2023-05-02, 18:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Vilket jag inte fattar, om man spelar för att få x antal rätt oavsett vilket antal rätt så borde oddsen vara den samma. Sannolikheten borde vara den samma.
Är du med på att det är större sannolikhet att ha fel än rätt på en enskild rad?
Citera
2023-05-02, 18:19
Medlem
Simaõs avatar
Citat:
Vilket jag inte fattar, om man spelar för att få x antal rätt oavsett vilket antal rätt så borde oddsen vara den samma. Sannolikheten borde vara den samma.

Föreställ dig tre hemliga lådor, varav två är tomma och en innehåller en sten. Nog kan du acceptera att det är större sannolikhet att du väljer en tom låda än den med stenen? Det finns två olika sätt att välja fel, men bara ett sätt att välja rätt. Tänk dig sen att du gör om försöket 13 gånger.

All sån här sannolikhetslära handlar om hur många olika vägar som leder till samma resultat. Det finns jättemånga vägar som leder till 0 rätt, men bara en som leder till 13.
Citera
2023-05-02, 18:21
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Huh?
Varje match har ju tre utfall, och bara ett är rätt. Om du chansar har du alltså 1/3 chans till rätt och 2/3 chans till fel. På varje match.
Citera
2023-05-02, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Är du med på att det är större sannolikhet att ha fel än rätt på en enskild rad?

Ja det e jag med på, men det jag menar e att få rätt oavsett vad rätt är, om du spelar för att få 0 rätt så tycker jag att det skulle vara lika svårt som att få vad du nu väljer att spela efter.
Citera
2023-05-02, 18:23
Avslutad
Citat:
Ja det e jag med på, men det jag menar e att få rätt oavsett vad rätt är, om du spelar för att få 0 rätt så tycker jag att det skulle vara lika svårt som att få vad du nu väljer att spela efter.
Du är alltså med på att det är större chans att få fel än att få rätt på första raden eftersom chansen är 1/3 att få rätt och 2/3 att få fel.

Är du med på att det även gäller nästa rad?
Citera
2023-05-02, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simaõ
Föreställ dig tre hemliga lådor, varav två är tomma och en innehåller en sten. Nog kan du acceptera att det är större sannolikhet att du väljer en tom låda än den med stenen? Det finns två olika sätt att välja fel, men bara ett sätt att välja rätt. Tänk dig sen att du gör om försöket 13 gånger.

All sån här sannolikhetslära handlar om hur många olika vägar som leder till samma resultat. Det finns jättemånga vägar som leder till 0 rätt, men bara en som leder till 13.

Jag förstår hur du tänker men enligt mig så är 0 och 13 bara siffror som man väljer, antingen det ena eller det andra och om man medvetet spelar på det ena eller andra resultatet så ser jag ingen skillnad att det skulle vara lättare att få 0 rätt, jag som e trög kanske 😇
Citera
2023-05-02, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Huh?
Varje match har ju tre utfall, och bara ett är rätt. Om du chansar har du alltså 1/3 chans till rätt och 2/3 chans till fel. På varje match.

Jo men du/ni missförstår mig nog, om man spelar medvetet för att få 0 rätt så borde oddsen vara den samma som om du spelar medvetet för att få 13 rätt eller?
Citera
2023-05-02, 18:31
Medlem
JazzinForBlueJeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReflektivInsikt
Det är såhär den svenska skolan fungerar. Gen Z kan inte lågstadiematematik

;-)

Generation X dock.....Matematik, allmän kurs, slutbetyg 3:a (körde med skala 1-5 på den tiden)
Citera
2023-05-02, 18:34
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Jo men du/ni missförstår mig nog, om man spelar medvetet för att få 0 rätt så borde oddsen vara den samma som om du spelar medvetet för att få 13 rätt eller?
Nej, eftersom det är mycket lättare att gå noll rätt än tretton, som vi försöker förklara, tydligen utan framgång.
Citera
2023-05-02, 18:36
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Jag förstår hur du tänker men enligt mig så är 0 och 13 bara siffror som man väljer, antingen det ena eller det andra och om man medvetet spelar på det ena eller andra resultatet så ser jag ingen skillnad att det skulle vara lättare att få 0 rätt, jag som e trög kanske 😇
Det är inte bara två utfall, det är ju tre, där två är fel. Det är alltså inte det ena eller andra, det är det ena (rätt), det andra (fel) eller det tredje (också fel) varje gång du chansar.
Citera
2023-05-02, 18:47
Medlem
Simaõs avatar
Citat:

Jag tror jag förstår vad du menar. Du tänker att det är 1/14 chans att få alla 14 olika resultat? Som att slå en 14-sidig tärning en gång. Det är dessvärre helt uppåt väggarna och skulle innebära att 7% av alla som spelade fick 13 rätt varje gång, vilket skulle resultera i att vinnarna fick typ 3 spänn var i prispengar.

Om det bara fanns 2 alternativ att välja på i varje match (det kan inte bli oavgjort) hade 0 rätt varit lika svårt att pricka in som 13 rätt. Däremot hade det fortfarande varit mycket större chans att få 6 eller 7 rätt. Läs in dig på "väntevärde" om du är intresserad.
Citera
2023-05-02, 18:52
Avslutad
Citat:
Medvetenhet är oväsentligt

Det är 1/3 att du får rätt på första raden och 2/3 att du får fel
Exakt samma sak gäller andra raden, dvs 1/3 att få rätt och 2/3 att få fel

Och samma sak gäller resten av raderna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här