2023-04-21, 17:25
Bannlyst
Jag tror att livet är en dystopi och att vi alla vart tillsatt denna planeten utan någon anledning.

Biologin är skapad så att män ska använda sin överlägsna fysik till att kriga och skapa elände, och kvinnorna att skapa och uppfostra barn. Att samhället har motsatt sig biologin tror jag knappast är positivt.

Jag tror att krig kan vara positivt, på det sättet att män får en sysselsättning och känna sig behövda för samhället, och vara ett skydd för motsatta kön. Krig i den mening bör därför inte ses som något negativt.

Jag tror att ett dystopiskt samhälle behövs för att uppskatta ett utopiskt. Men att vi inte ska ta bort det dystopiska samhället, för då får vi ett utopiskt samhälle som saknar mening. Då drabbas människor av psykisk ohälsa, depressioner och allt möjligt tramsgender som kommit upp på senaste tider. Detta trams om att kvinnor ska göra karriär kommer att skada oss förr eller senare med utdöende ras mm. Vi svenskar kanske knappt kommer existera om några hundra år med tanke på dessa låga födseltal.

Jag fördömer därför inte Rysslands krig i Ukraina och jag ser gärna att vi i Sverige startar krig mot något land, möjligen Finland?

I ett utopiskt samhälle så mår vi inte heller bra? Vad tycker ni?

Är livet en evig dystopi? Behövs krig för att vi ska uppskatta bra tider?
Senast redigerad av susozs 2023-04-21 kl. 17:27.
Citera
2023-04-21, 17:44
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susozs
Jag tror att livet är en dystopi och att vi alla vart tillsatt denna planeten utan någon anledning.

Biologin är skapad så att män ska använda sin överlägsna fysik till att kriga och skapa elände, och kvinnorna att skapa och uppfostra barn. Att samhället har motsatt sig biologin tror jag knappast är positivt.

Jag tror att krig kan vara positivt, på det sättet att män får en sysselsättning och känna sig behövda för samhället, och vara ett skydd för motsatta kön. Krig i den mening bör därför inte ses som något negativt.

Jag tror att ett dystopiskt samhälle behövs för att uppskatta ett utopiskt. Men att vi inte ska ta bort det dystopiska samhället, för då får vi ett utopiskt samhälle som saknar mening. Då drabbas människor av psykisk ohälsa, depressioner och allt möjligt tramsgender som kommit upp på senaste tider. Detta trams om att kvinnor ska göra karriär kommer att skada oss förr eller senare med utdöende ras mm. Vi svenskar kanske knappt kommer existera om några hundra år med tanke på dessa låga födseltal.

Jag fördömer därför inte Rysslands krig i Ukraina och jag ser gärna att vi i Sverige startar krig mot något land, möjligen Finland?

Du kan skjuta dig i magen 5 ggr och se om du verkligen uppskattar krig. En utopi är väl bättre än en dystopi, om du fick välja. Jag tror du har blivit knäpp.
Citera
2023-04-21, 17:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Du kan skjuta dig i magen 5 ggr och se om du verkligen uppskattar krig. En utopi är väl bättre än en dystopi, om du fick välja. Jag tror du har blivit knäpp.

Denna utopi vi är inne i nu kommer att ta död på mänskligheten, så jag föredrar nog en dystopi för att återställa världsordningen.
Citera
2023-04-21, 21:15
Medlem
Prokloss avatar
En dystopisk värld upprätthåller regeringen eller den styrande makten ofta fullständig kontroll över medborgarnas liv, och individuella friheter och rättigheter är kraftigt begränsade eller obefintliga. Dessa samhällen kännetecknas ofta av extrem fattigdom, ojämlikhet, lidande och frånvaron av grundläggande mänskliga rättigheter. Dystopiska berättelser och narrativ fungerar ofta som en varning, som varnar oss för farorna med oinskränkt makt och totalitarism. Några populära exempel på dystopisk litteratur och filmer inkluderar George Orwells "1984".

