Tror jag hade min "peak" vad gäller antal vänner när jag var runt 30. Nu är det betydligt mer utgallrat. Har kanske en handfull som jag betraktar som riktiga vänner och det glesnar ut alltmer ju äldre jag blir. Har inga större bekymmer med detta utan betraktar det ganska neutralt. Livet rullar på helt enkelt.
Tror också att jag hade större tolerans förr när jag var yngre. Då kunde jag hacka i mig andras brister på ett sätt jag inte har tålamod med idag.
Några exempel på sådant jag i högre grad kunde tolerera när jag var runt 30 men som jag i stort sett har nolltolerans mot idag:
- Personer som är helt oförmögna att prata om något annat än sina egna barn.
- Personer som bara ska prata om "gamla tider".
- Personer som bara gnäller om hur synd är om dom och snackar skit om andra.
- Personer som bara hör av sig när de vill ha något.
- Personer som har taskig attityd i allmänhet, som måste vräka ur sig passiv-aggressiva "skämt" och andra märkliga kommentarer om saker de inte har med att göra.
- Personer som bara ska skrävla så fort de öppnar käften.
Finns många fler exempel men bara dessa gallrar ju ur stora delar av ens gamla bekantskapskrets.
Förr kunde jag som sagt tolerera mer men idag sitter jag hellre och stirrar in i tapeten än umgås med den typen av människor.
Idag har jag ett mindre antal vänner men kvalitén på dessa få är skyhögt mycket högre.
Så ja, jag har färre vänner idag när jag är äldre och jag är 100% ok med det.
Senast redigerad av Nordanvindarna 2023-04-14 kl. 13:05.