2023-04-24, 15:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Jag tror du gör misstaget som många gör idag pga en sanslös damfotbollsindoktrinering. SVT och TV4 vräker ut fruktansvärda mängder damfotboll, gemene man luras därför att tro att flickorna är duktiga eftersom de är på TV jämt och ständigt. Vad alla riktiga fotbollskännare ser, men inte den stora massan, är att damspelarna håller en jämförelsevis medioker nivå.

Den trötta sportkonsumenten framför TVn tycker att tjejerna är jätteduktiga — de springer ju så fort och hoppar så fint. Många inser inte att damfotboll är en helt annan idrott än herrfotboll — detta gäller för övrigt alla lagsporter med boll inblandad, kvinnor får storstryk av herrar. Kvinnor får därför ordentligt med stryk även av herrar som är betydligt äldre.

Tro mig, jag är ingen fan av damfotboll och jag håller med att de får alldeles för mycket uppmärksamhet. Nu har Radiosporten börjat referera från nästan alla matcher i Damallsvenskan vilket är ju smått löjligt med tanke på det låga intresset.
Men lite realistisk får man ju ändå faktiskt vara. Fotboll handlar mycket om kondition och inte fan skulle dessa gubbar i snart eller till och med dryga 60 år orka springa 90 min.
Deras största chans hade varit att gå på knock den första kvarten, förhoppningsvis göra ett par mål och sen parkera bussen framför eget mål.
Det kanske, men bara KANSKE skulle gå...
Citat:
Ursprungligen postat av vonfnas
Du underskattar och ser allt alldeles för svart och vitt när det kommer till fotboll. Fotboll är, likt mycket annat i livet, som vatten. Ständigt i rörelse. Inte ett tv-spel där du med statistik kan räkna ut hur en match kommer avgöras.
Sverige hade ett löjligt bra lag under VM 94, där varje lagdel var på sin absoluta topp (likt Sydkorea 2002). Sedan reagerar jag på hur du pratar om Rumänien. Rumänien 94 var deras gyllene generation. Steaua Bukarest gick löjligt bra ute i Europa på 80-talet och tidiga 90-talet. De gick t.o.m. till CL-final, men förlorade mot Milan, om jag inte minns fel. VM 94 var kulmen för den rumänska generationen. Ett smått under att Sverige slog dom, om man ska vara ärlig. Sverige var som sagt bra, men Rumänien var ännu bättre. Straffar är verkligen ett lotteri.

EDIT: Jag missmindes, Steaua Bukarest VANN t.o.m. CL (85-86), och förlorade finalen 88-89 mot Milan.

Jag skrev ju att Rumänien var bra 1994 så jag fattar inte vad du gnäller om. Jag såg den matchen live när den gick och tyckte Rumänien förtjänade att vinna och att Sverige hade flyt.

Om Sverige hade sånt fantastiskt lag så varför misslyckades de att kvala in till EM 1996, med i stort sett samma lag?
Märk väl att i Sveriges kvalgrupp fanns inga stornationer, Schweiz var ju inte ens lika bra då som de är nu. Löjligt bra lag my ass...
Citera
2023-04-24, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckingGenius
Ja fotboll handlar mycket om tur, men det är du för dum för att förstå tydligen.
Hade alltid det bästa laget vunnit så skulle det till exempel inte finnas några spelbolag.
I ett mästerskap där allt avgörs i en enda match från åttondelen så kan man gå långt med flyt (tur)
Eller du menar att Grekland var bästa laget i EM 2004?

Du måste vara dum på riktigt om du tror att man vinner ett mästerskap på flyt (tur) i match efter match, sanslöst resonemang..

Självklart var Grekland bästa laget i EM 2004, de vann ju mästerskapet! Fotboll går ut på att göra fler mål än motståndaren och det är ingen bedömningssport eller liknande..
Citera
2023-04-24, 15:38
Medlem
vonfnass avatar
Citat:
Om Sverige hade sånt fantastiskt lag så varför misslyckades de att kvala in till EM 1996, med i stort sett samma lag?
Märk väl att i Sveriges kvalgrupp fanns inga stornationer, Schweiz var ju inte ens lika bra då som de är nu. Löjligt bra lag my ass...
Läste du ens mitt tidigare inlägg? Du ser för mycket svart och vitt på fotboll. Bara för att ett lag var på topp 1994, betyder det inte att de kommer vara på topp två, eller ens ett år senare. Framför allt inte ett lag som Sverige. Det uttagna laget och allt runt omkring peakade 1994. Svårare än så är det inte. Finns otaliga exempel på liknande händelser när det kommer till både klubb- och landslagsnivå.

