Citat:
Ursprungligen postat av
susozs
Jag tror att livet är en dystopi och att vi alla vart tillsatt denna planeten utan någon anledning.
Biologin är skapad så att män ska använda sin överlägsna fysik till att kriga och skapa elände, och kvinnorna att skapa och uppfostra barn. Att samhället har motsatt sig biologin tror jag knappast är positivt.
Jag tror att krig kan vara positivt, på det sättet att män får en sysselsättning och känna sig behövda för samhället, och vara ett skydd för motsatta kön. Krig i den mening bör därför inte ses som något negativt.
Jag tror att ett dystopiskt samhälle behövs för att uppskatta ett utopiskt. Men att vi inte ska ta bort det dystopiska samhället, för då får vi ett utopiskt samhälle som saknar mening. Då drabbas människor av psykisk ohälsa, depressioner och allt möjligt tramsgender som kommit upp på senaste tider. Detta trams om att kvinnor ska göra karriär kommer att skada oss förr eller senare med utdöende ras mm. Vi svenskar kanske knappt kommer existera om några hundra år med tanke på dessa låga födseltal.
Jag fördömer därför inte Rysslands krig i Ukraina och jag ser gärna att vi i Sverige startar krig mot något land, möjligen Finland?
I ett utopiskt samhälle så mår vi inte heller bra? Vad tycker ni?
Är livet en evig dystopi? Behövs krig för att vi ska uppskatta bra tider?
Tycker man ska läsa vad f Arthur Schopenhauer filosofi
Han levde på 1800-talet och är mest känd för sin filosofi om den viljeinriktade världen. Schopenhauers filosofi betonade att den mänskliga viljan är den grundläggande drivkraften bakom allt som sker i världen, och att denna vilja är orsaken till allt mänskligt lidande.
Enligt Schopenhauer är världen och allt i den en manifestation av en grundläggande vilja som strävar efter att förverkliga sig själv. Den mänskliga viljan är en del av denna grundläggande vilja och är orsaken till att vi söker efter nöjen och undviker smärta. Schopenhauer menade dock att detta sökande efter nöjen är en oändlig och aldrig tillfredsställande strävan, eftersom det alltid kommer att finnas ett nytt behov att tillfredsställa och att detta sökande är källan till allt mänskligt lidande.
Han ansåg alltså att livet var lidandefyllt och meningslöst.