2023-04-19, 09:36
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Inte bara att det ser fult ut - är det inte trafikfarligt?

Varför i all världen skulle det vara trafikfarligt?
Citera
2023-04-19, 09:44
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Aldrig ens tänkt tanken på detta och heller aldrig brytt mig. Har aldrig sett att gubbarna på däckverkstaden brytt sig heller.

Sen till någon här i tråden, det stavas FÄLG men uttalas fälj.
Citera
2023-04-19, 10:00
Medlem
Citat:
https://www.tyrelia.com/tornado-titanium-polished-p-88478.html?language=sv&currency=sek&gclid=EAIaIQob ChMIyq-px4S1_gIVnBh7Ch1V5gGzEAkYAiABEgK6S_D_BwE

Helt klart designade för att snurra moturs, alltså sitta monterade på vänster/babords sida av bilen.

Är Barzetta ett snikmärke alltså när de bara gör variant av sina asymmetriska fälgar?
Senast redigerad av Hominem 2023-04-19 kl. 10:03.
Citera
2023-04-19, 13:16
Medlem
Jag hade två bilar med specialtillverkade fälgar för 250k samt orginalfälgar ( som låg löst i garaget) för 65k som blev stulna, inte så jätte skoj när man för 18k per set från försäkringsbolaget.

Det är en bra anledning till att kanske inte ta i för mycket när man köper fälgar.
Citera
2023-04-19, 13:39
Medlem
Citat:
Nämen, fan vad ni är tröga.

Har ni verkligen inte lagt märke till att det finns nya, dyra bilar med fälgar som snurrar baklänges på en sida - bara för att man inte ansåg sig h råd att tillverka två uppsättningar?

Naturligtvis gäller det fälgar som inte är symmetriska, fälgar som har en ”snurr-riktning”.

Som dom här:

https://www.tyrelia.com/tornado-titanium-polished-p-88478.html?language=sv&currency=sek&gclid=EAIaIQob ChMIyq-px4S1_gIVnBh7Ch1V5gGzEAkYAiABEgK6S_D_BwE

Helt klart designade för att snurra moturs, alltså sitta monterade på vänster/babords sida av bilen.

Sen köper du fyra stycken och upptäcker att alla fyra ser likadana ut och plötsligt snurrar de två på höger/styrbords sida åt ”fel” håll.

Fan, är ni så jävla tröga i huvudet att ni inte fattar den enkla?

Jag är trög... jag ser ju att fälgarna är assymentriska men tycker inte det är uppenbart vilken riktning som är rätt resp fel.
Citera
2023-04-19, 13:54
Medlem
Pepsinudels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Jag är trög... jag ser ju att fälgarna är assymentriska men tycker inte det är uppenbart vilken riktning som är rätt resp fel.

Syns tydligt att de är tänkta att rulla moturs och det ser helt fel ut att montera dessa och liknande på passagerarsidan.

Volvo har dock vart syndare på detta länge, redan de gamla "Hydra"-fälgarna till 940 rullade baklänges på ena sidan.
Citera
2023-04-19, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneMinuteSilence
Det kallas för snik. Inte "sneak" när något är insnålat/billigt.
Fjortisar, eller dom som inte lämnat skolan med godkända betyg, vet inte skillnaden på sneak, snake eller snik.
Citera
2023-04-19, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Aldrig ens tänkt tanken på detta och heller aldrig brytt mig. Har aldrig sett att gubbarna på däckverkstaden brytt sig heller.

Sen till någon här i tråden, det stavas FÄLG men uttalas fälj.
Åter svenska skolan!
Citera
2023-04-19, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NitzerAc3
Jag hade två bilar med specialtillverkade fälgar för 250k samt orginalfälgar ( som låg löst i garaget) för 65k som blev stulna, inte så jätte skoj när man för 18k per set från försäkringsbolaget.

Det är en bra anledning till att kanske inte ta i för mycket när man köper fälgar.
Har bara kostat på en bil extra BRA fälgar.
En MGA 1600 Mk II utrustades med 72 ekrars BORRANI-fälgar med smidda fälgbanor av aluminiumlegering.
Standard var 48 ekrars med stålplåtfälgbana.
Passade på och bytte från Dunlop diagonaldäck till Pirelli Cinturato radialdäck.
Blev som en helt annan bil.

Fälgarna levererades i cederträlådor med svart sammetsklädsel.
Det var lite klass på SE-prylarna förr.
Citera
2023-04-20, 03:24
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Nämen, fan vad ni är tröga.

Har ni verkligen inte lagt märke till att det finns nya, dyra bilar med fälgar som snurrar baklänges på en sida - bara för att man inte ansåg sig h råd att tillverka två uppsättningar?

Naturligtvis gäller det fälgar som inte är symmetriska, fälgar som har en ”snurr-riktning”.

Som dom här:

Sen köper du fyra stycken och upptäcker att alla fyra ser likadana ut och plötsligt snurrar de två på höger/styrbords sida åt ”fel” håll.

Fan, är ni så jävla tröga i huvudet att ni inte fattar den enkla?
Nu är det du som är TRÖG! Alla hjulen MÅSTE ju helt enkelt snurra åt samma håll.
Hur kan du ens föreslå något så idiotiskt?
Citera
2023-04-20, 04:46
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneMinuteSilence
Tror han menar fälgar med ekrar som är böjda mot ett visst håll. Har du 4 såna fälgar, blir det spegelvänt på ena sidan hjulparet, då ser det ut som att ekrarna går mot olika håll. Om jag fattat det rätt? Aldrig sett något sådant dock.

När bmw i3 kom hade deras turbofälgar spegelvända mönster. Plus olika bredd fram och bak. Så, en uppsättning fälgar var 4 helt unika fälgar.
Citera
2023-04-20, 06:28
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepsinudel
Syns tydligt att de är tänkta att rulla moturs och det ser helt fel ut att montera dessa och liknande på passagerarsidan.

Volvo har dock vart syndare på detta länge, redan de gamla "Hydra"-fälgarna till 940 rullade baklänges på ena sidan.
Ja, gäller även Columba-fälgarna som satt på 850
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in