2024-04-13, 12:40
Medlem
zoombos avatar
Jag läste för länge sen i en annan tråd här om just Lexus och dess kvalitet. Det var en som hade jobbat på SAAB:s utvecklingsavdelning som skrev i tråden, där köpte dom in alla möjliga bilar som dissekerades in i minsta detalj. Av uppenbara skäl. Han blev mäkta imponerad av att Lexusen inte hade mindre än tre(!) plåtar i torpeden! Han skrev att så här borde alla bilar byggas och sen köpte han en själv.

Komfort är ju sen lite subjektivt. Tror det är omöjligt att bygga stolar som är 100% bekväm för exakt alla kroppstyper. I komfortupplevelsen ingår också hur mycket vägljud som hörs och hur bra ljudanläggning och AC/ventilation bilen har. Just vägljuden tycker jag de flesta standardbilar idag isolerar rätt dåligt, nästan oavsett prisklass.
Riktigt lyxiga MB med dubbla rutor sägs vara tyst som en viskning, men då pratar vi extrema lyxbilar i mångmiljonklassen som bara en handfull har råd med. Ett annat exempel är att det finns hydrauliska fönsterhissar på vissa lyx-MB. Inte för att dom fungerar bättre än elektriska utan för att dom är helt ljudlösa! När kostnaden är oviktig kan man tänka så. Möjligen har man såna lösningar även på Lexus superlyxmodeller, t ex LFA.
Citera
2024-04-13, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Jag läste för länge sen i en annan tråd här om just Lexus och dess kvalitet. Det var en som hade jobbat på SAAB:s utvecklingsavdelning som skrev i tråden, där köpte dom in alla möjliga bilar som dissekerades in i minsta detalj. Av uppenbara skäl. Han blev mäkta imponerad av att Lexusen inte hade mindre än tre(!) plåtar i torpeden! Han skrev att så här borde alla bilar byggas och sen köpte han en själv.

Komfort är ju sen lite subjektivt. Tror det är omöjligt att bygga stolar som är 100% bekväm för exakt alla kroppstyper. I komfortupplevelsen ingår också hur mycket vägljud som hörs och hur bra ljudanläggning och AC/ventilation bilen har. Just vägljuden tycker jag de flesta standardbilar idag isolerar rätt dåligt, nästan oavsett prisklass.
Riktigt lyxiga MB med dubbla rutor sägs vara tyst som en viskning, men då pratar vi extrema lyxbilar i mångmiljonklassen som bara en handfull har råd med. Ett annat exempel är att det finns hydrauliska fönsterhissar på vissa lyx-MB. Inte för att dom fungerar bättre än elektriska utan för att dom är helt ljudlösa! När kostnaden är oviktig kan man tänka så. Möjligen har man såna lösningar även på Lexus superlyxmodeller, t ex LFA.

Tveksamt om det finns hydrauliska fönsterhissar på någon av dagens lyx-MB, men det fanns i alla fall på MB 600 (W100) 1963-81.

Historiskt sett hade även de tidigaste bilarna med automatiska fönsterhissar hydrauliska sådana, liksom justering av framsätet. Då var grundorsaken att det på den tiden inte fanns så små och smidiga elmotorer med tillräckligt varvtal och stryka för att klara jobbet och få plats i dörrarna som inte var så tjocka på den tiden. Därför körde man istället med en hydraultank i motorrummet med en i princip startmotorn som drev ett pumphus, från vilka det sen gick rör ut till hydraulkolvar i dörrarna och under sätet. Detta var hur det såg ut på de tidigaste jänkarna som på 40talet kom med automatiska fönsterhissar.
Citera
2024-04-16, 17:29
Medlem
66ccskyhawks avatar
De bästa bilarna jag åkt i vad gäller fjädringskomfort så är det S klass lite äldre w221.
Med ABC fjädring / active bodycontrol fjädring. (Alltså inte luftfjädring som också är mkt bra)

Svindyrt när det strular.
Citera
2024-04-17, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Alla som har kört en Mercedes E Klass vet vad komfort är. Otroligt sköna bilar att köra. Är Lexus i samma prisklass lika sköna eller påminner de mer om en oskön Toyota Prius?
Svaret på din rubricerade fråga är: NEJ!
Lexus är komfortablare än Mercedes, och dessutom driftsäkrare.
Jag har ägt båda och kan jämföra.
Citera
2024-04-18, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Svaret på din rubricerade fråga är: NEJ!
Lexus är komfortablare än Mercedes, och dessutom driftsäkrare.
Jag har ägt båda och kan jämföra.

Beror förstås mellan vilka man gör jämförelsen; har en W221 nu och jämfört med några Lexusbilar jag haft tidigare (RX400h & RX450h) så är Mercedes att föredra när det gäller komfort. Mercedes med s.k. multikonturstolar.
Senast redigerad av Nordiad 2024-04-18 kl. 17:07.
Citera
2024-04-24, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SameOldStory
Vi har en E-klass idag och förra helgen var jag ute och provkörde en Lexus NX-300. Nu körde jag den knappt en timme men jag håller med dig, E-klassen är snäppet bättre. Plus att jag gillar interiören i Merca.

Du jämför en E-klass med en pytte suv. Jag orkar inte …..
Citera
2024-04-24, 06:21
Medlem
Vet inte hur det är idag men vet att tidigare satte man in SAAB-stolar i Mercedes när de byggdes om till ambulans. Det skulle vara de bästa stolarna i svenska ambulanser och då valdes SAAB. Detta måste väl varit på 90-talet och kanske tidigare. Det borde vara från SAAB 9000 man tog stolarna först. Kan själv intyga att de var väldigt bekväma, även efter en hel dags körning och nästa och nästa ... Det är ju även känt att man satt på Mercedes stolar och i SAABs, så de hade ju helt rätt i att byta ut stolarna i ambulanserna.
Citera
2024-04-24, 07:21
Medlem
ReijoHervonens avatar
Haha, nej Lexus har inte så dålig komfort som en pissig Merca.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in