Förresten, återigen. Du kallade Rumänien för en "drömlottning". Det var ingen lottning. Hur mästerskapet spelas är utsett redan i förhand, och inget lottas annat än själva grupperna.
Citera
2023-04-24, 15:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Du måste vara dum på riktigt om du tror att man vinner ett mästerskap på flyt (tur) i match efter match, sanslöst resonemang..

Självklart var Grekland bästa laget i EM 2004, de vann ju mästerskapet! Fotboll går ut på att göra fler mål än motståndaren och det är ingen bedömningssport eller liknande..

Det är ju du som är dum i huvudet som inte fattar vad jag menar. I en turnering så behöver man faktiskt inte ens vinna någon match för att vinna hela turneringen. Man kan med flyt spela tre oavgjorda och klara sig vidare från gruppen och sen kan man vinna alla matcher på straffar.
Är man det bästa laget då? Tja rent resultatmässigt ja, spelmässigt knappast...
Citera
2023-04-24, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Alla pojkar/män mellan 14-70år som spelar fotboll skulle vinna mot damlandslaget.

Verkligen inte och finländska pojkar/män kan bara drömma om det 🇫🇮
Citera
2023-04-24, 15:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vonfnas
Läste du ens mitt tidigare inlägg? Du ser för mycket svart och vitt på fotboll. Bara för att ett lag var på topp 1994, betyder det inte att de kommer vara på topp två, eller ens ett år senare. Framför allt inte ett lag som Sverige. Det uttagna laget och allt runt omkring peakade 1994. Svårare än så är det inte. Finns otaliga exempel på liknande händelser när det kommer till både klubb- och landslagsnivå.

Förresten, återigen. Du kallade Rumänien för en "drömlottning". Det var ingen lottning. Hur mästerskapet spelas är utsett redan i förhand, och inget lottas annat än själva grupperna.

Herregud ännu en idiot med grova läsförståelseproblem...
Du skrev att Sverige hade ett löjligt bra lag. EM 1996 gick två år senare, kvalet till detta EM började väl hösten 1994 alltså bara några månader efter att ditt löjligt bra lag kom trea i VM.
Blev de plötsligt så extremt mycket sämre på bara några månader eller hade de möjligtvis ett jäkla flyt i VM? Jag tror på det senare...

Grupperna lottades, och då är det väl för fan en drömlottning att det så UTFÖLL att Rumänien väntade i en kvartsfinal. Att Rumänien väntade där beror ju just på lottningen av grupperna eller är du för dum för att förstå det?
Citera
2023-04-24, 15:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Fast det var just ett pojklag som besegrade damlandslaget, vilket beskrivits i tråden.

Juste, kontentan är ialla fall att män alltid slår kvinnor på sport bara dom får komma i form och har någon slags erfarenhet, torskar dom mot pojkar så kommer dom torska mot gubbar, fotboll är fysiskt och dom kommer torska varenda duell och nickduell
Citera
2023-04-24, 15:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Juste, kontentan är ialla fall att män alltid slår kvinnor på sport bara dom får komma i form och har någon slags erfarenhet, torskar dom mot pojkar så kommer dom torska mot gubbar, fotboll är fysiskt och dom kommer torska varenda duell och nickduell

Jag tror faktiskt att Fridolina Rolfö skulle vinna en nickduell mot Tomas Brolin då Brolin skulle väl inte ens orka hoppa...
Citera
2023-04-24, 16:06
Medlem
Citat:
Det är ju du som är dum i huvudet som inte fattar vad jag menar. I en turnering så behöver man faktiskt inte ens vinna någon match för att vinna hela turneringen. Man kan med flyt spela tre oavgjorda och klara sig vidare från gruppen och sen kan man vinna alla matcher på straffar.
Är man det bästa laget då? Tja rent resultatmässigt ja, spelmässigt knappast...

