2023-05-07, 21:31
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Att ett band som Children Of Bodom har varit inspiration till andra unga musiker i hårdrocksbranschen förstår man ju, det är ju bara lyssna på Norther så trillar poletten ner.

Det här finska melodiska death metal-bandet kom från Helsingfors, bildades 1996 och var kontrakterade till Century Media Records. Petri Lindroos (sångare, gitarrist) var med från början men lämnade gruppen 2009 för att fokusera all sin tid på sitt andra band Ensiferum. Det blev helt enkelt svårt att kombinera dessa två band för honom.

"Norther har dock utvecklat ett eget distinkt sound. Utmärkande är melodiska sånger med högt tempo, kraftigt trummande, Petri Lindroos röst samt tekniska, klassiskt influerade gitarrsolon. Syntharnas roll är att skapa atmosfär i bakgrunden."

Dessa meningar är kopierade (Wikipedia.org), var är det för "distinkt sound" som Norther hade utvecklat? Ingenting som jag kommer ihåg att jag hört.

Blev ett antal album i diskografin:
• "Dreams Of Endless War" (2002)
• "Mirror Of Madness" (2003)
• "Death Unlimited" (2004)
• "Till Death Unites Us" (2006)
• "N" (2008)
• "Circle Regenerated" (2011)

Lite för många om ni frågar mig, jag blev aldrig såld på deras sound eller låtar. Men i hemlandet blev man desto mer populära. Har faktiskt aldrig tyckt att Petri Lindroos varit något särskilt vass vokalist, känns som att Ensiferum begick världens nerköp när de bytte till honom (med tanke på att de hade den grymma vokalisten Jari Mäenpää i sättningen tidigare).

2012 blev det dock tvärstopp, bandet lades ner. Frågan är om försäljningen inte gick som förväntat längre?

När bandet lade karriären på hyllan var medlemmarna dessa:

Jukka Koskinen – basgitarr, bakgrundssång
Kristian Ranta – gitarr, sång
Tuomas Planman – keyboard
Heikki Saari – trummor
Aleksi Sihvonen – sång
Daniel Freyberg – gitarr

Den som tog över skriksången efter Petri Lindroos var alltså Aleksi Sihvonen från det medelmåttiga bandet Imperanon som med all säkerhet hade Children Of Bodom-killarna som ledstjärnor.

Det finns dock ett underhållningsvärde i denna cover:

- Länk (YT) till "Final Countdown" ()

Nu ska vi se om den här tråden kan generera några inlägg om Norther? Namnet ploppar upp i vissa trådar men bandet hade ingen egen tråd.
Senast redigerad av CtrlAltDelThis 2023-05-07 kl. 21:42.
Citera
2023-05-07, 22:35
Medlem
grungewhores avatar
Aldrig hört talas om. Children of Bodrum känns oerhört överskattade, men precis som med Behemoth vars frontfigur är en mediahora av rang, tycks credden kommit från Alexis nätverkande.

Låter mest på beskrivningen som ett band som hoppat på the bandwagon?
Citera
2023-05-07, 23:38
Medlem
Airwave92s avatar
Jag brukade lyssna på detta bandet samtidigt som COB, vilket var runt 2008 eller dylikt

Väldigt bra band, och även väldigt underskattade

Speciellt gillar jag outrot på Mirror of Madness, hela låten och albumet e grymt
Citera
2023-05-08, 02:25
Medlem
Bartman777s avatar
Jag gillade ett par låtar med dom förut, inte mycket mer än så.
Vet inte vad jag skulle tycka om dom idag, det var längesen jag lyssnade på dom nu.
Citera
2023-05-08, 06:35
Medlem
illerkids avatar
Såg dom live för en jädra massa år sen, Skylten i Linköping, då var dom förband till Finntroll.
🤘
Citera
2026-08-02, 21:37
Medlem
NoTruces avatar
Återförenas och spelar på Wacken 2027.

https://blabbermouth.net/news/finlands-norther-reunites-announces-first-concert-in-15-years
Citera
2026-08-08, 22:12
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Starkaste skivan med Norther?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in