Hur gör ni när ni väljer sovplats när ni är ute i skogen ?
Många tycks helst vilja etablera lägerplats vid något som kan ge dem utsikt - som tex vid stranden till en insjö (som nog är det vanligaste) eller vid en krök i floden, ån, osv.
Men inte lika många verkar lika sugna på att bara stega ut idet gröna och på något ställe var skogen verkar vara som allra tätast, bänka sig för natten. Och slå upp tält där, eller göra ett vindskydd.
Kan detta kanske beror på att vi har det i oss, att vi gärna vill se om någon fara är på ingång (som vi kan göra med en mer öppen utsikt), men inte så mycket om man bara har granar, eller annat tätt, runt omkring en.
Själv föredrar jag ju också den där öppnare utsikten, snarare än det ogenomträngliga mörkret mitt inne i spenaten, så att säga.
Även om jag ändå rätt så ofta tänker på just det, att det nog hade varit lite kul ändå, att hitta det mest avlägsna sovstället i skogen man vandrar i (den behöver ju inte vara så stor, skogen, och stigar och skogsvägar brukar ju gå kors som tvärs).
Så ...
VAr sover ni helst ute i skogen?
Mitt inne i skogen,
eller på någon slags utsiktsplats, som sjökant, eller en höjd, ett klipputhäng, vid en flodkrök, eller på en äng i skogen, osvosv?
Kan det, förresten, inte bli lite "desorienterande" att vakna i ett tält, eller vindskydd, mitt ute i skogen med bara träd runt omkring sig när man vaknar ?
Kanske lätt att då glömma bort åt vilket håll man var på väg, eller ?