2023-05-19, 16:14
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
https://twitter.com/Spriter99880/status/1658462407218298882?

Som jag förstår det säljer Ryssland olja till Ungern genom denna pipeline, och det gillar inte penis-pianisten Vladimir Zelensky som därför hotat att spränga denna pipa.

Nu meddelar Ungern att de kommer anse detta vara en attack mot NATO så att NATO kan tvingas krossa den lilla pissmyran en gång för alla. Agerar de inte i en sådan situation så kommer alliansen tappa trovärdighet och den kan vara över spår jag. Det kanske vore det bästa som kan hända här? Vad tror ni kommer hända?
Kanske Ungern ska lämna Nato för allas bästa?
Citera
2023-05-19, 16:56
Medlem
Om jag vore Zelensky skulle jag börja förse mig med olja ur denna ledning.

Verkar ju helskumt att ryssen reilar olja genom Ukraina?
Var snäll och upplys mig någon..
Citera
2023-05-19, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Om jag vore Zelensky skulle jag börja förse mig med olja ur denna ledning.

Verkar ju helskumt att ryssen reilar olja genom Ukraina?
Var snäll och upplys mig någon..
Ukraina får fortfarande en del olja och gas från Ryssland men i huvudsak fungerar de som transitland vilket förklarar varför landet är strategiskt för ryssarna. Infrastrukturen är ett arv från Sovjettiden då Ukraina var en del av unionen.
"Numerous countries receive Russia’s natural gas partly or exclusively through Ukraine, including Austria, Bosnia-Herzegovina, Bulgaria, Croatia, Czech Republic, France, Germany, Greece, Hungary, Italy, Moldova, Poland,Romania, Serbia, Slovakia, Slovenia, and Turkey. In the past, disputes between Russia and Ukraine over natural gas supplies, prices, and debts have resulted in interruptions to Russia’s natural gas exports through Ukraine.
Two major pipeline systems carry Russia’s natural gas through Ukraine to Western Europe. The Bratstvo (Brotherhood) pipeline, which originates from the Urengoy natural gas field, crosses from Ukraine to Slovakia and splits into two directions to supply northern and southern European countries. The Soyuz (Union) pipeline, which originates from the Orenburg natural gas field, links Russia’s pipelines to natural gas networks in central Asia and supplies additional volumes to central and northern European countries such as Slovakia, Hungary, and Romania. A third major pipeline through Ukraine delivers Russia’s natural gas to the Balkan countries and to Turkey.
Newly completed TurkStream and nearly complete Nord Stream 2 (!) pipelines are expected to replace pipeline systems that previously passed through Ukraine. The decrease in flows of Russia’s natural gas through Ukraine will likely diminish Ukraine’s critical role as a transit country for natural gas flows from Russia to Europe.
"
https://www.eia.gov/international/analysis/country/UKR
Citera
2023-05-19, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Funny. När jag söker på "According to NATO Article 5, this is an attack on Hungary and therefore on NATO," så får jag bara 11 resultat där 10 av dem leder till twitterinlägg som alla postat samma "citat" och 1 som leder till den här tråden.

Har du eller nån annan lust att hjälpa mig med att hitta originalkällan till detta uttalande, eller har vi att göra med en sedvanlig rysstrollning igen?

