Citat:
Ursprungligen postat av
Sulacrag
Intressant perspektiv, instämmer helt att svensken jämfört med andra kulturer har en otrolig tillit till sina medmänniskor. Det har gissningsvis med sveriges historiska neutralitet och sammanhållning att göra, vi har helt enkelt blivit naiva av den lugna värld vi levt i utan krig och misär.
Ett genidrag att verka som yrkeskriminell i Sverige egentligen, som att lura barn på veckopengen med godis, hur lätt som helst. Det saknas dock ett mer fackligt vis att beskriva denna kulturkrock för jag är säker att man skulle kunna dra nytta av detta argument som en förklaring varför ex massinvandring kan bli en utmaning för den svenska kulturen.
Kan vara så att Sverige, som är världens fredligaste land och inte varit i krig på över 200 år, fått denna tillit eftersom vi sluppit krångel. Men det kan också vara tvärtom, det är svaga länder som ständigt invaderas och ingen orkar invadera Sverige som har starka människor.
Norge och Finland har ofta varit i krig och vad jag vet så har de samma tillit mellan varann så det kan inte bara ha med fred att göra. I USA som är en smältdegel skulle jag säga att det också finns en tillit mellan människor. Som då t.ex italienska maffian snyltar på. Det är ingen slump att det inte finns en tysk maffia i USA. Jag läste någon svensk rese-roman från 1850-talet, varje sida är fylld med hemska historier från hur naiva svenskar är och hur lömska italienare är. Redan för 170 år sedan.