Vad rankar du Grekland på för plats i EM 2004 då? Det är ju enbart en bedömningsfråga om man ska gå efter det spelmässiga, finns säkert många som gillar bra försvarsspel, taktisk briljans och stark lagmoral också..

Alla kommer då att utse olika vinnare, någon kanske tycker att ett lag som åkte ut i gruppspelet lirade "vackrast" fotboll osv...

Allt handlar om att lyfta bucklan, det är då man utser vilka som är bäst..

Om man inte vinner mästerskapet, så har man ju snubblat på något trappsteg längs vägen och är då inte tillräckligt bra..
Citera
2023-04-24, 16:07
Medlem
Citat:
Jag tror faktiskt att Fridolina Rolfö skulle vinna en nickduell mot Tomas Brolin då Brolin skulle väl inte ens orka hoppa...
Inte så säkert. Brolin skulle veta var bollen skulle komma redan när den slogs och då skulle han redan vara där, medan tjejen skulle behöva skägga en bra bit för att komma dit. Flytta på den tungviktaren för att kunna komma rätt på bollen skulle nog inte tjejen klara.
Citera
2023-04-24, 16:10
Medlem
vonfnass avatar
Citat:
Herregud ännu en idiot med grova läsförståelseproblem...
Du skrev att Sverige hade ett löjligt bra lag. EM 1996 gick två år senare, kvalet till detta EM började väl hösten 1994 alltså bara några månader efter att ditt löjligt bra lag kom trea i VM.
Blev de plötsligt så extremt mycket sämre på bara några månader eller hade de möjligtvis ett jäkla flyt i VM? Jag tror på det senare...

Grupperna lottades, och då är det väl för fan en drömlottning att det så UTFÖLL att Rumänien väntade i en kvartsfinal. Att Rumänien väntade där beror ju just på lottningen av grupperna eller är du för dum för att förstå det?
Vi ser helt olika på detta. Precis som man kan ha flyt, som du säger, kan man då inte ha oflyt?
Sluta göra dig lustig över att folk ser olika på saker och ting. De hade ett bra lag som höjde sig ännu ett snäpp. Svårare än så är det inte.

Att kalla det som hände under VM 94 för "drömlottning" är verkligen att sträcka på definitionen av lottning och hur den används i fotbollssamanhang. Jag har aldrig hört någon tala om EM- och VM-mästerskaps slutspel som att ha drömlottning. Grupper, ja, slutspel, nej. Jag märker ord, men det är sån jag är. Hade jag inte ens påpekat detta så hade du antagligen fortsatt gå runt och tro att "lottning" i EM/VM går till som i de stora europeiska cuperna, för du tänker dig inte för, men det är också okej. No hard feelings.
Jag förstår att detta är Flashback, men försök hålla en vettig ton med människor, även om man inte kommer överens. Att kalla folk för det ena och det andra, bara för att man tycker olika, får bara människor att framstå som ointelligenta.
Citera
2023-04-24, 16:24
Medlem
Citat:

Den här diskussionen spårar ju, tycker det är roligt att följa damfotboll ibland och självklart skulle Rolfö (Sveriges bästa damspelare) göra slarvsylta av Brolin..

Damlandslaget är grymt duktiga och bör inte jämföras med herrar, som har helt andra förutsättningar, de tävlar i olika klasser..

Eftersom jag själv lirat fotboll på seniornivå (herrar) och även spelat mot ett par damlandslagsspelare, så försöker jag bara vara ärlig i mitt resonemang..

Min utgångspunkt var också att VM 94-laget skulle göra precis allt i deras makt för att vinna matchen, att det är en "do or die"-match, då tror jag också att de skulle vinna..

Har inte sagt något om resultat eller liknande, har full respekt för damlandslaget (som håller världsklass), men tror ändå "gubbarna" skulle hitta en väg att vinna och göra vad som krävs helt enkelt..

Det handlar också om rejäla vinnarskallar (och inte bara några gubbar som hämtats upp på gatan), läs t.ex. artikeln om Limpars comeback i div. 5 eller minns när Blomqvist och Kennet var med i Mästarnas Mästare o tävlade mot bl.a. "Foppa" i en lagtävling, det var på allvar för stunden och viktigt att vinna..
Senast redigerad av sportnorden12345 2023-04-24 kl. 16:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in