2023-04-10, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag har aldrig haft en stor kompiskrets så sådant är rätt uteslutet. Flesta vi varit är nog fem.
Oj...vi var nog minst 30 som umgicks regelbundet.
Citera
2023-04-10, 20:38
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Med "folk" menar du då alkoholister? Jag har aldrig hållit i en fest. När jag fyller år brukar jag bjuda på tårta och kaffe. That's it!
Nu har du chansen att bjuda in alla festglada Flashbackare & fira din 50-årsdag. Det kommer att bli en bra fest & ett härligt minne på din ålders höst.
Citera
2023-04-10, 20:39
Medlem
Det är kul o fira ibland, jag behöver inte mer anledning än så.

Hur jäklar stel måste man vara för att uppröras över det?
Citera
2023-04-10, 20:40
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Jag förstår inte varför folk tror att det är en jävla bedrift att fylla år. Tjoho! Jag fyller 50 så nu måste jag bjuda alla mina vänner och festa!

Det är ingen bedrift att ha levt i 50 år, inte ens i 60 år. Har man levt i 100 år kan jag förstå att man firar med en fest, men annars inte. Så varför tror folk att det är en bedrift att fylla år och varför har de fester?
Jag tror att du missar något här.
Citera
2023-04-10, 20:55
Medlem
Citat:
Jag förstår inte varför folk tror att det är en jävla bedrift att fylla år. Tjoho! Jag fyller 50 så nu måste jag bjuda alla mina vänner och festa!

Det är ingen bedrift att ha levt i 50 år, inte ens i 60 år. Har man levt i 100 år kan jag förstå att man firar med en fest, men annars inte. Så varför tror folk att det är en bedrift att fylla år och varför har de fester?

För många svagbegåvade (ska inte blandas ihop med personer med en intellektuell funktionsnedsättning) så är det väl en bedrift att överleva ett år till så att de vill fira är väl förklarligt.

Bland normal och högbegåvade handlar det väl om en invand ritual eller om man så vill tradition.

https://www.isof.se/lar-dig-mer/kunskapsbanker/lar-dig-mer-om-arets-namn-och-handelser/fodelsedagar
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6delsedag

Att vi firar dom är ju också ett bevis på civilisation dvs att vi vet när vi är födda såväl vad det gäller år som dag.. ingen killgissning behövs.
Citera
2023-04-11, 07:41
Medlem
funktioners avatar
Anordna fest när man själv fyller år är något jag prövat en gång men det gillade jag inte. Så jag brukar dra ihop ett gäng kompisar på en skidresa till alperna istället.

Det blir ett trevligt sätt att fira utan att bara festa.
Citera
2023-04-11, 08:02
Medlem
Gul-Ap-Kungs avatar
Vad är grejen med att fira födelsedag varje år? Helt meningslöst.
Citera
2023-04-11, 09:57
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Kalas och fester är småborgerliga påfund, som syftar till att visa upp och underhålla ett socialt nätverk. Att man valt att ha festerna just vid jämna årtal handlar nog mer om att de ska vara regelbundet återkommande för att fylla en funktion.
Citera
2023-04-11, 12:58
Medlem
det e ju kul med fest
Citera
2023-04-11, 13:18
Medlem
Underhålla sociala kontakter och en legitim anledning till att umgås under året. Sen kommer vi från ett protestantiskt samhälle och historiskt har festande (alkohol drickande) setts ner på, lite därför vi har fasta datum under året för fester och tillställningar.

Meningen med livet är att ha skoj, och fest är skoj. Du borde bjuda in Flashback till fest.
Citera
2023-04-11, 13:24
Medlem
-=Damian=-s avatar
har aldrig som vuxen uppskattat att fira min födelsedag, jag är normalt väldigt social och gillar absolut fester. Men gillar inte att stå i centrum eller få saker.
Jag köper det jag vill ha när jag behöver det liksom.

har nyss nollat för någon vecka sedan - flydde hemmet med frugan och tog in på spa över natten.
Jävla skönt att slippa allt ståhej
Citera
2023-04-11, 13:29
Medlem
mensverkets avatar
Något jag märkt som är vanligt idag jämfört med när man va liten är att idag gör folk allt vad de kan för att slippa kalas.
Förr va kusiner och bryllingar på kalas t.o.m
Idag kan det vara allt från att Kalle är förkyld till att man ska iväg på annat kalas hos en väninna istället för sin egna mamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in