Citat:
Jag tror du gör misstaget som många gör idag pga en sanslös damfotbollsindoktrinering. SVT och TV4 vräker ut fruktansvärda mängder damfotboll, gemene man luras därför att tro att flickorna är duktiga eftersom de är på TV jämt och ständigt. Vad alla riktiga fotbollskännare ser, men inte den stora massan, är att damspelarna håller en jämförelsevis medioker nivå.
Den trötta sportkonsumenten framför TVn tycker att tjejerna är jätteduktiga — de springer ju så fort och hoppar så fint. Många inser inte att damfotboll är en helt annan idrott än herrfotboll — detta gäller för övrigt alla lagsporter med boll inblandad, kvinnor får storstryk av herrar. Kvinnor får därför ordentligt med stryk även av herrar som är betydligt äldre.
Den trötta sportkonsumenten framför TVn tycker att tjejerna är jätteduktiga — de springer ju så fort och hoppar så fint. Många inser inte att damfotboll är en helt annan idrott än herrfotboll — detta gäller för övrigt alla lagsporter med boll inblandad, kvinnor får storstryk av herrar. Kvinnor får därför ordentligt med stryk även av herrar som är betydligt äldre.
Tro mig, jag är ingen fan av damfotboll och jag håller med att de får alldeles för mycket uppmärksamhet. Nu har Radiosporten börjat referera från nästan alla matcher i Damallsvenskan vilket är ju smått löjligt med tanke på det låga intresset.
Men lite realistisk får man ju ändå faktiskt vara. Fotboll handlar mycket om kondition och inte fan skulle dessa gubbar i snart eller till och med dryga 60 år orka springa 90 min.
Deras största chans hade varit att gå på knock den första kvarten, förhoppningsvis göra ett par mål och sen parkera bussen framför eget mål.
Det kanske, men bara KANSKE skulle gå...
Citat:
Du underskattar och ser allt alldeles för svart och vitt när det kommer till fotboll. Fotboll är, likt mycket annat i livet, som vatten. Ständigt i rörelse. Inte ett tv-spel där du med statistik kan räkna ut hur en match kommer avgöras.
Sverige hade ett löjligt bra lag under VM 94, där varje lagdel var på sin absoluta topp (likt Sydkorea 2002). Sedan reagerar jag på hur du pratar om Rumänien. Rumänien 94 var deras gyllene generation. Steaua Bukarest gick löjligt bra ute i Europa på 80-talet och tidiga 90-talet. De gick t.o.m. till CL-final, men förlorade mot Milan, om jag inte minns fel. VM 94 var kulmen för den rumänska generationen. Ett smått under att Sverige slog dom, om man ska vara ärlig. Sverige var som sagt bra, men Rumänien var ännu bättre. Straffar är verkligen ett lotteri.
EDIT: Jag missmindes, Steaua Bukarest VANN t.o.m. CL (85-86), och förlorade finalen 88-89 mot Milan.
Sverige hade ett löjligt bra lag under VM 94, där varje lagdel var på sin absoluta topp (likt Sydkorea 2002). Sedan reagerar jag på hur du pratar om Rumänien. Rumänien 94 var deras gyllene generation. Steaua Bukarest gick löjligt bra ute i Europa på 80-talet och tidiga 90-talet. De gick t.o.m. till CL-final, men förlorade mot Milan, om jag inte minns fel. VM 94 var kulmen för den rumänska generationen. Ett smått under att Sverige slog dom, om man ska vara ärlig. Sverige var som sagt bra, men Rumänien var ännu bättre. Straffar är verkligen ett lotteri.
EDIT: Jag missmindes, Steaua Bukarest VANN t.o.m. CL (85-86), och förlorade finalen 88-89 mot Milan.
Jag skrev ju att Rumänien var bra 1994 så jag fattar inte vad du gnäller om. Jag såg den matchen live när den gick och tyckte Rumänien förtjänade att vinna och att Sverige hade flyt.
Om Sverige hade sånt fantastiskt lag så varför misslyckades de att kvala in till EM 1996, med i stort sett samma lag?
Märk väl att i Sveriges kvalgrupp fanns inga stornationer, Schweiz var ju inte ens lika bra då som de är nu. Löjligt bra lag my ass...

🇫🇮