2026-04-16, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljusljud
Att säga att hjärnan skapar medvetandet leder till en oändlig regress, där varje upplevelse bara är en representation av en annan representation. Då når vi aldrig verkligheten i sig. Det är därför mer rimligt att se medvetandet som det fundamentala. I den modellen skapar inte hjärnan medvetandet, utan begränsar och formar det, som ett slags filter genom vilket ett universellt medvetande upplever sig självt som en enskild individ.
Och om man skulle lyckas ladda upp en persons personlighet/sinne i en slags biologisk hjärna eller liknande så skulle själen dö/gå vidare direkt, det skulle vara som att man dör, och personen som lever kvar är en själlös kopia, som en robot.

Självmedvetande är en form av självreferens – att hänvisa till sig självt i ett cirkelresonemang. Är det vad du menar? Inom matematik och programmering kallas det rekursion: att en funktion definieras genom att hänvisa till (eller anropa) sig själv.

Problemet är att vissa självrefererande system inte kan förklaras helt, och svaret kan inte formellt bevisas. Jag upplever just nu att jag upplever att jag upplever att jag tänker och känner saker, osv. Det finns alltid “en tanke till” – du kommer aldrig till starten på kedjan. Det påminner om Gödels teorem, som visar att alla tillräckligt avancerade system har sanningar som inte kan bevisas inom systemet självt, just på grund av självreferens. Matematiken och logiken har alltså en begränsad räckvidd och kan ge motsägelsefulla resultat. Men ändå fungerar självrefererande (rekursiva) funktioner och används ofta i praktiken i datorprogram. På samma sätt är det med självmedvetandet, det fungerar, vi har det, även om det är svårt för oss själva att förstå vårt eget medvetande. Jag tänker dock att en utomstående person, t.ex. du, kan definiera och förklara andra människors medvetande, på ett teoretiskt sätt.

De som inte tycker att en maskin kan ha medvetande, kan det vara så att de inte *vill* att människor ska kunna beskrivas som maskiner, och därför inte *vill* förstå. Att det handlar om tro och inte vetande? Eller har de något substantiellt argument som även är begripligt för mig?

Har du en bättre förklaring till vad medvetande är än att det är ett emergent fenomen som följer av att vi har tillräckligt avancerad logisk förmåga, ett uppmärksamhetscenter, känslor (som möjliggör en subjektiv upplevelse av oss själva) och en förmåga till introspektion? Och som potentiellt skulle kunna uppstå i en maskin också?
Senast redigerad av guru1966 2026-04-16 kl. 00:16.
Citera
2026-04-17, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Självmedvetande är en form av självreferens – att hänvisa till sig självt i ett cirkelresonemang. Är det vad du menar? Inom matematik och programmering kallas det rekursion: att en funktion definieras genom att hänvisa till (eller anropa) sig själv.

Problemet är att vissa självrefererande system inte kan förklaras helt, och svaret kan inte formellt bevisas. Jag upplever just nu att jag upplever att jag upplever att jag tänker och känner saker, osv. Det finns alltid “en tanke till” – du kommer aldrig till starten på kedjan. Det påminner om Gödels teorem, som visar att alla tillräckligt avancerade system har sanningar som inte kan bevisas inom systemet självt, just på grund av självreferens. Matematiken och logiken har alltså en begränsad räckvidd och kan ge motsägelsefulla resultat. Men ändå fungerar självrefererande (rekursiva) funktioner och används ofta i praktiken i datorprogram. På samma sätt är det med självmedvetandet, det fungerar, vi har det, även om det är svårt för oss själva att förstå vårt eget medvetande. Jag tänker dock att en utomstående person, t.ex. du, kan definiera och förklara andra människors medvetande, på ett teoretiskt sätt.

De som inte tycker att en maskin kan ha medvetande, kan det vara så att de inte *vill* att människor ska kunna beskrivas som maskiner, och därför inte *vill* förstå. Att det handlar om tro och inte vetande? Eller har de något substantiellt argument som även är begripligt för mig?

Har du en bättre förklaring till vad medvetande är än att det är ett emergent fenomen som följer av att vi har tillräckligt avancerad logisk förmåga, ett uppmärksamhetscenter, känslor (som möjliggör en subjektiv upplevelse av oss själva) och en förmåga till introspektion? Och som potentiellt skulle kunna uppstå i en maskin också?
Jag uttryckte mig slarvigt. Jag hänvisade till oändlig regress av representationer, som är ett argument som vissa använder för att argumentera mot teorin att medvetandet skapas av hjärnan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Infinite_regress
Bernardo Kastrup, en filosof och dataingenjör använde bland annat det argumentet i sin doktorsavhandling.

Frågan är: Hur kan ett fysiskt tillstånd vara en subjektiv upplevelse? Materialisterna menar att det bara är så, och att vi kanske får svaret av neurovetenskapen i framtiden. Men det svarar inte på varför det känns som något alls.

Ljus och ljudvågor interagerar med sinnesorganen som sedan omvandlar detta till elektriska impulser i nervsystemet. Hjärnan bearbetar signalerna och det skapas representationer, någon slags aktivitetsmönster i neurala nätverk som står för något, hur blir dessa till en subjektiv upplevelse?

Kritikerna av materialismen menar att representationerna skulle behöva upplevas av något/någon för att kunna bli en subjektiv upplevelse, för en representation i sig själv är bara struktur, inte upplevelse. Men detta leder till en oändlig regress för det som upplever representationerna är också bara neuroner som skapar en ny representation. Det är inte logiskt, vi får ingen riktig förklaring av materialismen, därför är det just nu mer rimligt att hjärnan snarare fungerar som ett filter eller en begränsande struktur genom vilken medvetandet framträder som en individuell upplevelse.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in