Citat:
Ursprungligen postat av
krillekrok
Jag är helsvensk men håller med honom. Han beskriver en familj som älskar varandra och tar hand om varandra i tider när det är svårt, och det hjälpte honom och gjorde honom till en bättre person. Och detta tycker du är något negativt?
Jag hatar också att Sverige släpper in halva världen men att vi får in traditionella familjevärderingar och kärlek i vår karga och kärlekslösa folksjäl är definitivt ett exempel på att det finns inget ont som inte har nåt gott med sig.
Bygg inga halmgubbar. Jag står 100% bakom kärnfamilj, kärlek, lojalitet och hjälpa alla i familjen i tuffa tider, men även i goda tider. Jag är av den uppfattningen att man bäst hjälper sina barn att lära sig stå på egna ben och lära sig ta ansvar och vara disciplinerade, bli autonom.
Bo hemma i 27 årsåldern?! Var hon rullstolsbunden? Låg i koma? 2 års tid? En fullt frisk vuxen människa - det låter som ett parasiterande på föräldrarna och enkla vägen ut.
Att flytta hemifrån är ju en viktig del i att bli vuxen och helt bli sin egen och utveckla sin individualitet. Skulle ju aldrig sitta och festa med mina vänner hemma hos mina föräldrar eller ta hem tjejer så där i början av relationen. Alltså skulle det ha varit hämmande för min utveckling om jag bodde hemma. Det handlar NOLL om att "sparka ut ungjävlarna" för att man inte står ut med dem eller vill använda barnens rum till annat. Det handlar om att man vill sina barns bästa. Barnen får en standardsänkning i sitt boende och kost när de flyttar hemifrån och DET är en nyttig erfarenhet. Det rustar dem mentalt för potentiella svåra tider när det kanske inte finns något skyddsnät i form av föräldrar. Man dör inte av att få äta enklare mat under ett par år. Det finns andra värden som man får än en bomullstillvaro och pengar. Människor med högre intelligens klarar att tänka i flera led och det här är inte särskilt många led.
Med mina barn har jag varit restriktiv med dataspel och sociala medier. Istället har de blivit fantastiskt duktiga på att spela instrument och slukar böcker, även klassiska verk. Jag ställer krav på dem med deras skolgång också eller snarare deras inställning till skolan och läxor. Det enklaste för mig hade varit att skita i allt och låta dem spela dataspel hela dagarna och sköta skolan om de känner för det. Jag hade kunnat sitta och spela data-spel med dem och flabba och vara kompis. "Coolaste farsan på fejjan"! Då hade de inte spelat instrument, blivit allmänbildade och välutbildade. Har jag varit en dålig pappa? Att stötta, uppmuntra och pusha barnen genom uppväxten fram till självgående individer är inte alltid skratt och solsken. Jag tror på det jag gör och du tror säkert på det du gör.
Jag var utbytesstudent när jag var 17-18 och även om jag bodde hos en familj så var jag ändå ifrån min egen i 10 månader. Efter det var jag rätt självständig, men jag gick fortfarande i gymnasiet. Efter gymnasiet var det värnplikten precis som för alla andra. Efter det flyttade jag permanent hemifrån. Det är det normala.