2024-11-05, 12:18
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Fast bankerna får håva in mer räntor och köparna får mindre egenkapital.

Jag är förbluffad av hur nästan alla artiklar i media handlar om hur många tusenlappar förstagångsköpare skall spara på detta varje månad.

Ja för det är ju tvärt om förstagångsköparna som får betala mer nu.
Citera
2024-11-05, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja för det är ju tvärt om förstagångsköparna som får betala mer nu.

Cervenka har ju iaf integritet han sågar ju förslaget. Alla vet ju vad det kommer rendera i men ingen säger något för ingen vill ju torska pengar på sin bostadsrätt.
Citera
2024-11-05, 13:29
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Cervenka har ju iaf integritet han sågar ju förslaget. Alla vet ju vad det kommer rendera i men ingen säger något för ingen vill ju torska pengar på sin bostadsrätt.

Cervenka är kritisk för att borgarna kom med förslaget, hans lösning är prisreglering på bostadsrätter och småhus och kösystem, funkar det för hyreslägenheter så funkar det på BR och småhus.

Såhär skriver hans gelik Martin Hofverberg på Hyresgästföreningen:

"Det hela började 1968 då prisregleringen på bostadsrätter togs bort och marknadens värdering därmed fick bestämma priset. 1971 avskaffades föreningens hembudsrätt, vilket alltså var rätten för föreningen att köpa lägenheten när innehavaren ville sälja."

Det hade väl varit mumma om en bostadsrätt i Stockholm inte fick kosta mer än en miljon!? Trist att det akulle vara 30 års kötid dock...
Citera
2024-11-06, 14:49
Medlem
Staten ska gå in och berätta hur folk ska leva sitt liv.

Skippa kravet och låt folk belåna sig bäst de vill och hamna i skiten om det nu skiter sig. Vad är problemet?
Finns många som har möjlighet att betala mer men inte får för att banken tycker de är en risk.

Men hela den här grejen, vad blir skillnaden egentligen?

Man får låna 90% istället för 85%.
Sänker kontantinsatsen från 15 till 10%.

I slutändan är det ju ingen direkt skillnad? Du behöver mindre pengar att gå in med men du måste låna 5% mer. Så bankerna tjänar ju mer på detta upplägg vilket lär vara baktanken med det hela. Men för personen i fråga är det ju inte som att det blir bättre. Att spara ihop 5% tar ju inte så lång tid om man inte siktar på en paradvåning.
Citera
2024-11-06, 15:16
Medlem
glimmandes avatar
Är tvärtom. Jag vill ha amorteringskrav som grundläggande princip. Är ju rubbat att folk lånar pengar utan nån idé om att betala tillbaka och bara betala ränta hela sina liv. Om man inte har råd att både amortera och betala ränta kanske man inte ska låna.
Citera
2024-11-06, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Är tvärtom. Jag vill ha amorteringskrav som grundläggande princip. Är ju rubbat att folk lånar pengar utan nån idé om att betala tillbaka och bara betala ränta hela sina liv. Om man inte har råd att både amortera och betala ränta kanske man inte ska låna.

Helt rätt,bra skrivit.
Citera
2024-11-06, 20:02
Medlem
Dansflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande

Jag tänkte som du innan jag insåg att jag kunde lägga pengarna på börsen på ett specifikt ISK jag döpt till amortering. Men du har rätt i att många personer inte klarar att hålla tassarna från sparkapitalet om de inte amorterar.
Citera
2024-11-06, 21:32
Medlem
Med tanke på hur våra social skyddsnät är konstruerade så är tanke med tvångsamorteringar endå sund. Kan en majoritet av befolkningen äga sitt boende och med våra höga trösklar för folk som har tillsvidare anställningar blir vallgraven väldigt bredd.

Sannolikheten att de i framtiden kommer behöva bidragshjälp blir väsentligt mindre.
Citera
2025-01-16, 23:07
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dansflugan
Jag tänkte som du innan jag insåg att jag kunde lägga pengarna på börsen på ett specifikt ISK jag döpt till amortering. Men du har rätt i att många personer inte klarar att hålla tassarna från sparkapitalet om de inte amorterar.

Förslaget är 90% kontant och 1% amortering som jag förstått. Idag tvingas man amortera/spara 2 % vid belåning över 70% och upp till 3% i andra fall. Vad är det som säger att dagens regler inte är en våt filt på hela ekonomi? För egen del skulle lättade krav innebära 25tkr att lägga på varor och tjänster som skapar jobb. Varför inte jobba med både ränta och reglering.
Citera
2025-01-17, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slutaleta
Förslaget är 90% kontant och 1% amortering som jag förstått. Idag tvingas man amortera/spara 2 % vid belåning över 70% och upp till 3% i andra fall. Vad är det som säger att dagens regler inte är en våt filt på hela ekonomi? För egen del skulle lättade krav innebära 25tkr att lägga på varor och tjänster som skapar jobb. Varför inte jobba med både ränta och reglering.

Eller kanske 10% kontant?
Citera
2025-01-21, 21:31
Medlem
Uppskjutet till 2026
Citera
2025-01-21, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Cervenka är kritisk för att borgarna kom med förslaget, hans lösning är prisreglering på bostadsrätter och småhus och kösystem, funkar det för hyreslägenheter så funkar det på BR och småhus.

Har väl aldrig varit prisreglering på småhus?

Däremot prisreglerade bostadsrätter behöver man bara åka över sundet för att hitta:

https://www.oresunddirekt.se/se/jag-vill-flytta-till-danmark/bostad/andelslagenhet-i-danmark
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in