2023-05-13, 07:53
Medlem
Någon som kan förklara mer, artikeln är låst så baserar mitt inlägg på skrämselrubriken. Media har ju utgivaransvar.

https://www.di.se/nyheter/willys-kort-men-ingen-lon-till-kinesiska-arbetare-i-tunnelbanan/

Bor vi i ett land där folk inte får riktig pengalön för skattefinansierat arbete, där man tvingar arbetarna att handla all lön på Willys eller annan handlare arbetsgivaren är kompis med, -Du får hämta ut din lön i Blommor i Mustafas blomsterbutik. Snacka om osund konkurrens på arbetsmarknaden och uselt samarbete mellan företag.

Hur kan man bryta mot arbetsmiljölagar utan att arbetet stoppas?

Varför agerar inte facket, det här måste påverka villkoren för alla som arbetar eftersom det råder konkurrens. Ska seriösa arbetsgivare slås ut i konkurrensen om våra skattemedel!!

Får företag verkligen gynna en annan bestämd aktör på det här viset med lönebetalningar som framställs i rubriken, det låter ju genomkorrupt?
Senast redigerad av Klumpfisken 2023-05-13 kl. 08:04.
Citera
2023-05-13, 08:01
Medlem
Jordgubbes avatar
Jag håller med, helt sjukt att man låter arbetsmarknaden i Sverige implodera av skojare från andra länder. Artikeln säger ungefär vad du kan läsa i ingressen. Artikeln hänvisar också till en tidigare, https://www.di.se/nyheter/kinesisk-bjasse-tar-uppdrag-i-tunnelbanan-konkurrenter-rasar-underpris/
Citera
2023-05-13, 08:05
Medlem
Hur var se nu igen med Agenda 2030?

Jävligt enkelt som svensk arbetsgivare att kasta ut sig i media att se har anställt 70% kvinnor till transportbranschen och att man bjuder på veganska julbord och dricker ur återvinningsbara vattenflaskor.

Är det Kina får de göra vad fan de vill för att de var billigt. Ja det är klart som fan ncc eller Skanska hade vunnit upphandlingen om deras personal hade nöjt sig med presenkort.
Citera
2023-05-13, 08:43
Medlem
Raytheons avatar
Får arbetsgivarna rabatt på presentkorten från Axfood?
Citera
2023-05-13, 09:23
Medlem
feemaxxxs avatar
Har man frågat vad de kinesiska arbetarna tycker om upplägget? Antagligen får arbetarna en vanlig lön utbetalad i Kina vid sidan om "Matkupongerna". I Kina så har man vid utlandsvistelse, inte ett "traktamente" som i Sverige, men man lämnar in kvitton på ett belopp upp till en vissa summa, tex 300kr som då ersätts skattefritt.

Man måste alltså samla en jävla massa kvitton, lämna in rapporter som ska skrivas på av flera instanser i organisationen. Innan man har pengarna kan det gå 3 månader. Har själv varit med i denna karusell när jag jobbade i Kina.

För att slippa detta, och göra det lättare för arbetaren, kan jag väl tänka mig att det kinesiska företaget har köpt en bunt matkuponger som delas ut istället. Så matkupongerna är inte "lön", men "ersättning för utlägg".

Det är i alla fall min spekulation angående matkupongerna. Inte lika sensationell som journalistiken vill få till det till. Men den som vill kan ju gräva om hur det egentligen ligger till.
Senast redigerad av feemaxxx 2023-05-13 kl. 09:26.
Citera
2023-05-13, 10:28
Medlem
grungewhores avatar
Vet att när det gäller polacker så behövde de inte skatta i Sverige utan hemma i Polen. Detta gör ju att det blir lite upp till individen att betala in skatten ö h t.

Men det bedrägeriet är ju ingenting mot detta. Om vi antar att kineserna har samma deal, så kan ju ett kinesiskt bolag säga att de betalar ut lönen hemma i kina, men de måste ju äta här.

Vad vi inte kan veta är ju om kineserna det gäller arbetar för en lön på svensk arbetsplats med en kinesisk svältlön, typ 30:-/timme eller dag eller nåt. Vet att filippiner på båtar hade uppdagats liknande förhållanden i en hamn i Stockholm.
Citera
2023-05-13, 14:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Har man frågat vad de kinesiska arbetarna tycker om upplägget? Antagligen får arbetarna en vanlig lön utbetalad i Kina vid sidan om "Matkupongerna". I Kina så har man vid utlandsvistelse, inte ett "traktamente" som i Sverige, men man lämnar in kvitton på ett belopp upp till en vissa summa, tex 300kr som då ersätts skattefritt.

Man måste alltså samla en jävla massa kvitton, lämna in rapporter som ska skrivas på av flera instanser i organisationen. Innan man har pengarna kan det gå 3 månader. Har själv varit med i denna karusell när jag jobbade i Kina.

För att slippa detta, och göra det lättare för arbetaren, kan jag väl tänka mig att det kinesiska företaget har köpt en bunt matkuponger som delas ut istället. Så matkupongerna är inte "lön", men "ersättning för utlägg".

Det är i alla fall min spekulation angående matkupongerna. Inte lika sensationell som journalistiken vill få till det till. Men den som vill kan ju gräva om hur det egentligen ligger till.
Kina är ju en diktatur så där är väl förfarandet vanlig och helt i sin ordning?
Citera
2023-05-13, 17:14
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Kina är ju en diktatur så där är väl förfarandet vanlig och helt i sin ordning?

Förfarandet har ingenting med diktatur att göra. Det jag säger är att de antagligen får kupongerna istället för att först behöva handla mat/livsnödigheter och lägga ut pengar från egen ficka och senare skicka in alla kvitton.
Att skicka in kvitton för kostnader iställer för att få ett Schablon-Traktamente är ett helt normalt i många länder när man reser i tjänsten.

Att lönen som betalas ut i Kina antagligen är en pisslön långt under svenska minimilönen är en helt annan fråga, vilket bör diskuteras.
Citera
2023-05-13, 17:16
Bannlyst
Citat:
Förfarandet har ingenting med diktatur att göra. Det jag säger är att de antagligen får kupongerna istället för att först behöva handla mat/livsnödigheter och lägga ut pengar från egen ficka och senare skicka in alla kvitton.
Att skicka in kvitton för kostnader iställer för att få ett Schablon-Traktamente är ett helt normalt i många länder när man reser i tjänsten.

Att lönen som betalas ut i Kina antagligen är en pisslön långt under svenska minimilönen är en helt annan fråga, vilket bör diskuteras.
Nej visst. Diktaturer är ju kända för att värna om arbetarna . . .. eller inte. . ..
Citera
2023-05-13, 17:20
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Lika bra. Annars super dom bara upp lönen.
Citera
2023-05-13, 17:25
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Nej visst. Diktaturer är ju kända för att värna om arbetarna . . .. eller inte. . ..

Har jobbat på diverse företag i Kina och där jag var värnade de faktiskt rätt bra om arbetarna (förutom pisslöner). Men du kan väl berätta om dina erfarenheter???
Citera
2023-05-13, 17:27
Bannlyst
Citat:
Har jobbat på diverse företag i Kina och där jag var värnade de faktiskt rätt bra om arbetarna (förutom pisslöner). Men du kan väl berätta om dina erfarenheter???
Ja det var pisslönerna jag tänkte på närmast.

Jag har tagit del av lönestatistik från Kina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in