen ligger andelen fällande domar på strax över 50%.
För mord/mordförsök med annat vapen eller utan vapen ligger det på 82%.**
För våldtäkt ligger det på ca 40%.
Men för mängdbrott som rattfylleri, fortkörning, ringa narkotika, ringa stöld och liknande saker så ligger det snarare kring 98% av den enkla orsaken att det handlar väldigt ofta om sk spaningsbrott, dvs där polisen observerat och gripit personen vid brottstillfället.

Så de kategorier med låg andel fällande dom är mer ovanliga brott, vi talar om kanske 10-20 tusen åtal per år.
De brott med väldigt hög andel fällande domar utgör alltså en väldigt stor del av alla fällande domar.

Källa
Källa
Källa

EDIT: ** Som en sidnot tycker jag statistiken kring uppklarningen kring brott begångna med skjutvapen är intressant.
Det är nämligen så att brott begångna med skjutvapen, speciellt våldsbrott har väldigt mycket lägre uppklarningsprocent än övriga brott.
Detta är något som är väldigt tydligt i statistiken i alla länder.

EDIT2: TS brott hör till en brottskategori med väldigt hög andel fällande domar, närmare 99% än 90%.
Senast redigerad av Aramir2 2023-05-17 kl. 19:39.
Citera
2023-05-17, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Du hade rätt, 90% stämde inte. Efter att ha sökt lite så verkar det som att det är 93-94% av åtal som leder till fällande dom.

https://www.dn.se/debatt/repliker/de-allra-flesta-atal-leder-till-fallande-dom/

Det är bakom en paywall, men man kan se början på artikeln, och där syns procentsatsen.

(Källan är iofs från 2019, men jag tror knappast att procenten fällande domar störtdykt från 93-94% till 80% på några år.)

Du har rätt, jag fick siffran 80% från när Johan Eriksson föreläste en gång men han kanske talade om egen erfarenhet.
Citera
2023-05-18, 04:47
Medlem
LiquiSoles avatar
Ursäkta att jag inte svarar alla samtidigt.

Räddningstjänsten vart tillkallad och vid trafikolycka tillkallas alltid polis för er som inte förstår.

Jag vaknade i baksätet iaf, och jag ringde bärgare som sen också kontaktade 112.

För er som inte visste det, för er andra som varit logiska i tråden vill jag ge en eloge, det känns bättre att veta iaf något mer än vad myndigheten informerar mig om saker.
Citera
2023-05-18, 06:06
Medlem
Citat:
Godkväll, för en tid sedan blev jag misstänkt för två brott, grov rattfylla och vårdslöshet i trafik.

En bil kvaddades, och polis blev inblandad. Vid förhöret på stationen nekar jag givetvis till brott, och hänvisar att någon annan kört men uppger inte vem/fullständigt namn. Fick brev nyligen att förundersökningen är klar och inte läggs ned.

Jag har några mindre trafikbrott i registret sen innan, kommer jag få sitta inne ifall jag döms? Fängelse finns ju helt klart med i bilden.

jag behöver inte höra predikan om huruvida det är lämpligt att framföra fordon under påverkan av alkohol eller inte.

Jag vet redan att det är högst olämpligt och korkat. Läget är som det är nu dock för min del.

Kan man fällas bara för att polisen anser att det var jag som framförde fordonet, helt utan bevis?

Åklagaren skulle inte åtala dig för vårdslöshet i trafik och grov rattfylleri om inte bevisläget var klart. Sluta lek babbe och ta konsekvenserna av att du framför fordon i grovt onyktert tillstånd.
Citera
2023-05-18, 15:11
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Citat:
Ursäkta att jag inte svarar alla samtidigt.

Räddningstjänsten vart tillkallad och vid trafikolycka tillkallas alltid polis för er som inte förstår.

Jag vaknade i baksätet iaf, och jag ringde bärgare som sen också kontaktade 112.

För er som inte visste det, för er andra som varit logiska i tråden vill jag ge en eloge, det känns bättre att veta iaf något mer än vad myndigheten informerar mig om saker.
När du säger att en bil kvaddades, menar du då din bil eller någon annan bil? Om det var någon annan bil, var det någon i den vid olyckstillfället?
Citera
2023-05-18, 15:46
Medlem
Rimligen så kommer åklagaren skriva en gärningsbeskrivning och åberopa stödbevisning för denna. Oavsett om bevisningen är stark eller inte så bör du delge rimliga.förklaringar till det som hänt.

Att köra en Tjock-Steffe och skylla på någon annan kommer inte fungera?
Citera
2026-05-07, 20:32
Medlem
Hur gick det sen för dig? Blev du dömd? Hur gick det med körkortet? Alkolås?
Citat:

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in