Från hästens mun - Ukrainas officiella nyhetskanal som i sin tur citerar ungersk press
"It was mentioned in the article published in the pro-government Hungarian publication Origo, which appeared on Wednesday morning. It claims that Ursula von der Leyen, the President of the European Commission, allegedly approved the bombing of Druzhba.
"Such a threat contradicts Hungary's sovereignty because the security of energy supply is a matter of sovereignty. If someone calls for the impossibility of Hungary's energy supply, he is actually attacking Hungary's sovereignty," Szijjártó commented.
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/05/17/7402683/
Citera
2023-05-19, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Ukraina får fortfarande en del olja och gas från Ryssland men i huvudsak fungerar de som transitland vilket förklarar varför landet är strategiskt för ryssarna. Infrastrukturen är ett arv från Sovjettiden då Ukraina var en del av unionen.
"Numerous countries receive Russia’s natural gas partly or exclusively through Ukraine, including Austria, Bosnia-Herzegovina, Bulgaria, Croatia, Czech Republic, France, Germany, Greece, Hungary, Italy, Moldova, Poland,Romania, Serbia, Slovakia, Slovenia, and Turkey. In the past, disputes between Russia and Ukraine over natural gas supplies, prices, and debts have resulted in interruptions to Russia’s natural gas exports through Ukraine.
Two major pipeline systems carry Russia’s natural gas through Ukraine to Western Europe. The Bratstvo (Brotherhood) pipeline, which originates from the Urengoy natural gas field, crosses from Ukraine to Slovakia and splits into two directions to supply northern and southern European countries. The Soyuz (Union) pipeline, which originates from the Orenburg natural gas field, links Russia’s pipelines to natural gas networks in central Asia and supplies additional volumes to central and northern European countries such as Slovakia, Hungary, and Romania. A third major pipeline through Ukraine delivers Russia’s natural gas to the Balkan countries and to Turkey.
Newly completed TurkStream and nearly complete Nord Stream 2 (!) pipelines are expected to replace pipeline systems that previously passed through Ukraine. The decrease in flows of Russia’s natural gas through Ukraine will likely diminish Ukraine’s critical role as a transit country for natural gas flows from Russia to Europe.
"
https://www.eia.gov/international/analysis/country/UKR
Vad vill du ha sagt efter detta oratorium?
Säg det enkelt, om du kan¡

Har ni svenskar aldrig lärt sig att diskutera?
Jag trodde ni var riktiga höjdare innan 85, men sett att Sverige blivit ett trångsynt bakvatten efter detta.
Senast redigerad av rantaplan 2023-05-19 kl. 23:38.
Citera
2023-05-20, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Vad vill du ha sagt efter detta oratorium?
Säg det enkelt, om du kan¡

Har ni svenskar aldrig lärt sig att diskutera?
Jag trodde ni var riktiga höjdare innan 85, men sett att Sverige blivit ett trångsynt bakvatten efter detta.
vad är det du inte förstår?
faktasvar på en direkt fråga om huruvida Ukraina importerar fossila bränslen från Ryssland....
hur skulle du själv ha svarat?
Citera
2023-05-20, 19:40
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:

Som jag förstår det säljer Ryssland olja till Ungern genom denna pipeline, och det gillar inte penis-pianisten Vladimir Zelensky som därför hotat att spränga denna pipa.

Nu meddelar Ungern att de kommer anse detta vara en attack mot NATO så att NATO kan tvingas krossa den lilla pissmyran en gång för alla. Agerar de inte i en sådan situation så kommer alliansen tappa trovärdighet och den kan vara över spår jag. Det kanske vore det bästa som kan hända här? Vad tror ni kommer hända?

Vad är en penis-pianist? Aldrig hört talas om. Kanske du kan förklara och visa oss?

Din korkade trådstart föder i alla fall en del konspiratoriska tankegångar. Ungern, som är Natos svarta obetydliga får, hade inte fått mycket gehör alls då landet ju de facto redan är Ryssland-allierat.
Citera
2023-05-20, 23:31
Medlem
Citat:

Ett utmärkt tillfälle för ryssarna att sabotera ledningarna under ett false-flag mot ukrainarna, få Ungern att åberopa artikel 5 och se ifall NATO håller sitt löfte och börjar bomba civila i Ukraina. Då kan Ungern och Polen gå in och få tillbaka deras territorium.
Citera
2023-05-21, 00:34
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manginaz
Yes, hur hade du känt ifall Norge hade planerat att placera robotar vid gränsen, riktade mot Stockholm och Göteborg?

Då hade vi bara gjort likadant. Inte invaderat.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in