2023-04-16, 13:18
Medlem
Ambelains avatar
Hur gör ni när ni väljer sovplats när ni är ute i skogen ?

Många tycks helst vilja etablera lägerplats vid något som kan ge dem utsikt - som tex vid stranden till en insjö (som nog är det vanligaste) eller vid en krök i floden, ån, osv.

Men inte lika många verkar lika sugna på att bara stega ut idet gröna och på något ställe var skogen verkar vara som allra tätast, bänka sig för natten. Och slå upp tält där, eller göra ett vindskydd.

Kan detta kanske beror på att vi har det i oss, att vi gärna vill se om någon fara är på ingång (som vi kan göra med en mer öppen utsikt), men inte så mycket om man bara har granar, eller annat tätt, runt omkring en.

Själv föredrar jag ju också den där öppnare utsikten, snarare än det ogenomträngliga mörkret mitt inne i spenaten, så att säga.
Även om jag ändå rätt så ofta tänker på just det, att det nog hade varit lite kul ändå, att hitta det mest avlägsna sovstället i skogen man vandrar i (den behöver ju inte vara så stor, skogen, och stigar och skogsvägar brukar ju gå kors som tvärs).

Så ...
VAr sover ni helst ute i skogen?
Mitt inne i skogen,
eller på någon slags utsiktsplats, som sjökant, eller en höjd, ett klipputhäng, vid en flodkrök, eller på en äng i skogen, osvosv?

Kan det, förresten, inte bli lite "desorienterande" att vakna i ett tält, eller vindskydd, mitt ute i skogen med bara träd runt omkring sig när man vaknar ?
Kanske lätt att då glömma bort åt vilket håll man var på väg, eller ?
Citera
2023-04-16, 18:32
Medlem
tastass avatar
Beror lite på omständigheterna, ska man bara slagga och sedan röra sig vidare är omgivning och utsikt av mindre betydelse.
Annars får det gärna vara en plats med tillgång till vatten för tvagning, ved för myseldning och en snajdig utsikt att vakna till.
Vid risigt väder är lä väsentligt, skapligt drygt att tälta i hård blåst.
Citera
2023-04-16, 20:23
Avstängd
Sagodjurs avatar
Utsikten kan man väl njuta av ändå.

Då är det viktigare att man har skydd för väder och vind.
Citera
2023-04-19, 15:07
Medlem
immenhusens avatar
Vattentillgången är det mest elementära för egen del. Inte sällan sammanfaller det även med en bra utsikt.

/AI
Citera
2023-04-19, 16:51
Medlem
exoticspices avatar
Föredrar att slå läger vid en sjö med tillgång till vatten. Slipper alla insekter när det fläktar mer där än inne i skogen. Några steg ner till stranden för att hämta vatten till kaffet, det finns inget mysigare än att sitta vid en sjö och dricka sitt nykokade morgonkaffe.
Citera
2026-05-05, 19:12
Medlem
Jag brukar övernatta i skogen i samband med en vandring. Så utsikt kan jag få ändå.

Vad som är viktigast beror på hur jagvälher att övernatta. Jag gillar tex att satsa på ett färdigbyggt vindskydd med grillplats, om det finns längs vägen. Och om det är ledigt. Många är belägna vid vatten (tex en sjö), och det kan jag tycka är trevligt. Men väljer jag vindskydd, så är det svårt att vara kräsen. Det kanske bara finns ett i området, eller är långt till nästa. Så jag brukar nöja mig med vad jag får.

Ska jag istället tälta, då vill jag att platsen är platt. Inga stenar, rötter eller annat som stör. Inte blöt mark. Ligga någorlunda nära vandringsleden, men inte precis intill. För att få lite avskildhet ifall det kommer andra. Annars spelar det ingen större roll om det är en gräsplätt i skogen där man bara ser träd, vid en sjö, eller annat.

TS frågar om desorientering och om man kan glömma var man är på väg. Det har jag aldrig råkat ut för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in