Så ja Sverige är på god väg mot dystopi
Citera
2023-04-21, 21:20
Medlem
Prokloss avatar
Citat:

Tycker man ska läsa vad f Arthur Schopenhauer filosofi

Han levde på 1800-talet och är mest känd för sin filosofi om den viljeinriktade världen. Schopenhauers filosofi betonade att den mänskliga viljan är den grundläggande drivkraften bakom allt som sker i världen, och att denna vilja är orsaken till allt mänskligt lidande.

Enligt Schopenhauer är världen och allt i den en manifestation av en grundläggande vilja som strävar efter att förverkliga sig själv. Den mänskliga viljan är en del av denna grundläggande vilja och är orsaken till att vi söker efter nöjen och undviker smärta. Schopenhauer menade dock att detta sökande efter nöjen är en oändlig och aldrig tillfredsställande strävan, eftersom det alltid kommer att finnas ett nytt behov att tillfredsställa och att detta sökande är källan till allt mänskligt lidande.

Han ansåg alltså att livet var lidandefyllt och meningslöst.
Senast redigerad av Proklos 2023-04-21 kl. 21:23.
Citera
2023-04-21, 21:37
Medlem
KalleAnkaPartiet77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proklos
Tycker man ska läsa vad f Arthur Schopenhauer filosofi

Han levde på 1800-talet och är mest känd för sin filosofi om den viljeinriktade världen. Schopenhauers filosofi betonade att den mänskliga viljan är den grundläggande drivkraften bakom allt som sker i världen, och att denna vilja är orsaken till allt mänskligt lidande.

Enligt Schopenhauer är världen och allt i den en manifestation av en grundläggande vilja som strävar efter att förverkliga sig själv. Den mänskliga viljan är en del av denna grundläggande vilja och är orsaken till att vi söker efter nöjen och undviker smärta. Schopenhauer menade dock att detta sökande efter nöjen är en oändlig och aldrig tillfredsställande strävan, eftersom det alltid kommer att finnas ett nytt behov att tillfredsställa och att detta sökande är källan till allt mänskligt lidande.

Han ansåg alltså att livet var lidandefyllt och meningslöst.

Människor söker aldrig efter nöjen. Och har aldrig gjort. Var har du fått det ifrån?
Citera
2023-04-25, 17:36
Medlem
Med tanke på att livet i princip går i en enda riktning, till det sämre, så ja.
Citera
2023-04-25, 21:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77
Människor söker aldrig efter nöjen. Och har aldrig gjort. Var har du fått det ifrån?

Varför finns det då nöjesfält, krogar, restauranger, kaféer, diskotek, statusprylar mm?
Citera
2023-04-29, 09:03
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:

Utan religion blir detta resultatet, dystopin alltså
Citera
2023-05-08, 03:41
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Tror ej och har aldrig trott på den biologiska förklaring som du inleder med.

Vi är nog närmare en dystopisk värld än en utopisk, ja, och rör oss i snabbare takt mot det dystopiska.

Något av det andra som du nämner som orsaker, kanske är små korn som faktiskt spelar in, men tror det finns betydligt större orsaker som gör att vi rör oss mot det dystopiska, och jag tror inte vi kommer börja röra oss (någonsin) mot det utopiska.

Varför känner du att du har en slags skyldighet inför kommande generationer att bevara den vita rasen eller svenskarna som folk? Är det någon tacksamhetsskuld du har eller vad? Det är ju möjligt att ha preferenser och åsikter utan att känna en skyldighet att offra sitt liv på att försöka omvända idioter eller opåverkningsbara individer eller grupper, tänker jag.

Krig är nästan ett abstrakt begrepp, med tanke på hybriderna och allt det som leder fram till krig eller fred.
Mänskan förtjänar en svår dystopi i framtiden, kan jag tänka, och jag tänker inte göra något för att förhindra utvecklingen.
Citera
2023-05-08, 16:05
Medlem
Reguluss avatar
TS kanske skulle läsa Leibniz för att muntra upp sig lite. Leibniz ansåg ju att vi med nödvändighet lever i den bästa av alla tänklbara världar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in